• Anonym (Syste­r)
    Äldre 29 Jun 10:17
    3591 visningar
    6 svar
    6
    3591

    Maktlös anhörig till missbrukare, hjälp mig...

    Jag känner mig idag maktlös, förbannad, besviken och ledsen. Min bror är 20 år gammal och han är fast i ett narkotikamissbruk. Detta kom fram för någon månad sen. Han tar bl.a. hasch, amfetamin, morfin och i princip allt annat han kommer över, och han har gjort detta under de senaste 3-4 åren. Jag står här idag och undrar vart sjutton jag ska vända mig? Vad kan jag göra för att hjälpa min bror? Jag vet att han själv måste inse att han har ett problem, och att han själv vill sluta, men kan jag göra något för att hjälpa honom på traven? Socialen är han ju för gammal för, och jag vet inte vart man annars kan vända sig.

    Han har alltid varit den lugna och snälla, den som ingen har kunnat tänka sig håller på med något liknande. Mina föräldrar är skilda, och min mamma har haft sina egna problem, och min bror har hamnat lite i skuggan. Min pappa har en ny familj med mindre barn som tar mycket tid då en av dem har en diagnos, och han har väl hamnat i skuggan där hemma också. Jag själv bor inte hemma längre, utan bor i en annan stad med min familj. Därför har inte det här upptäckts tidigare, även om misstanken har funnits där den senaste tiden. På den orten som min familj bor är det vanligt med hasch, men att det ens fanns i tanken hos min bror att hålla på med något liknande och även tyngre grejer, förvånar mig.

    Droppen kom inatt. Jag bor som sagt inte hemma längre, men pratade med min mamma nu under morgonen. Hon vaknar och hör ett konstigt ljud och går upp. Då sitter min bror i soffan, och hon tror vid första anblick att han har dött. Han sitter nämligen med huvudet på vardagsrumsbordet, har vält ut maten han suttit och ätit och när hon försöker få liv i honom så snurrar bara ögonen runt i huvudet på honom. Hon får fram ur honom efter många om och men att han har "rökt lite" och han går sen och lägger sig och sover. Eller hon får släpa honom till hans rum. Sen blev det inte mycket sömn för min mamma som fick vaka hela natten för att hon var rädd att han skulle dö i sömnen. Hon hade till och med i tanken att ringa ambulansen.

    Hjälp mig, vad ska jag göra? Hoppas någon orkade läsa igenom allt och har några tips till en orolig syster...

  • Svar på tråden Maktlös anhörig till missbrukare, hjälp mig...
  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 10:38
    #2

    Han har sommarjobb nu bara. Han har inte ansträngt sig en gnutta under det år han varit arbetslös sen studenten att söka ett vanligt jobb, men det här ommarjobbet fick han genom mina föräldrar som arbetar på samma företag. Han  var där förra sommaren också, och då fungerade det bra. Nu denna sommaren går det dock inte bra alls, utan han kommer sent, slarvar och är ouppmärksam. Han bor fortfarande hemma och får nu mer inga pengar, men mat och boende har han där. Dock ställer nu min mamma ultimatum att han får sluta eller flytta, men hon vill ju heller inte slänga ut en missbrukare på gatan.. Det är så svårt, och jag vill så gärna hjälpa, även fast jag vet att ansvaret ligger på min bror att sluta.

Svar på tråden Maktlös anhörig till missbrukare, hjälp mig...