• TheLove

    EC - Elimination Communication

    Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

    Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

    Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

  • Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • TheLove

    Min grabb är som jag skrev i TS 6 veckor gammal och det är bara tredje dagen jag ec:ar honom nu. Men det går riktigt bra!

    Har inga mål med detta mer än att han ska slippa bajsa och kissa i blöjan mer än nödvändigt.

    Dag ett: 6 kissar och 2 bajsar
    Dag två: 3 kiss, 5 bajs
    Dag tre: 2 kiss, två bajs (har inte varit hemma så mycket idag)

  • ddalia

    Vad roligt att ni börjat och det går så bra! Det är lite tyst här på ec sidan ja..
    Vår tjej är 8 månader nu, vi har ecat henne sen hon var ca 12veckor. Bajs går alltid i toan, kiss missar vi kanske 1-3ggr om dagen. För någon vecka sen kom hon i någon ny fas då hon håller sig 2-3 timmar och vägrar sitta på toa/potta om hon inte är helt redo. Den så kallade -protestera-själva-kissnödigheten- fasen. Väntar på att komma ur den nu, och tar henne till toan bara när hon signalerar. Mitt mål var dock mest att slippa bajsblöjor, och det har vi gjort så länge, ca 4 st på 4 månader :) och slippa använda engångsblöjor också..

  • TheLove
    ddalia skrev 2011-07-13 06:32:19 följande:
    Vad roligt att ni börjat och det går så bra! Det är lite tyst här på ec sidan ja..
    Vår tjej är 8 månader nu, vi har ecat henne sen hon var ca 12veckor. Bajs går alltid i toan, kiss missar vi kanske 1-3ggr om dagen. För någon vecka sen kom hon i någon ny fas då hon håller sig 2-3 timmar och vägrar sitta på toa/potta om hon inte är helt redo. Den så kallade -protestera-själva-kissnödigheten- fasen. Väntar på att komma ur den nu, och tar henne till toan bara när hon signalerar. Mitt mål var dock mest att slippa bajsblöjor, och det har vi gjort så länge, ca 4 st på 4 månader :) och slippa använda engångsblöjor också..
    Åh vad bra det verkar gå för er!! Man märker att Wilgot föredrar att kissa och bajsa på toan, ofta kissar han så fort man sätter honom men bajsandet går det lite sisådär med nu. Han har börjat få ont i magen och bajsar inte alls lika ofta längre. Ska man göra det på toan krävs det att man sitter väldigt länge och det är inte alltid man har tid med det när man har en trotsig 3-åring hemma. Men någon gång om dagen blir det i alla fall en kiss och bajs på toan och det är inte många bajsblöjor som måste bytas vilket är skönt!

    Imponerande att ni inte behövt byta bajsblöja på 4 månader :)

    Vi använder engångsblöjor och tycker det funkar bra, men funderar på att köpa tyg, men sortimentet är såå stort så jag vet inte vad man ska köpa eller vart man ska köpa det... Min man säger dock att han aldrig kommer byta en tygblöja, dock gör det nog ingen större skillnad för mig då han inte ens byter blöja varje dag...
    Har du några tips gällande tygblöjor?
  • ddalia

    Vår tjej hade stora problem med magen tills hon blev 5 månader, och hon tyckte det var riktigt skönt att sitta just på toa och bajsa där. Vi köpte en babybjörn toasits så satt jag längst in på den och med tjejen framför mig i den lilla öppningen som blev kvar. Riktigt bekvämt för mig och henne, kunde massera magen lite också, och jag behövde inte hålla och bli trött i armar och rygg. Men din är lite för liten än så länge kanske.

    Angående tygblöjor har jag inga råd, kan bara säga vad jag kör med.
    Som dig var jag lite vilse i början. Till slut bestämde jag att jag ville ha bra byxor (PUL-tyg som håller tätt), inte ull-byxor och inte vikisar. Och råd för dyra svenska typ imse vimse hade jag inte just då, andra hand hittade jag inga. Så jag beställde ett 10-pack all-in-one one size blöjor från ebay för ca 400 kr. Tänkte att det var värt att testa. Inläggen till dem var inte bra, det var mikrofiber som höll för varmt och svettigt, men jag ville ha byxorna och de duger. Inlägg sydde jag utav ett gammalt badlakan i frotte. Sydde bara enkelt kanterna lite med sicksack (?) sömn. Sen lägger jag inläggen på utsidan, dvs inte i blöjan som det ska vara, utan direkt mot rumpan. Just när hon var liten då blev det så lite kiss och bajs varje gång, så man kunde bara byta det lilla (1 lager då) inlägget. Nu kommer jag att sy om till dubbelt lager för kisset är mycket mer.
     
    Du kan hälsa din man att tygblöjor luktar inte alls som engångs, skilnaden är enorm, speciellt på en sån liten, och om han nu ammas. Jag står inte ut med lukten av engångsblöjor, inte ens libero som inte ska lukta, inte ens när de är rena.. Vi kör engångs när vi ska ut längre tid och då följer den här lukten efter mig i flera dagar efter det. 


    TheLove skrev 2011-07-13 10:24:09 följande:
    Imponerande att ni inte behövt byta bajsblöja på 4 månader :)
    Vi har bytt - 4st på 4 månader, och det har alltid varit vårt fel att det hänt. Hon bajsar alltid strax efter hon vaknat, så de gångerna jag missat har det varit på dagarna då jag inte hört att hon är vaken i sovrummet plus att det var lite löst varje gång, dvs lite svårt att hålla.

    Uh, det här blev långt.. Men det är kul med EC Tungan ute
  • TheLove

    Jag sitter som du beskrev men utan någon sits. Det funkar jättebra och han lutar sig mot min mage.

    Funkar det så enkelt att det räcker med ett lager frotté när de är så små? Kanske borde testa det :) Tack för tipset!!

    Ska nog köpa tygblöjor så får maken säga vad han vill om det sen... man måste ju inte enbart ha det men jag tycker det känns så onödigt att slösa på engångs när de knappt är kissade i... Kanske även kan köpa ett sett till stora killen. han är tre och sover oftast med blöja men kissar i princip aldrig på natten längre, men det kan ju vara skönt att slippa slänga helt torra blöjor...

    Nu blev detta ett kort inlägg men jag ska lägga mig och sova nu, ville bara svara för annars skulle jag säkert glömma det imorgon...

  • ddalia

    Det funkade med ett lager frotte ganska länge ja, speciellt i början då det var små kissningar och blöta fisar hela tiden. Jag gjorde dem dubbla i början, men ansåg snabbt att det var för mycket så jag delade de. Då fick jag flera också vilket behövdes då. Sen blev det långsamt blötare men jag lät det vara för hon känner mer att hon är blöt då och började klaga direkt (innan hon började signalera att hon är kissnödig så jag tog henne på toa i tid). I med att jag lägger inlägget direkt mot huden så läckte inte blöjan då frotte suger åt allt direkt. Att byta en liten lapp på 13x30cm istället för en hel stor blöja, det blir inte mycket tvätt då heller. För det var som du säger typ 15 blöjor om dagen i början, hemskt mycket engångs som gick åt, för en liten kiss med en liten blötfis..

  • TheLove
    ddalia skrev 2011-07-14 07:48:07 följande:
    Det funkade med ett lager frotte ganska länge ja, speciellt i början då det var små kissningar och blöta fisar hela tiden. Jag gjorde dem dubbla i början, men ansåg snabbt att det var för mycket så jag delade de. Då fick jag flera också vilket behövdes då. Sen blev det långsamt blötare men jag lät det vara för hon känner mer att hon är blöt då och började klaga direkt (innan hon började signalera att hon är kissnödig så jag tog henne på toa i tid). I med att jag lägger inlägget direkt mot huden så läckte inte blöjan då frotte suger åt allt direkt. Att byta en liten lapp på 13x30cm istället för en hel stor blöja, det blir inte mycket tvätt då heller. För det var som du säger typ 15 blöjor om dagen i början, hemskt mycket engångs som gick åt, för en liten kiss med en liten blötfis..
    Du har så rätt! Känns så onödigt att slösa med blöjorna... Får köpa någon form av byxblöja och sy mig några lappar själv... så jobbigt är det ju inte, jag har ju symaskin...

    Hur ofta tar ni henne till toan eller säger hon till varje gång?

    För mig är det lite "från dag till dag" vissa dagar blir det mycket toa, andra nästan inget, men det är så osmidigt om man inte är hemma...
  • ddalia

    Jag har (och flera som skriver just nu har kanske) skrivit lite som ´dagböcker'  på forum.ecsweden.se/  om du inte hittat dit än och vill / har tid att läsa :)

    Vi började när hon var 10-12 veckor och då sa hon ingenting varken om hade kissat eller bajsat i blöjan. När hon skulle bajsa så såg man klart och tydligt oftast, för det gjorde så ont innan. Efter ett tag märkte jag att hon hade en tydlig rutin för kiss som hon föll hela vägen till för bara någon vecka sen :  Hon kissade så - först direkt när hon vaknat på morgonen, sen 20-30min efter det, sen 40-50min efter det. Därefter med ca 1 till 1,5 timme mellanrum, ibland 2 timmar om hon inte ätit på länge. I princip kissade hon ca 1 timme efter måltid om hon höll sig vaken. Somnar hon utan att kissa på ett tag, så kissar hon direkt när hon vaknar, hade hon kissat, ätit och somnat - då kan hon behöva 5-10 min efter hon vaknat för att komma på att hon är kissnödig.

    När hon slutade ha så mycket ont i magen när bajs var på g då började hon stånka när det var dags.

    Sen är det säkert så att det var tack vare tygblöjorna att hon började säga till att hon är blöt (gnällde). Och sen hon blev 5,5-6 månader började hon även säga till lite innan. Då säger jag *väntaväntaväntavänta vi går på toaaa* och hon vet och håller sig lite.

    Nu har hon bestämt att hålla sig myyyycket längre och kissar med ca 2 till 3 timmar mellanrum. Tar jag henne på toa för tidigt blir hon flyförbannad och vägrar ens sätta sig och prova, trots att det kan ha gått 2,5 timmar sen sista gången. Så just nu väntar jag bara tills hon signalerar - om hon nu vill göra det.

    Hennes signaler har ändrats mycket under tiden. Problemet är att hon haft exakt samma signal till allt som stört henne - ont, hungrig, nödig, trött  -  just nu är det *trycka ut bajset* ljud som gäller och hon gör samma när hon är trött och hungrig. Längtar efter den dagen hon kan säga det med ord kan man säga...

  • ddalia

    haha, så typiskt, det blev en bajsblöja just nu - sa hon till, ja, gissade jag rätt - nej :) Hon hade ju bajsat för dagen. Men efter igårs päron-kiwi puree behövde hon en gång till...

  • ddalia

    Där är blöjorna jag köpte, samma säljare också. Då kunde man inte välja färg, utan jag köpte enfärgade, 10 olika, riktigt fina glada färger, och av de med knappar även upp, inte karrborre. Kan inte tänka mig att PUL tyger här  i sverige skiljer sig på något sätt. Byxorna ser som nya ut efter dessa 4 månader iaf.
    cgi.ebay.com/10-U-PICK-AIO-BABY-CLOTH-DIAPERS-ONE-SIZE-10-INSERTS_W0QQitemZ170630044887QQihZ007QQcategoryZ146531QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Svar på tråden EC - Elimination Communication