Forum Träning - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Efterlyser magträningsövningar som inte är plankan eller situps!

    Tis 12 jul 2011 20:14 Läst 3724 gånger Totalt 35 svar
    Tis 12 jul 2011 20:14

    Hej!

    Vad finns det för övningar man kan göra för magmusklerna som INTE är plankan eller situps? Jag tycker att de är svåra att få till på ett bra sätt. Vad är det för muskler man vill träna om man vill ha en mer definierad midja? Kan tyvärr inte ta mig till ett gym och fråga så jag förlitar mig på det allvetande FL.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Ons 13 jul 2011 10:04 #21

    jo självklart vet jag att kosten är viktigare, men det ena behöver väl inte utesluta det andra

  • Ons 13 jul 2011 10:11 #22
    Johan75 skrev 2011-07-13 09:50:10 följande:
    Fast det är stor skillnad att få en platt mage ifall man som du har delade magmuskler (efter graviditet?) eller om man har övervikt/fett. Har man inte delad magmuskulatur så kommer övningarna du länkade till att göra magen starkare men inte plattare.
    Det är ju klart, det tar ju inte bort fettet. Men Ts, efterlyste väl övningar också?
    Som inte var plankan bla... 

Annat innehåll

  • Ons 13 jul 2011 10:45 #23
    Mevea skrev 2011-07-13 10:11:12 följande:
    Det är ju klart, det tar ju inte bort fettet. Men Ts, efterlyste väl övningar också?
    Som inte var plankan bla... 
    Ja, och det var bra övningar du länkade till - förutom rubriken "Så får du platt mage fort". En rubrik som inte är informativ utan syftar till att väcka intresse. Förbränner du inte fettet eller framförallt förbättrar kosten kan du göra dessa övningar åtta timmar om dagen i åratal utan att få en platt mage. Du är säkert medveten om detta men det är synd att det så pass ofta dyker upp trådar där många tror att magträning ger en smal mage.
    giftgrodan skrev 2011-07-13 10:04:47 följande:
    jo självklart vet jag att kosten är viktigare, men det ena behöver väl inte utesluta det andra
    Givetvis inte. Det har du helt rätt i. Det är till och med så att ur hälsosynpunkt är det bättre att vara överviktig men stark och med god kondition än att vara smal och otränad.
    Behold, i come as a thief.
  • Paradi­gm
    Visa endast
    Ons 13 jul 2011 11:34 #24
    Johan75 skrev 2011-07-13 10:45:07 följande:
    Ja, och det var bra övningar du länkade till - förutom rubriken "Så får du platt mage fort". En rubrik som inte är informativ utan syftar till att väcka intresse. Förbränner du inte fettet eller framförallt förbättrar kosten kan du göra dessa övningar åtta timmar om dagen i åratal utan att få en platt mage. Du är säkert medveten om detta men det är synd att det så pass ofta dyker upp trådar där många tror att magträning ger en smal mage.
    giftgrodan skrev 2011-07-13 10:04:47 följande:
    jo självklart vet jag att kosten är viktigare, men det ena behöver väl inte utesluta det andra
    Givetvis inte. Det har du helt rätt i. Det är till och med så att ur hälsosynpunkt är det bättre att vara överviktig men stark och med god kondition än att vara smal och otränad.
    Kommentar till det fetskrivna...

    Hm, jag har svårt att få det att gå ihop. Det borde inte vara möjligt. Småmullig kanske. Det beror väl på vad man anser är övervikt.
  • Ons 13 jul 2011 16:42 #25
    Fattig student skrev 2011-07-13 11:34:01 följande:
    Kommentar till det fetskrivna...

    Hm, jag har svårt att få det att gå ihop. Det borde inte vara möjligt. Småmullig kanske. Det beror väl på vad man anser är övervikt.
    Vad är det som inte går ihop? Att överviktiga kan ha bra kondition eller att smala kan ha dålig? För att spä på konstigheterna kan jag meddela att när man är över 70 år slutar faktiskt övervikt vara en negativ hälsofaktor över huvud taget, då är det faktiskt värre att vara smal.

    Sen är det väl en ganska accepterad standard att BMI över 25 är övervikt.
    Behold, i come as a thief.
  • Paradi­gm
    Visa endast
    Ons 13 jul 2011 19:30 #26
    Johan75 skrev 2011-07-13 16:42:16 följande:
    Vad är det som inte går ihop? Att överviktiga kan ha bra kondition eller att smala kan ha dålig? För att spä på konstigheterna kan jag meddela att när man är över 70 år slutar faktiskt övervikt vara en negativ hälsofaktor över huvud taget, då är det faktiskt värre att vara smal.

    Sen är det väl en ganska accepterad standard att BMI över 25 är övervikt.
    Nja, att vara stark samt ha bra kondition på en överviktig kropp är ganska osannolikt.
  • Ons 13 jul 2011 19:37 #27
    Fattig student skrev 2011-07-13 19:30:46 följande:
    Nja, att vara stark samt ha bra kondition på en överviktig kropp är ganska osannolikt.
    Säg det till valfri brottare i någon tyngre viktklass, eller min sambos bror på 110 kg som cyklar 5 mil varje dag till och från jobbet. Kanske inte vanligt men knappast osannolikt. En annan aspekt är ju att övervikt inte nödvändigtvis måste vara fett. Magnus Samuelsson ligger säkerligen på fetma enligt BMI.
    Behold, i come as a thief.
  • Paradi­gm
    Visa endast
    Ons 13 jul 2011 19:49 #28
    Johan75 skrev 2011-07-13 19:37:19 följande:
    Säg det till valfri brottare i någon tyngre viktklass, eller min sambos bror på 110 kg som cyklar 5 mil varje dag till och från jobbet. Kanske inte vanligt men knappast osannolikt. En annan aspekt är ju att övervikt inte nödvändigtvis måste vara fett. Magnus Samuelsson ligger säkerligen på fetma enligt BMI.
    Då snackar vi ju om något helt annat. Att väga 110 kg i muskler samt ha bra kondition innebär ju inte övervikt. BMI stämmer ju inte när det gäller extremt muskulösa människor.
  • Ons 13 jul 2011 19:56 #29
    Fattig student skrev 2011-07-13 19:49:02 följande:
    Då snackar vi ju om något helt annat. Att väga 110 kg i muskler samt ha bra kondition innebär ju inte övervikt. BMI stämmer ju inte när det gäller extremt muskulösa människor.
    BMI är BMI och övervikt säger bara vad det normala är att väga. Tomas Johansson är en anna människa som åtminstone hade bra kondition och var extremt stark (förvisso dopad men ändå) men som var överviktig. Klart det går att ha 20 kilos övervikt som man men ändå vara hälsosammare än en tunn man som sover på dagarna och spelar dator på nätterna. Klart en frodig kvinna med 10 kilos övervikt kan vara i bättre inre fysisk form än en rökande fotomodell.
    Behold, i come as a thief.
  • Ons 13 jul 2011 20:02 #30
    Johan75 skrev 2011-07-12 20:44:26 följande:
    Ja men tränar du dina muskler blir de större. Du får ju inte smalare armar av att träna biceps? Vältränade människor med magrutor har ofta tydliga midjor men det beror mer på avsaknad av fett än stora magmuskler.

    Du kan även träna latissimus för att ge en illusion om smalare midja.
    har du nåt tips på hur man tränar latissimus? där la sig nästan allt när jag va gravid
    Max 100501 Nicolina 110412
  • Paradi­gm
    Visa endast
    Ons 13 jul 2011 20:12 #31
    Johan75 skrev 2011-07-13 19:56:46 följande:
    BMI är BMI och övervikt säger bara vad det normala är att väga. Tomas Johansson är en anna människa som åtminstone hade bra kondition och var extremt stark (förvisso dopad men ändå) men som var överviktig. Klart det går att ha 20 kilos övervikt som man men ändå vara hälsosammare än en tunn man som sover på dagarna och spelar dator på nätterna. Klart en frodig kvinna med 10 kilos övervikt kan vara i bättre inre fysisk form än en rökande fotomodell.
    Nej, bmi är inte pålitligt för alla och det är allmänt känt. Däremot är midjemåttet viktig. Jag tänker inte tjafsa med dig om det här för jag tycker bara att det är löjligt av dig att fortsatta traggla om att man är överviktig när man är muskulös.
  • Ons 13 jul 2011 20:19 #32
    jennyc skrev 2011-07-13 20:02:55 följande:
    har du nåt tips på hur man tränar latissimus? där la sig nästan allt när jag va gravid
    Hemma, på gymmet eller i skogen? Det handlar om att dra något till dig snett eller rakt uppifrån. Är du stark funkar det också att hänga i någonting och dra dig själv uppåt. Hemma kan detta vara svårt helt utan redskap.

    Igen bör väl påpekas att fettet på kroppen inte försvinner från de områden du tränar. Vill du bli av med kroppsmassa gäller det att äta bättre. Den träning som hjälper bäst där är konditinsträning under lång tid, men även den är relativt oeffektiv jämfört med kosten.

    Vill du däremot bli starkare i dessa muskler så kommer här några övningar:

    1.
    ">Latsdrag

    2.
    ">chins
    Behold, i come as a thief.
  • Ons 13 jul 2011 20:26 #33
    Fattig student skrev 2011-07-13 20:12:33 följande:
    Nej, bmi är inte pålitligt för alla och det är allmänt känt. Däremot är midjemåttet viktig. Jag tänker inte tjafsa med dig om det här för jag tycker bara att det är löjligt av dig att fortsatta traggla om att man är överviktig när man är muskulös.
    Jag håller med om att BMI i många fall är ett dåligt mätinstrumetn, försökte bara poängtera att forskning ofta inte tar hänsyn till vad övervikten (enligt BMI säger). Däremot var det väl knappast min poäng att man är överviktig när man är muskulös, tycker jag visade på flera exempel där överviktiga (även enligt vanlig standard) kan vara i bättre hälsoform än smala. Med alla andra faktorer lika är det givetvis bättre att vara normalviktig än överviktig.
    Behold, i come as a thief.
  • Ons 13 jul 2011 20:27 #34
    Johan75 skrev 2011-07-13 20:26:17 följande:
    Jag håller med om att BMI i många fall är ett dåligt mätinstrumetn, försökte bara poängtera att forskning ofta inte tar hänsyn till vad övervikten (enligt BMI) består av.
    Så skulle det stå.
    Behold, i come as a thief.
  • Ons 13 jul 2011 21:48 #35
    Johan75 skrev 2011-07-13 20:19:28 följande:
    Hemma, på gymmet eller i skogen? Det handlar om att dra något till dig snett eller rakt uppifrån. Är du stark funkar det också att hänga i någonting och dra dig själv uppåt. Hemma kan detta vara svårt helt utan redskap.

    Igen bör väl påpekas att fettet på kroppen inte försvinner från de områden du tränar. Vill du bli av med kroppsmassa gäller det att äta bättre. Den träning som hjälper bäst där är konditinsträning under lång tid, men även den är relativt oeffektiv jämfört med kosten.

    Vill du däremot bli starkare i dessa muskler så kommer här några övningar:

    1.
    ">Latsdrag

    2.
    ">chins
    tack så mkt :D jo, maten sköter jag men pga komplikationer efter förlossningen har jag inte kommit igång fysiskt, har blivit nån enstaka promenad bara men snart så :D
    Max 100501 Nicolina 110412