• Taylor

    Relation med person från annat land

    Hej, finns någon här på familjelvi som har erfarenhet av att ha träffat och fattat tycke för en person i annat land?
    Finns tips och råd och berätta gärna hur det har gått.

    Har själv mött en man på internet som bor i annat land, vi har skrivit och pratat på telefonen. Det känns bra men jag bär också på en rädsla. Mest för vad omgivningen skall säga.
    Annars tycker jag mycket om honom och han har gett mig glädje.

    Vet att det kommer att bli mycket förmaningar och ifrågasättande från många runt om.
    Skulle därför gärna höra något positivt om det gått bra.

    På grund av att det är lättare för mig att få komma in i landet som besökare än för honom hit så ska jag ev besöka honom i höst.
    Tar jag en för stor risk?

    Kram och tack för tips    
                 

  • Svar på tråden Relation med person från annat land
  • Tow2Mater

    Vet ju inte vilket land det handlar om, men som gift med en utlänning själv ser jag två risker, av vilka ingen är direkt en risk alls i ett inledningsskede av ett förhållande:

    1. Han tillhör en familj och kultur med andra värderingar än dig, och ibland kan dessa familjer få stort inflytande över sina vuxna barn och deras respektive (och eventuella barn).

    2. Om ni senare får barn (antar här att du är kvinna) i ett annat land, kommer du vid en eventuell separation inte bara kunna ta barnen och "flytta hem" utan den hans godkännande . Du kan vara fast i landet om du inte vill flytta utan barnen.

    Ett besök medför väl ingen större risk (?), mer än att du riskerar att fastna mera för honom, vilket i framtiden kan leda till de ovan definierade riskerna ;) Själv skulle jag inte ha hälsat på nån jag träffat över internet och inte haft andra sorteringsmekanismer inblandade innan, så risken är väl större att han inte är den du tror, än om du träffat honom genom andra kanaler. Se bara till att du har returbiljett, och pengar till en ny ifall du skulle mista den. Har du nåt sätt att verifiera att han faktist är den han säger sig vara, innan du åker?

  • Kaddie

    Jag träffade en dansk på nätet för många år sedan. Han bodde långt iväg fastän det bara var grannlandet och det funkade bra. Nu var ju detta visserligen bara Danmark men själva grejen att träffas på internet och ha ett distansförhållande fungerade bra. Jag fick också en del förmaningar från omgivningen då jag bara var femton år. Men vi var ihop i nästan fyra år.

    Nu tror jag att jag har känslor för en man som bor i Serbien. Vi har träffats via internet, ska börja prata på Skype men jag vet inte vart vi är på väg. Jag är 18,han är 28...Vi har chattat i två år sammanlagt. Omgivningen tycker att det är helt galet,och tycker absolut inte att jag ska åka dit. I min drömvärld kan jag göra det, för det är ganska riskabelt att åka så långt iväg när han är så mycket äldre.. Jag skulle aldrig tillåtas göra det av min omgivning.

    Men sen har jag dem som skulle stötta mig också. Men i mitt fall kan han komma hit först.

    Lyssna på vad din omgivning säger,ta till dig deras råd men följ ditt hjärta. Men var väldigt försiktig! Träffa bara honom på platser där det är mycket folk till en början, bo inte hemma hos honom utan på hotell exempelvis. Du kanske skulle kunna hitta en respartner och åka tillsammans? Åk du,men ta alla säkerhetsåtgärder som finns.

    Ett stort lycka till!

  • kita

    Jag träffade oxå en utländsk man på nätet,allt verkade bra,tills jag fattade varför,han ville som så många andra,komma till Sverige o gifta sig o stanna här,men kom ihåg att du är försörjnings skyldig för honom i 3 år tills han får uppehållstillstånd o vill skiljas...:)

  • Hild

    Hur kan man ha KÄNSLOR för någon man aldrig träffat på riktigt?!

    "Fattat tycke" kan man väl ha gjort om man sett bilder och pratat en hel del, och kanske byggt upp förväntningskänslor.

    Men den här fysiska kemin man kan ha till en människa, deras lukt och allt, den måste ju också finnas om man ska få känslor för någon. Den uppstår ju inte med vem som helst precis.

  • Livisu
    Hild skrev 2011-07-24 23:05:46 följande:
    Hur kan man ha KÄNSLOR för någon man aldrig träffat på riktigt?!

    "Fattat tycke" kan man väl ha gjort om man sett bilder och pratat en hel del, och kanske byggt upp förväntningskänslor.

    Men den här fysiska kemin man kan ha till en människa, deras lukt och allt, den måste ju också finnas om man ska få känslor för någon. Den uppstår ju inte med vem som helst precis.
    Varför måste den fysiska kemin finnas där? Du låter inskränkt.
  • Taylor

    Tack alla för svaren.
    Tack för råden. 

    Absolut ska jag vara försiktig. Ett är bra och det är att jag vet att personen är den han utger sig för att vara. och det känns bra.   

    jag vet ganska mycket om honom. har också tänkt på detta att ha en returbiljett med och kunna ta mig hem om det behövs.
    samtidigt känns i mitt hjärta att jag har hittat rätt.

    vi har haft kontakt en ganska lång tid både på nätet och per telefon.

    alla får tro som de vill men jag tror absolut att man kan ha känslor fast man inte träffats fysiskt. det handlar också om själens möte.

    även om man mött en människa så är det ju inte alltid man vet helt säkert vad man känner.......

    tack än en gång
           

             

     

  • skmi

    Jag skulle lata han komma och halsa pa mig forst for att vara mer saker pa vad jag ger mig in pa. 

  • Tow2Mater
    Taylor skrev 2011-07-31 11:59:17 följande:
    jag vet ganska mycket om honom. har också tänkt på detta att ha en returbiljett med och kunna ta mig hem om det behövs.
    Nu var det ju ett tag sen jag flyttade och vet inte vilka regler flygbolagen har idag, men jag satte biljettens returdatum så långt fram jag kunde, dvs ett år framåt, vilket gjorde att tillbakaresan var giltig så länge och vid behov kunde ombokas inom det året ifall jag av nån anledning måste åka hem tidigare. Gav lite extra säkerhet ifall saker inte blev som man tänkt.
  • Bedhead

    Jag har barn med en australiensare och det har  varit tufft i vår relation. Nu ska vi separera.
    När man blir ihop med någon från ett annat land är det alltid en som måste försaka nära kontakt med sin familj och sina vännar, alltid en som måste känna sig som en utböling i det nya landet. Det sätter press på relationen. Självklart kan det gå bra, men skilsmässostatistisken är högre om man kommer från olika länder.
    Med detta sagt ska man alltid följa sitt hjärta. Men eventuellt kan det vara lättare att klara av svårigheterna om man vet om dem innan.  


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Myh

    är i precis samma situation. jag vill träffa honom för han är en av dem få personerna på denna jord som gör mig lycklig. Men jag får inte träffa honom för jag har oturen att vara under 18 och får inte körkort förrens om ca 2 år. men han får körkort om ca ett halvår men det kan hända mycket under den tiden man väntar- dem runt omkring mig säger att jag inte kan lita på honom men har pratat med honom i 6 månader nu regelbundet. stränga föräldrar och vänner som inte förstår mig är vanligt men ändån är jag kvar. men jag tycker verkligen du ska träffa honom även om dem runt omkring säger nej för det är dina känslor o inte deras. Du känner honom mer än vad dem andra i omgivningen gör

Svar på tråden Relation med person från annat land