• Äldre 12 Jul 21:11
    10032 visningar
    12 svar
    12
    10032

    Hunddagis, hundmatte, doggywalker?

    Jag och min sambo kommer båda börja plugga på heltid till hösten. Vi bor i vasastan i stockholm. Har en schäfer/greyhound blandis som är hanhundsaggressiv. 
    Vi vill ha en utbildad person som kan handskas med vår hund utan att tappa kontrollen. Inte bara rastning utan också stimulering.  Fem dagar i veckan. 

    Vad ska man välja? Några förslag?  Jag vet inte vilka som är bra. Men jag har sett några tjejer som är ute med massor av hundar här i krokarna och det vill jag inte ha. Jag vill ha en person som kommer hem till mig och går ut med min hund. Eller ett hunddagis som ligger nära där hunden kan få jobba med sin aggresivitet. 

    Tack på förhand! 

     
     


    En dag i sänder.
  • Svar på tråden Hunddagis, hundmatte, doggywalker?
  • Tecken
    Äldre 12 Jul 21:16
    #1

    Du kan ju annonsera på t ex ICA/Konsum, lokaltidning etc efter en "dagledig" (t ex pensionär) som vill vara hundvakt. Vet dock ej vad de kan kosta.

  • Äldre 12 Jul 21:19
    #2
    Tecken skrev 2011-07-12 21:16:39 följande:
    Du kan ju annonsera på t ex ICA/Konsum, lokaltidning etc efter en "dagledig" (t ex pensionär) som vill vara hundvakt. Vet dock ej vad de kan kosta.
    Min hund är aggresiv mot andra hundar hoppar och gör utfall tror inte att det är en "pensionär" vänlig hund. Men nämnde också att jag vill ha någon utbildad person. 
    En dag i sänder.
  • Tecken
    Äldre 12 Jul 21:22
    #3
    Lufsan skrev 2011-07-12 21:19:07 följande:
    Min hund är aggresiv mot andra hundar hoppar och gör utfall tror inte att det är en "pensionär" vänlig hund. Men nämnde också att jag vill ha någon utbildad person. 
    Jaha, nej då kanske en pensionär inte är den rätta lösningen
  • Äldre 12 Jul 21:35
    #4
    Tecken skrev 2011-07-12 21:22:20 följande:
    Jaha, nej då kanske en pensionär inte är den rätta lösningen
    hehe Tungan ute
    En dag i sänder.
  • Loreen­a
    Äldre 12 Jul 21:38
    #5

    Syrrans hund är hanhundsaggressig (Amerikansk Akita) och hon har den på hunddagis. Det finns verkligen inga andra alternativ för han är dessutom sjukt stark!

  • Äldre 12 Jul 21:45
    #6
    Loreena skrev 2011-07-12 21:38:47 följande:
    Syrrans hund är hanhundsaggressig (Amerikansk Akita) och hon har den på hunddagis. Det finns verkligen inga andra alternativ för han är dessutom sjukt stark!
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? 
    En dag i sänder.
  • dezibe­l
    Äldre 12 Jul 21:57
    #7

    Hunddagis brukar kräva att hunden är så pass "social" att den kan promeneras med andra hundar men ring runt och hör hur dom ställer sig till problemen runt din hund och om dom har utbildad personal vilket är rätt ovanligt då dom flesta dagis har praktikanter som "extrapersonal".
    Det har ju poppat upp hysteriskt med dogwalkers som tar bra betalt för att promenera din hund men hur välutbildade dom är får du nog ringa runt och kolla.
    Jag skulle själv aldrig låta någon "okänd" få nyckel till mitt hem och sen lita blint på att hunden får det den behöver och att personen verkligen tränar hunden på samma sätt och efter samma tänk som jag .
    Allt för många vittnar om hundar som mått dåligt och sen har det framkommit att dom inte blivit rastade mm.
    Jag skulle kolla i min bekantskapskrets om det inte finns nån man känner som kan ha hunden hos sig om dagarna eller bekantas bekanta så man har någon referens.
    Aggressiviteten tror jag att du får träna bort på egen hand med hjälp av en bra privatinstruktör och inte lämna över på nån annan.

  • Äldre 12 Jul 22:08
    #8
    dezibel skrev 2011-07-12 21:57:20 följande:
    Hunddagis brukar kräva att hunden är så pass "social" att den kan promeneras med andra hundar men ring runt och hör hur dom ställer sig till problemen runt din hund och om dom har utbildad personal vilket är rätt ovanligt då dom flesta dagis har praktikanter som "extrapersonal".
    Det har ju poppat upp hysteriskt med dogwalkers som tar bra betalt för att promenera din hund men hur välutbildade dom är får du nog ringa runt och kolla.
    Jag skulle själv aldrig låta någon "okänd" få nyckel till mitt hem och sen lita blint på att hunden får det den behöver och att personen verkligen tränar hunden på samma sätt och efter samma tänk som jag .
    Allt för många vittnar om hundar som mått dåligt och sen har det framkommit att dom inte blivit rastade mm.
    Jag skulle kolla i min bekantskapskrets om det inte finns nån man känner som kan ha hunden hos sig om dagarna eller bekantas bekanta så man har någon referens.
    Aggressiviteten tror jag att du får träna bort på egen hand med hjälp av en bra privatinstruktör och inte lämna över på nån annan.
    Om jag hade någon i min bekantskap som kunde ta ut hunden så skulle jag självklart göra det. Men så är då inte fallet. 
    Jag tränar såklart med aggresivtiteten själv! Hyr inte in någon för att göra det åt mig. Men vill ju ha en konsekvent teknik. Så att den som rastar gör som jag. Samt att den som rastar klarar av att hantera honom när han gör utfall.
    Jag kommer troligtvis inte få något hundagis att ta honom p.g.a. hans aggresivitet.  

    Så mina allternativ enligt dig blir att hoppa av skolan, leva på soc? =P Du får helt enkelt börja läsa igenom ts innan du skriver och anta att andra inte kan vara hemma med sina hundar 24/7.  
    En dag i sänder.
  • dezibe­l
    Äldre 12 Jul 23:07
    #9

    Sur idag eller Flört  Nope, jag har inte påstått att du ska hoppa av skolan men jag kan bara prata för mig själv och jag hade fixat sånt här innan jag tagit hand om en hund så jag visste hur hundens framtid såg ut när skolan började.
    Jag tolkade att du letade efter ett dagis där hunden får jobba med sin agressivitet betydde att personalen skulle jobba med hunden men tolkade tydligen fel...
    Börja kolla upp alla privata hundrastare och se vilken utbildning dom har och om dom har lust att ta sig an din hund och framförallt om dom är kompetenta och tänker som du. Sen får du väl helt sonika betala för ett par veckors promenader, hänga med och se hur personen förhåller sig till din hunds problem så du är trygg med personen.

  • Äldre 12 Jul 23:46
    #10
    dezibel skrev 2011-07-12 23:07:17 följande:
    Sur idag eller Flört  Nope, jag har inte påstått att du ska hoppa av skolan men jag kan bara prata för mig själv och jag hade fixat sånt här innan jag tagit hand om en hund så jag visste hur hundens framtid såg ut när skolan började.
    Jag tolkade att du letade efter ett dagis där hunden får jobba med sin agressivitet betydde att personalen skulle jobba med hunden men tolkade tydligen fel...
    Börja kolla upp alla privata hundrastare och se vilken utbildning dom har och om dom har lust att ta sig an din hund och framförallt om dom är kompetenta och tänker som du. Sen får du väl helt sonika betala för ett par veckors promenader, hänga med och se hur personen förhåller sig till din hunds problem så du är trygg med personen.
    Det som irriterade mig är att du inte kom med några tips utan bara "förklarade hur du skulle ha gjort". Och dessutom fick det att låta som om jag ville att någon annan skulle träna bort aggresiviteten hos min hund. 

    Nu släpper du ännu en kommentar som är otrevlig "Jag hade fixat sånt innan jag tagit hand om hunden"

    För det första lever en hund i 10 år om inte mer, beroende på ras iof. Man kan inte säkra sin framtid 10 år framöver.
    För det andra så var det så att jag bara skulle passa hunden på vardagarna var på ägaren inte hörde av sig på ett halvår sen ringde ägaren och sa "om inte du tar över hunden så avlivar vi den". Vilket var för två månader sedan. Så jag har alltså alldeles nyss tagit över hunden.  
    En dag i sänder.
  • Äldre 12 Jul 23:54
    #11

    Det finns hunddagis som är till för problemhundar men de är väldigt dyra. Ju jobbigare hund desto dyrare. Finns ett i solna. Har en bekant som hade sin hund där och han fick betala 4500 i mån. Men hans hund var extremt jobbig och aggressiv. Bl.à så bet han en personal i huvudet när hon vände sig om

  • Äldre 8 Dec 09:55
    #12
    +1

    kolla här jyckensdagis.se

Svar på tråden Hunddagis, hundmatte, doggywalker?