• Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 10:53
    2018 visningar
    19 svar
    19
    2018

    Foto till ID kort

    kan ju inte vara så svårt att få till om man har studioljus. Men om man inte har det? Bygglampor? Låter som ett stor projekt för att spara typ 150 kr på att gå till nån "fotograf" som redan har utrustningen uppställd va?

  • Svar på tråden Foto till ID kort
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:02
    #5
    Frontline skrev 2011-06-29 10:58:00 följande:
    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/
    Fast det verkar vara nåt värre id kort och man måste ha ett id kort som utfärdats från skattemydigheten för att få ett hos polisen. Det finns inget id kort att legitimera sig med, så polisen funkar inte. Men tack ändå.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:02
    #6
    071001 skrev 2011-06-29 11:01:49 följande:

    Som ovan säger, gå till polisen och gör ett internationellt id-kort och då fotar de dig där.


    Handlar om min farmor som är 93 bast och behöver numera visa leg på apoteket....
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:02
    #7
    Lena skrev 2011-06-29 10:59:26 följande:
    Fotoautomatkort räcker bra till ett ID
    Blir tyvärr väldigt dyra kort om vi ska forsla farmor 20 mil tor för närmsta automat
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:05
    #9
    071001 skrev 2011-06-29 11:03:01 följande:
    Probably the best in the, kan inte stämma. Både mitt pass och id-kort gick ut samtidigt så jag tog med mig maken som fick intyga att jag är jag.
    Vad du behöver ta med till passexpeditionen

    Är du svensk medborgare över 18 år behöver du ha med dig giltig legitimation och ditt gamla pass. Behöver du använda det gamla passet medan du väntar på det nya tar du med det vid uthämtningstillfället. Fotografering sker på passexpeditionen. Alla som ansöker om pass och nationellt id-kort måste personligen komma till polisens passexpedition, det gäller även barn och ungdomar.
    Har kan du läsa om giltig legitimation.
    Särskilda regler finns för personer under 18 år.

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:06
    #10
    Probably the best in the skrev 2011-06-29 11:05:21 följande:
    Vad du behöver ta med till passexpeditionen

    Är du svensk medborgare över 18 år behöver du ha med dig giltig legitimation och ditt gamla pass. Behöver du använda det gamla passet medan du väntar på det nya tar du med det vid uthämtningstillfället. Fotografering sker på passexpeditionen. Alla som ansöker om pass och nationellt id-kort måste personligen komma till polisens passexpedition, det gäller även barn och ungdomar.
    Har kan du läsa om giltig legitimation.
    Särskilda regler finns för personer under 18 år.


    Och klickar man på nästa länk så funkar det ju visst att ha med nån my bad, jag var för snabb!
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:14
    #14
    Lena skrev 2011-06-29 11:08:16 följande:
    Jag skulle fotat ute i motljus eller skugga för att få bäst ljus
    Tror ändå det blir svårt, men om det nu ingår hos polisen så tyckte farmor det var helt ok.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:17
    #16
    Frontline skrev 2011-06-29 11:07:37 följande:
    Hade du bara läst lite på länken jag gav dig så hade du sett dett...

    Om legitimation saknas kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga den sökandes identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:


    Make/maka Sambo - ni ska vara skrivna på samma adress Registrerad partner Förälder Mor- eller farförälder Myndigt barn Myndigt syskon Vårdnadshavare

    Även nedanstående personer kan intyga den sökandes identitet. Personer som ger intyg av följande slag ska styrka sitt uppdrag/relation till den sökande vid ansökningstillfället och kunna visa godkänd legitimation:


    Familjehemsförälder God man Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid) Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga
    Som du ser ovan har jag insett mitt misstag när jag var för snabb i vändningarna....
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:18
    #17
    071001 skrev 2011-06-29 11:12:41 följande:
    Probably, ingen fara, jag är ofta alldeles för snabb för mitt eget bästa . Hoppas det går bra för gamla farmor!
    Hon blev så nöjd så nu när jag pratade med henne!
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 29 Jun 11:19
    #19
    Frontline skrev 2011-06-29 11:16:07 följande:
    Kolla här först så att du har nån i närheten av där du bor så ni slipper att åka för långt..

    www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Ha.../

    Jodå, vi finns med


    Men JAG kan inte följa med henne....tur hon har barn här i stan.

Svar på tråden Foto till ID kort