• Dreamgirl

    Hur kan man rättfärdiga en framåtvänd vagn?

    Igår såg jag det igen, en liten flicka på ca 9-10 månader som satt i en framåtvänd vagn och grät och skrek, hon försökte vända sig mot mamman men kunde inte se henne så hon blev ännu mer ledsen och fick nästan panik. Mamman var upptagen av att prata med någon annan mamma och hörde knappt barnet och tyckte nog inte att det var så farligt. Barnet försökte vrida sig åt alla håll och att ställa sig upp i vagnen men hon satt fast i någon sele. Stackars barn!
    Den ena studien efter den andra kommer ut om hur dåligt barn utvecklas både socialt och känslomässigt av framåtvända vagnar. Barn som får sitta mot föräldrarna interagerar mer, sover bättre och får en lugnare hjärtpuls.
    Ändå fortsätter föräldrar att köpa vagnar som inte går att vända på för att de är "inne". Jag förstår inte att  Urban Jungle tex har blivit så populär när det inte går att vända barnet mot sig i den. 
     Snälla föräldrar tänk på barnen innan ni köper vagn och inte på vad som är status. 

  • Svar på tråden Hur kan man rättfärdiga en framåtvänd vagn?
  • Lady without tattoo

    Vem måste föräldrarna rättfärdiga sig för?


    Yrke: Leg pratkvarn
  • ABs C

    Det du såg lät hemskt!

    Men vi köpte en framåtvänd vagn åt vår åttamånaders bebis eftersom hon gillade den. Bakåtvänd vägrade hon åka i. Fram tills vi köpte den framåtvända med sele bar vi henne, och eftersom jag började få ont i ryggen var det händigt att också kunna ha en vagn. Hon gillade den, kunde till och med somna i den. Det var skitbra för oss, och verkligen inget modeval.

    Sen är det irriterande att lätta, billiga vagnar nästan uteslutande är framåtvända - nånting är konstigt i tillverkingsprocessen där. Men för vissa ungar är framåtvänt bättre, även om det på gruppnivå kanske är fler som mår bra i bakåtvänt.

    Senare bytte vi till en som går att vända åt båda hållen, när hon blev framåt året hade hon lugnat ner sig lite och kunde stå ut med att inte se framåt och chilla lite och snacka med oss istället. Men det dröjde ett tag, som sagt.

  • Dreamgirl
    ABs C skrev 2011-07-06 11:38:44 följande:
    Det du såg lät hemskt!

    Men vi köpte en framåtvänd vagn åt vår åttamånaders bebis eftersom hon gillade den. Bakåtvänd vägrade hon åka i. Fram tills vi köpte den framåtvända med sele bar vi henne, och eftersom jag började få ont i ryggen var det händigt att också kunna ha en vagn. Hon gillade den, kunde till och med somna i den. Det var skitbra för oss, och verkligen inget modeval.

    Sen är det irriterande att lätta, billiga vagnar nästan uteslutande är framåtvända - nånting är konstigt i tillverkingsprocessen där. Men för vissa ungar är framåtvänt bättre, även om det på gruppnivå kanske är fler som mår bra i bakåtvänt.

    Senare bytte vi till en som går att vända åt båda hållen, när hon blev framåt året hade hon lugnat ner sig lite och kunde stå ut med att inte se framåt och chilla lite och snacka med oss istället. Men det dröjde ett tag, som sagt.
    Ja vissa barn verkar föredra att sitta framåtvända efter en viss tid, men de flesta som jag har reagerat på verkar inte uppskatta det när de försöker få kontakt med sina föräldrar förgäves. Självklart är alla barn olika, då är det ju bra med en vändbar vagn så att man kan lyssna till barnets signaler om vad barnet trivs med :) 
  • BlommyNess12

    Hur man kan rättfärdiga det? Min son är 3 år, det säger väl allt om varför min vagn är framåtvänd.

  • mammaveronica77

    Tror att det är olika från barn till barn och viktigt att föräldrarna ser vad barnet tycker...

    Vår äldsta vände vi på ettårsdagen då hon sedan någon vecka hängde ut sig över kanten för att se framåt.
    Vår mellankille vände vi ofrivilligt tidigare då vi skaffade en BT syskonvagn, men han ville helt enkelt inte  sitta framåt och talade om det omgående, gick bra när vi promenerade hemikring och han kunde sticka in handen hos lillasyster och hålla handen... Men vi köpte en traditrionell emmaljunga som de fick sova i, om lillasyrran var med så satt/låg hon i sittsen och killen satt på fotstödet. Funkade korta bitar iallafall.

    Senare blev det en Phil&Ted och lilla tjejen bak, funkade ett tag, men nu vägrar tjejen att sitta bak och bara titta på mamma, hon vill sitta fram och ha utsikt medans stora killen har en blyg period och gärna sitter bak när vi är bland folk...

    Som sagt, oavsett forskning, man får känna av sitt barn. Ingen förälder vill gå runt med en skrikande unge... Varken för sin egen skulll eller barnets.

  • YokohamaNr2

    Men alltså vid 9-10 månader tycker jag inte att det är konstigt att se barn framåtvända, min yngsta vändes vid 8 månader för att han inte trivdes mot mig.  Nyfödingar och upp till 6 månader tycker jag absolut att man ska ha vänd mot sig men sen beror det på vad barnet känner sig mest bekväm med

    Tycker mer det är ett fall av oengagerad mamma, hon hade säkerligen inte brytt sig särskilt mycket mer om dottern hade varit vänd mot henne

  • LillaFlingan

    ts, alltså allvarligt, alla barn är olika.. hur vet du att barnet kanske eg inte alls gillar att åka vagn? hon hade kanske bajsat? var hungrig?....

    vår 2a son gillar INTE precis att åka vagn.. o det spelar honom ingen som helst roll åt vilket håll han sitter åt!
    han blir bara skitsur över att behöva sitta fastspänd, är samma sak i bilen... han bjuder oss på sina fina skrikfester så fort vi ska åka någonstans!!! :/

    (han är 15mån nästa vecka)....

    vår 1a son VILLE åka framåt redan vid 9månader, hade man honom sittandes mot en, så lutade han sig ut från vagnen för att se framåt.. ;)

    så - alla barn är olika. man märker nog själv hur ens eget barn fungerar.

    har själv en UJ, köpte den knappast för att den var "inne".. det ÄR en heeeeelt FANTASTISK vagn!!!!
    man får se sig om i graven efter en bättre!!!!!! :))
    (har nu precis köpt en ultimata syskonvagnen också.. En Phil&Teds.. )

    Usch va heeeemsk mamma jag måste vara....... ;)                   

  • äppelmos

    jag tänker ha mitt barn mt mig så länge barnet tycker det är ok för att kunna prata och så med barnet. 

    jag var nyss på en promenad nyss och gick förbi en lekplats... reagerade på att så många föräldrar prade i mobilen med mobilen fast mellan axel å öra samtidigt som de gungade eller lekte med barnet.... förstår inte det heller!

    sen med syskonvagnar där ena barnet sitter under det andra sätet tycker jag e hemska!!! sitta och se rakt in i tyg... tänk dig att åka bit och inte kunna se framåt!! 

Svar på tråden Hur kan man rättfärdiga en framåtvänd vagn?