• johannaf

    Stå i kö hos 1 eller flera organisationer?

    Hejsan!
    Jag och min man har bara stått i kö i 2 månader, Adoptionscentrum.
    Jag är lite nyfiken hur ni som ska adoptera eller ni som har  adopterat, har valt att göra.
     
    Har ni adopterat/ Vill ni adoptera fler än 1 barn?
    Har ni valt att stå i kö hos flera organisationer för att beta av långa kötider eller har ni avvaktat?

    Vilken/vilka organisationer har ni köat hos. 

    Dela gärna med er era erfarenheter...

    /kram
     

  • Svar på tråden Stå i kö hos 1 eller flera organisationer?
  • Hjärtat längtar

    VI har inte adopterat än, men jag kan ju berätta hur vi har tänkt.
    Feb 2010 blev vi medlemmar i AC. Sen fick jag ju höra här på FL att det var bra att stå i kö i två organisationer så har man ju fler möjligheter och även när det är dags för syskon. Så vi började kolla på de andra org. Vi valde mellan BFA och BV. Men eftersom BV bara hade ett land som passade oss så blev det BFA eftersom de har flest länder näst efter AC.Vi blev medlemmar i BFA april 2010.
    Men nu i våras började vi kolla lite mer på Taiwan genom BV. Som vi verkar passa bra för och det är ingen kö att skicka dit. Så vi blev även medlemmar där i april 2011.
    Eftersom det inte är kö att skicka till Taiwan CSS känns det troligt att det även blir syskon därifrån. Nu vet jag inte än om vi kommer vilja ha fler än två barn. Men när man adopterar från Taiwan får man endast ha ett barn sedan innan, om man inte kan tänka sig barn med SN. Så om vi vill ha tre barn blir det antingen ett barn med SN från Taiwan eller från något annat land. När man adopterar syskon så kanske man vill att de ska komma från samma land eller samma världsdel, åtminstone så tittar jag på de alternativen först. Och då skulle väl det enda alternativet vara Sydkorea genom AC. Såvida det inte blir barn med SN.

    Nu ångrar jag att vi gick med i BFA. Antagligen kommer vi inte ha nån nytta av varken AC eller BFA men det kan ju kännas skönt att ha en till org ifall nåt skulle hända med det landet....Så nästa år går vi nog ur BFA och ev. AC.

    Tips till er: Visst är det en trygghet att ha en org till, men jag tycker också det beror på vilket land ni har tänkt adoptera ifrån och om det är viktigt att ert barn får syskon från samma världsdel.
    Har ni t.ex tänkt adoptera från Afrika så är det ju ingen mer org som har afrikanska länder såvida ni inte har tänkt adoptera från Kenya....Men europeiska länder finns ju både hos AC och BFA,  mycket att tänka på...och det är ju svårt att bestämma land redan nu, och det är ju inte bra att bestämma land i ett tidigt skede heller för man vet ju inte vad som händer i adoptionsvärlden. Men det kan ju vara bra att titta på vilka alternativ man har om man ska adoptera syskon från en annan org. 

  • Lyckliga stunder

    Vi stod först bara i kö till en org. Men efter ett år ställde vi oss i en org. till. Vi fick tillslut bb genom den senare org. så det var ju en himla tur attt vi gjorde som vi gjorde . Nu har vi anmält oss i en till även om vi har ett jättebra könummer till den första och skulle troligen använda det om vi vill ha ännu ett barn. Men man vet ju aldrig vvad som händer.

  • chatnoir

    Vi gick först med i AC eftersom det är största organisationen. Ett par månader senare gick vi även med i BFA eftersom de också har ganska många länder. Vi funderade i början bl a på Indien som finns hos både AC och BFA. Men efter ett år gick vi ur BFA eftersom vi kommit vidare i våra funderingar och tyckte att det räckte med köplatsen hos AC. När vår hemutredning var klar insåg vi att vi passade in på Kinas krav och att det var snabbaste och "enklaste" vägen till barn för oss. Då valde vi att adoptera via Barnens Vänner (BV), eftersom det inte krävs någon kötid för att skicka papper till Kina. Vi kunde på så sätt adoptera via en mindre och, som vi upplevde, smidigare och personligare organisation, samtidigt som vi behöll köplatsen hos AC som "syskongaranti". Om vi adopterar syskon så småningom kommer vi fortfarande försöka gå via en mindre organisation, men det känns tryggt att ha köplatsen kvar hos AC eftersom de har flest länder och vi har bra kötid.

  • Nystart

    Hej!
    Om ni har råd att stå i fler än en organisation - gör det, även om ni inte ens kommer vilja ha syskon!  Vi har på 3,5 år adopterat två gånger genom AC,(fast från helt olika länder och världsdelar Flört), men det blir svårare och svårare att hinna få syskon genom samma organisation. Det beror naturligtvis lite på er ålder och vilka länder ni passar på, men man vet aldrig vad som händer med kötider och andra förutsättningar i länderna. Och förändringarna kan gå fort. Nya politiker - nya visioner.  Ta flera asiatiska länder t ex .  2007 var Sverigekön till Sydkorea drygt 1 år och vänte- tiden i landet ca 6 månader. Idag är SVerigekön 3,5 år och väntan i landet har nu uppdaterats till ca 1 år och Korea arbetar för färre internationella adoptioner. Kina i början av  2007: kötid 18 månader, nu   4år. Vietnam försvann som adoptionsland mer eller mindre över en natt. Även Taiwan har aviserat att de internationella adoptionena ska minska . Etiopiens väntetider har ökat lavinartat och även Sydafrika går mer trögt nu än för ett par år sedan. Gardera er - men se förstås till att ni passar in på ländernas krav i de organisationer ni väljer.

  • maggan02

    Hej

    Tycker också att om ni har råd och vill ha syskon så stå i mer än en kö. I dessa tider när köerna ökat så
    enormt så är det absolut en fördel. Om man ser på vad det kostar i det stora sammanhanget så är det ändå
    inte så mycket.
    Lycka till i ert val!Flört 

  • johannaf

    Tack så mycket för att kloka råd Glad det är värt så mkt!
    Som "nybörjare" känner man sig lätt lite vilsen och vill gärna fatta "rätt" beslut...ska sätta oss ner i helgen och göra en sammanställning av de olika organisationerna och ställer oss i kö för en andra organisation Glad
     Till våren blir det föräldrarutbilningen att se framemot, därefter utredningen.

    Min man har ett barn från tidigare förhållande som bor hos oss varannan helg, förstå mig rätt nu men räknas hon som "vårt" barn och kan det ev. försvåra syskon adoptioner?

  • Chimamanda

    Johannaf, din mans flicka kommer nog att räknas som att det finns ett barn i familjen. Det kommer nog inte vara något problem alls i er första adoption. Vill ni senare ha ett tredje barn i familjen, så finns det länder som rycker att det tredje barnet då bör vara ett barn med SN (special needs). Men det där ser länderna olika på, kolla upp det när/om det blir aktuellt. Lycka till!

Svar på tråden Stå i kö hos 1 eller flera organisationer?