• Sirling

    Köpa lägenhet i Turkiet

    Hejsan, vi funderar på att köpa ett semesterboende i Antalya och undrar om det är någon här som har gjort samma sak. Lite tips, råd, mer kunskap om olika delar av Turkiet mm? Vi funderar på Antalya för att vi dels tycker väldigt mycket om den staden och att man där kan få både stadsliv och strandliv samt en rejäl dos kultur och historia.

  • Svar på tråden Köpa lägenhet i Turkiet
  • Leonel

    Mina föräldrar köpte i Alanya/Mahmutlar, väldigt lugnt område men såå nära Alanya centrum. Så jag älskar det stället, men nu har dem sålt den och vi funderar på att köpa annanstans jag o mannen såfort vi får lite mer cash , Antalya är bra, nära flygplatsen men jag har aldrig efter jag blev ca5år åkt tillbaka dit. Man är mer i Alanya, vet ej varför men bara blev så. Tycker Antalya e bästa stället, lycka till

  • Sirling

    Pudding: Alanya har jag inte varit i än, men det finns mycket fina lägenheter ute runt där och vattenlägen är billigare än i Antalya av naturliga skäl. Vi ska boka in en visningsresa under tidig höst tror jag det blir och då vore det kul att se lite av Alanya-området också. Var funderar ni på att köpa?

  • Leonel

    Vi funderar på att köpa i Antalya/Konyaalti, ett ställe där mina föräldrar har bekanta så det vore kul om man fått köpa där. Min pappa var inne på att köpa förra året där, men sen så var det inte aktuellt då så dem avvaktar. Kolla på Alanya också, finns lugna områden där med. Är ni svenskar? Vi är födda i sverige men turkar i botten :)

  • Sirling

    Jag har också kikat mest på Konyaalti faktiskt. Där verkar man kunna få nära både till strand & centrum. Vi är båda infödda svenskar, men är trötta på vintern & har alltid rest mycket vintertid. Nu har vi barn & inser att han inte njuter lika mycket av rundresor på typ Borneo som vi gör. Han vill ha lugn & ro & igenkänning & vi vill främst ha lite värme & sol. Jag tycker människorna i Antalya var väldigt vänliga & maten superb dessutom. Har ni barn?

  • Leonel

    Ja precis, det var det som lockade oss till konyaalti. Vi ska åka om 4 dagar till Side, titreyengöl. Ska bli riktigt kul, nu är vi i Konya, inne i landet där mannen har sina föräldrar. mina är också här nu, men vi är ju från Sverige. Det har varit en lång vinter, så det ska bli roligt att ta sig till havet snart. Vi har 1 barn och han är 3år, hade ni 2

  • Leonel

    Side är riktigt skönt vad jag hört, ska vara mer för barnfamiljer, vet dock inte om det finns mkt lägenheter att köpa, men hotell finns o vi kommer åka imorgon. Ska bli skönt att vara där 1 vecka, har syrran bror o min familj som ska dit. Ha d bra

  • Sirling

    Ibland går det undan! En lägenhet där säljaren gav ett bra pris för snabb försäljning kom ut förraveckan. Efter intensivt lägenhetskollande ett par dagar här skriver jag kontrakt imorgon på en 4:a i ett fint komplex i Konyaalti imorgon! :D

  • Red Velvet

    Hur gör man när man köper bostad utomlands? Alltså vad skiljer från att köpa i Sverige t.ex?

  • Sirling

    Jag har kollat runt & kontaktat olika mäklare. Proceduren skiljer sig åt från land till land. Här i Turkiet äger man lägenheter direkt & inte som i Sverige att man köper in sig i en förening som i sin tur äger huset. Det är vanligare utanför Sverige med direkt ägande. Jag betalar halva lägenheten nu & resten när lagfarten har gått igenom. Här har man en samfällighet man betalar en avgift till. Jag köpte i ett komplex med pooler, bastu, gym, underjordsparkering & security 24/7 så avgiften blir då högre men ligger ändå på 500 SEK inkl satellit-tv & adsl. Sedan måste jag ha abbonemang på vatten & el samt betala fastighetsskatt & hemförsäkring precis som hemma.

  • Arzu

    Hej jag heter Arzu Talan Bas. Jag driver en advokat firma i Alanya. Här på byrån pratar vi Svenska. Och vi har stor erfarenhet inom fastighetsrätt bla. Kontakta gärna oss om ni behöver juridisk hjälp. Ni kan nå Svensk talande personal på tel nr 00905335007127 eller på mail. [email protected] Mvh Arzu Talan Bas.

  • Anna Magnusson

    Hej!


    I sommras köpte jag och min familj lägenhet i Alanya av Nordic Trust Homes. Vi kan starkt rekomendera företaget. De har flera anställda varav 3 som pratar flytande svenska. Vi är jätte nöjda med deras service. Vi fick all hjälp efter köpprocessen. De hjälpte oss att köpa möbler, öppnade bankkonto, el & vatten abbonemang, försäkrade lägenheten mot jordbävning, skador och inbrott. 

    www.nordictrusthomes.se/

  • Annika Jonsson
    Hej, gammal tråd men kanske någon ny kan få ett gott råd... Det är mycket att tänka på om man ska köpa lägenhet i Turkiet så det gäller att komma i kontakt med en seriös mäklare. Liksom Anna har jag och min man nyligen köpt lägenhet i Alanya via Nordic Trust Homes, mycket seriöst företag som tagit hand om oss på bästa sätt och hjälpt oss med allt runt köpet. 
    köpa lägenhet turkiet
  • Aslan020

    Hej, om ni ska köpa lägenhet i Alanya så köp ABSOLUT INTE via mäklarfirman ATC emlak. Dom är en etablerad mäklarfirman med lång erfarenhet som vi kollade upp men ändå blev vi lurade på hela handpenningen som var 7500 EUR. Betala aldrig mer än 100-200 EUR i handpenning för det är vad lokalbefolkningen gör. Dom brukar vilja ha 10% av utlandsköpare men räkna inte med att du får tillbaka ett öre om något går fel innan köpet. Nu har vi även betalat en advokat 1500 EUR för flera månader sedan men utan något resultat.

Svar på tråden Köpa lägenhet i Turkiet