• hellok­itty1
    Äldre 7 Jul 14:11
    3341 visningar
    18 svar
    18
    3341

    nya regler i Indien

    Hej, såg på ACs hemsida att nya riktlinjer/regler kommit i Indien. Nån som känner till mer i detalj vad de innebär? 

  • Svar på tråden nya regler i Indien
  • Namast­e72
    Äldre 7 Jul 17:34
    #1

    adoptionindia.nic.in/guideline-family/new_guideline.html

    Kolla här. Det är enormt mycket text som inte berör utländska sökanden - men i korthet handlar det om att svenska org. inte ska kunna skicka direkt till barnhem, utan alla ansökningar ska till CARA, för att sen placeras ut på olika barnhem där behovet finns. Man ska ev få önska delstat.
    Special needs ska ha en "fast track" och hanteras snabbt.

    I stort handlar det om att göra processen mer lik den i Kina, för att det ska gå fortare och bli mer säkert. Utredningen ska vara mer omfattande (men den svenska räcker långt!)

    Och en nyhet till, inga ansökningar tas emot förrän tidigast 30/9 2011 (ev senare)


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • hellok­itty1
    Äldre 7 Jul 20:22
    #2

    Oj jaha, så alla svenska organisationer "tappar" sina kontakter i Indien? Låter som det säkert kommer dra ut ännu längre på tiden... :/

  • Äldre 7 Jul 20:43
    #3

    Om jag förstått det rätt kommer det bli så men man har rätt att önska vart man vill adoptera ifrån. Hur precis man kan vara i de önskningarna vet jag inte men det kan eventuellt funka att önska organisation, oavsett vem du skickar med, ex önska att adoptera via ISSA (som samarbetat med BFA tidigare) fast du skickar med FFIA nu eller så kanske man kan önska Kolkata eller Västbengalen eller liknande. Om man får som man önskar är ju en annan fråga, man kan nog hamna lite var som helst.
    Än så länge är väl allt så nytt så det är väl ingen som riktigt vet nåt egentligen, återstår att se om någon blivit så mycket klokare den 30 september! Flört 
    En del av sakerna i de nya riktlinjerna har ju stått där redan tidigare men de har inte efterföljts (syftar på tidsplanerna) så vem vet om de kommer att följas nu? 

  • hellok­itty1
    Äldre 7 Jul 20:46
    #4

    Hm undrar vad som kommer gälla för singlar egentligen.. de olika svenska org har helt olika möjligheter för oss i dagsläget.. :/

  • Äldre 7 Jul 23:43
    #5
    hellokitty1 skrev 2011-07-07 20:46:37 följande:
    Hm undrar vad som kommer gälla för singlar egentligen.. de olika svenska org har helt olika möjligheter för oss i dagsläget.. :/
    Ja, det kan man undra!
    Det skiljer ju sig åt mellan alla de tre organisationerna som har Indien. Väldigt intressant - frågan är ju hur Indien generellt ställer sig till singelföräldrar - om det blir nya regler för oss också nu och om möjligheterna minskar eller ökar...
  • Äldre 8 Jul 00:24
    #6
    hellokitty1 skrev 2011-07-07 20:46:37 följande:
    Hm undrar vad som kommer gälla för singlar egentligen.. de olika svenska org har helt olika möjligheter för oss i dagsläget.. :/
    Det här hittade jag iallafall om singlar i de nya riktlinjerna:

    "In case a single PAP desires to adopt, he or she should not be less than 30 years of age and shall not be above the age of 50 years.   The maximum age shall be 45 years to adopt children in the age group of 0-3 years and 50 years for adopting children above 3 years."

    "An un-married or single male person is not permitted to adopt a girl child."
  • hellok­itty1
    Äldre 8 Jul 09:08
    #7

    Det står ingenting om begränsningar i hur många singlar som får adoptera eller ålder i övrigt alltså?
    Vad jag förstått är de ju varit lite försiktiga gentemot ensamstående förut?
     

  • Äldre 8 Jul 16:18
    #8
    Tellus1977 skrev 2011-07-08 00:24:01 följande:
    Det här hittade jag iallafall om singlar i de nya riktlinjerna:

    "In case a single PAP desires to adopt, he or she should not be less than 30 years of age and shall not be above the age of 50 years.   The maximum age shall be 45 years to adopt children in the age group of 0-3 years and 50 years for adopting children above 3 years."

    "An un-married or single male person is not permitted to adopt a girl child."
    Kan detta vara en möjlighet altså för manliga singlar som jag förut förstått att inga organisationer har haft möjlighte att förmedla adoptioner till!!!???
  • Äldre 8 Jul 22:44
    #9
    Tellus1977 skrev 2011-07-08 00:24:01 följande:
    Det här hittade jag iallafall om singlar i de nya riktlinjerna:

    "In case a single PAP desires to adopt, he or she should not be less than 30 years of age and shall not be above the age of 50 years.   The maximum age shall be 45 years to adopt children in the age group of 0-3 years and 50 years for adopting children above 3 years."

    "An un-married or single male person is not permitted to adopt a girl child."
    Tack - spännande!
    Om det blir centrala regler över landet så borde det ju innebära möjligheter för singlar att kunna adoptera även barn i åldern 0-3 år via alla organisationerna...
    fabbemam skrev 2011-07-08 16:18:29 följande:
    Kan detta vara en möjlighet altså för manliga singlar som jag förut förstått att inga organisationer har haft möjlighte att förmedla adoptioner till!!!???
    Jag har hört att det även tidigare varit möjligt för ensamstående män att adoptera pojkar från Indien - och att åtminstone någon har gjort det...
  • Äldre 8 Jul 22:53
    #10
    Fabbemam:
    Jag har haft kontakt med en ensamstående kille som adopterat en pojke från Indien förut. Så ja, de godkänner det och har gjort det även tidigare. Glad 

    Hellokitty 1:
    Angående ålder på par så verkar de ha sänkt årsgränsen från 30 till 25:

    "To adopt a child in the age group of 0-3 years, the maximum composite age of the PAPs should be 90 years wherein the individual age of the PAPs should not be less than 25 years and more than 50 years."

    "To adopt children above three years of age, the maximum composite age of the PAPs should be 105 years wherein the individual age of the PAPs should not be less than 25 years and more than 55 years."  
  • Namast­e72
    Äldre 9 Jul 10:08
    #11

    Hörde nu att länderna ska få kvoterat antal ansökningar.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • hellok­itty1
    Äldre 9 Jul 12:30
    #12

    Åh, du verkar insatt! Vad innebär det i praktiken tror du? Kommer de svenska organisationerna kunna skicka lika många från respektive organisation?

  • vian12
    Äldre 9 Jul 21:04
    #13

    Intressant tråd! Sitter själv lite mittemellan eftersom jag redan har fått BB och alltså kan fortsätta som tidigare utan någon direkt påverkan av de nya riktlinjerna. Jag undrar däremot om de nya riktlinjerna ändå inte kommer att påverka. AC skriver ju att inga nya ärenden kommer att tas upp av CARA innan slutet av september eftersom CARA vill att barnhemmen ska få avsluta sina pågående ärenden. Jag har fått väldigt olika besked om tiden mellan BB och RB - alltifrån ett halvår till ett år eller t o m längre. Vågar jag tolka AC:s kommentar som att september kan vara ett möjligt datum eller letar jag efter en möjlighetens nål i en höstack?

  • hellok­itty1
    Äldre 10 Jul 07:44
    #14

    Jag kan inte så mycket men är det inte så att tiden för rb beror av domstolstid och det är därför det är så svårt att förutspå (beror på semestrar, domarens inställning till int adoptioner osv) ? cARA tar väl över matchningen som barnhemmen gjort förut om jag fattat rätt? Grattis till BB förrresten! :)

  • vian12
    Äldre 10 Jul 09:32
    #15

    Tack Ja, så är det nog. I de nya riktlinjerna skriver CARA flera gånger att tiden för domstolsbeslut måste vara inom 2 månader (detta baserat på en tidigare dom), att fall gällande SN barn måste ges högsta prioritet, osv, osv., så det var därför jag hade börjat hoppas att något var på gång. Äsch, fast kanske samma sak stod i de tidigare riktlinjerna! Det är svårt att sluta älta i saken när så mycket står på spel.

  • Äldre 10 Jul 11:29
    #16
    AndieV11 skrev 2011-07-10 09:32:13 följande:
    Tack Ja, så är det nog. I de nya riktlinjerna skriver CARA flera gånger att tiden för domstolsbeslut måste vara inom 2 månader (detta baserat på en tidigare dom), att fall gällande SN barn måste ges högsta prioritet, osv, osv., så det var därför jag hade börjat hoppas att något var på gång. Äsch, fast kanske samma sak stod i de tidigare riktlinjerna! Det är svårt att sluta älta i saken när så mycket står på spel.
    Tror det stod samma tidsperspektiv i de förra riktlinjerna, hoppas de börjar efterlevas mer nu.
  • Äldre 10 Jul 11:29
    #17

    Grattis till BB förresten! {#emotions_dlg.flower}

  • vian12
    Äldre 10 Jul 12:35
    #18

    ¨Tack, vad snällt!

Svar på tråden nya regler i Indien