• Äldre 12 Jul 13:10
    7469 visningar
    9 svar
    9
    7469

    Lågt blodtryck - symptom?

    Hej,

    Under hela graviditeten har jag egat på 105/55 - 110/60 i blodtryck och mått utomordentligt bra med det. Nu går jag in i v. 29 på onsdag och har fått otroligt obehagliga symptom och problem med mitt tryck. Jag känner ofta att jag får svårt att syresätta mig och att andas, sedan blir det svart för ögonen och jag har vid några tillfällen svimmat. Senast i kön utanför Gröna Lund den här helgen.

    När jag var på benen igen och mådde bra så gick jag bort till sjukstugan på Grönan och där tog de ett blodtryck. De tog ett blodtryck utan att jag vilade innan och det låg på 90/50. Hon mätte två gånger för att vara säker.

    Jag antar att blodtrycket sjunker ännu lägre, än 90/50, när jag mår så dåligt av det?  Min läkare säger att det är bättre med ett lågt än ett högt blodtryck, men jag oroar mig för att det har kommit så plötsligt. Kan det vara järnbrist eller annat som påverkar?

    Oftast blir det värre när det är varmt ute. Min mans farbror som är kardiolog, rekommenderar mig att äta mer salt än vanligt. Att jag ska ta en halv tesked vid behov eller försöka äta mer salt generellt. Lakrits till exempel om det smakar bättre.

    Jag blir lite orolig för den här andnöden. Är det normalt när blodtrycket sjunker?

  • Svar på tråden Lågt blodtryck - symptom?
  • Amazin­a
    Äldre 12 Jul 13:18
    #1

    Eftersom livmodern trycker upp diafragma får man automatiskt lite jobbigt att andas under graviditeten. Sträck på dig, sitt med rak rygg och ligg lätt på sidan så underlättar du.
    Steg nr 1 för dig är absolut att skaffa dig ett par ordentliga stödstrumpor! Och då menar jag inte såna där "one size fits all" utan måttbeställda som du hämtar på recept. Drick buljong, det innehåller mycket salt. Att käka en tesked bara så där är inte så gott! Yrsel, trötthet mm kan ju även komma av lågt järnvärde. Tag järntillskott för att vara på den säkra sidan! Och glöm för tusan inte att dricka ordentligt! Gärna tre liter om dagen!

  • Äldre 12 Jul 13:37
    #2
    Amazina skrev 2011-07-12 13:18:08 följande:
    Eftersom livmodern trycker upp diafragma får man automatiskt lite jobbigt att andas under graviditeten. Sträck på dig, sitt med rak rygg och ligg lätt på sidan så underlättar du.
    Steg nr 1 för dig är absolut att skaffa dig ett par ordentliga stödstrumpor! Och då menar jag inte såna där "one size fits all" utan måttbeställda som du hämtar på recept. Drick buljong, det innehåller mycket salt. Att käka en tesked bara så där är inte så gott! Yrsel, trötthet mm kan ju även komma av lågt järnvärde. Tag järntillskott för att vara på den säkra sidan! Och glöm för tusan inte att dricka ordentligt! Gärna tre liter om dagen!
    Många bra tips! Tack! Att det är svårt att andas upplever jag bara i samband med yrsel och att det blir svart för ögonen, men nog kan jag sträcka på mig lite extra ändå.Glad

    Jag ska prata med min läkare eller BM imorgon om stödstrumpor.
  • Äldre 12 Jul 13:53
    #3

    Jag har lågt blodtryck och jag kan nästan svimma ibland blir jätteyr i huvudet . .

  • MammaR­ose198­3
    Äldre 12 Jul 15:44
    #4

    Jag har oxå väldigt lågt blodtryck... senast jag var hos BM så hade jag 85/65... hon bara tittade på mig, ligger alltid lågt under mina graviditeter... Mitt HB låg på 93, jag har inget järn i kroppen, bebisen tar allt, järntabletter har inte fungerat för mig så jag fick ta min första järn injektion i fredags... är nu i v 31+5... är jätte trött och ser stjärnor... och som sagt värmen hjälper ju inte heller... har svårt att andas när jag har tagit en promenad, blir lätt anfådd... får stanna till ibland när jag promenerar för att jag får sammandragningar och det trycker på... så läkare har rekomenderat mycket vila och jag får inte stressa upp mig... (jätte lätt med en 5 & 7 åring hemma)... 

  • Äldre 12 Jul 16:04
    #5
    MammaRose1983 skrev 2011-07-12 15:44:16 följande:
    Jag har oxå väldigt lågt blodtryck... senast jag var hos BM så hade jag 85/65... hon bara tittade på mig, ligger alltid lågt under mina graviditeter... Mitt HB låg på 93, jag har inget järn i kroppen, bebisen tar allt, järntabletter har inte fungerat för mig så jag fick ta min första järn injektion i fredags... är nu i v 31+5... är jätte trött och ser stjärnor... och som sagt värmen hjälper ju inte heller... har svårt att andas när jag har tagit en promenad, blir lätt anfådd... får stanna till ibland när jag promenerar för att jag får sammandragningar och det trycker på... så läkare har rekomenderat mycket vila och jag får inte stressa upp mig... (jätte lätt med en 5 & 7 åring hemma)... 
    Förvånad Ja, du vet minsann hur det känns hör jag...

    Jag ska nog kolla mitt järnvärde imorgon igen hoppas jag. Sist låg det alldeles för lågt, både HB och Ferritinvärdet var usla. Har också svårt att ta upp järn, trots att jag inte dricker mjölk. Men jag äter inte rött kött heller, utan frossar i spenat och aprikoser bland annat.

    Kanske borde fråga om det är aktuellt med en järninjektion för jag är kritvit i ansiktet och har ingen ork alls. Det tar ju tid att få upp värdet dessutom. Vila är inget alternativ här heller. Har en trotsig sjuåring, en nybliven tonåring och en busig tvååring att ta hand om. Underbart, men krävande när man inte är i högform. Glad
  • Ronja7­9
    Äldre 17 Jul 14:01
    #6

    Jag hade också dåligt Ferritinvärde, jag blev ombedd att sluta med Hemofer eftersom de inte hjälpte alls.
    Fick då Niferix istället av BM (receptfritt på apoteket) 100% järn. Trodde de vara ett steg innan injektion.

  • MammaR­ose198­3
    Äldre 18 Jul 18:08
    #7

    Jag började med Hemofer men dom hjälpte inte, sen fick jag gå över till Niferex och dom hjälpte inte heller, provsvaren blev bara sämre, så nu på fredag ska jag ta den andra järninjektionen.

  • Äldre 20 Jul 19:32
    #8

    Jag har inte jättelågt bltr, har som lägst haft 100/60 hos bm, annars har det legat något över det.

    När jag stressar, eller står still eller sitter still rakryggad får jag sådana andnödskänslor som du beskriver. När jag rör på mig känner jag sällan av det. Jag tror det beror på bltr:et, att barnet trycker på något blodkärl och delvis stress.

    Jag slutade på jobbet tidigare än tänkt, v 32 ungefär, och det har varit guld värt. Nu mår jag mycket bättre.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Äldre 30 Jul 12:16
    #9
    MammaRose1983 skrev 2011-07-18 18:08:56 följande:
    Jag började med Hemofer men dom hjälpte inte, sen fick jag gå över till Niferex och dom hjälpte inte heller, provsvaren blev bara sämre, så nu på fredag ska jag ta den andra järninjektionen.
    Vet inte varför, men min läkare sa att injektioner ger man helst inte. Nu har jag 70 i HB och 6 i Ferritinvärde, alltså försämras mina värden för varje vecka.

    Hon föreslog stödstrumpor och att fortsätta med Niferex x 2 varje dag.

    De kollade min saturation (syresättning) och jag syresätter i alla fall 100 % av de få röda blodkroppar jag har. Men min puls stiger superhögt för minsta lilla prestation.

    Nu ska jag ta olika prover - sköldkörtel och vitaminstatus. Får se om det leder till annan behandling.

    Tack för alla tips! 
Svar på tråden Lågt blodtryck - symptom?