• Rasmuss

    Kostar wifi något på min mobil?

    Hej! Köpte igår en ny mobil (Samsung Galaxy S) Det tar ett par dagar innan mitt abonnemang  (TELE2 snackis surf) går igång så jag får vänta några dagar innan jag kan ringa på den.

    Provade igår att starta igång den för att se hur mobilen ser ut. Mobilen hittat då ett nät. Det var min trådlösa router som jag har hemma som den frågade om jag ville ansluta till vilket jag gjorde och jag kunde surfa utan problem. Min trådlösa router är kopplad till mitt bredband i hemmet som jag betalar fast kostnad för varje månad. 

    Här kommer lite frågor som jag vill ha hjälp med.

    *Kostar det något att surfa via router i hemmet? Kan det komma på min mobilräkning?

    *Jag får surfa för 1GB per månad på mitt abonemang, drar det någon data från detta om jag surfar genom wifi? eller kan man spara data på mitt abonemang genom att surfa på mitt bredband i hemmet när jag är hemma.

    * Kan jag stänga av internet via comviq när jag är hemma så den bara surfar på wifi och lätt sätta på det igen när jag går ut?

    *Helt annan fråga när jag ändå är här. Hur många Mb drar 30min streaming från exempelvis svt play?

     

  • Svar på tråden Kostar wifi något på min mobil?
  • Sweet life

    Nej det dras inte från din surfpott, ja du kan stänga av det mobila bredbnadet på telefonen under inställningar...

  • Trocca

    jag har en Iphone 4 . Jag har lagt in min trådlösa nöteverk och då kostar det inget att surfa.. har även gjort det på hotel med gratis surf.  När jag är hemma så går den bara på det trådlösa nätverket. det går automatiskt

  • JcW
    Rasmuss skrev 2011-07-19 14:17:07 följande:
    *Kostar det något att surfa via router i hemmet? Kan det komma på min mobilräkning?

    *Jag får surfa för 1GB per månad på mitt abonemang, drar det någon data från detta om jag surfar genom wifi? eller kan man spara data på mitt abonemang genom att surfa på mitt bredband i hemmet när jag är hemma.

    * Kan jag stänga av internet via comviq när jag är hemma så den bara surfar på wifi och lätt sätta på det igen när jag går ut?

    *Helt annan fråga när jag ändå är här. Hur många Mb drar 30min streaming från exempelvis svt play?

     
    nej, kostar inget
    nej, det drar inget....surfa på wifi hemma. stäng av wifi när du är ute, om det inte är en säker anslutning.
    ja, borde gå tycker jag
    kan jag inte svara på, men mycket.
  • SVejsan
    Rasmuss skrev 2011-07-19 14:17:07 följande:
    *Helt annan fråga när jag ändå är här. Hur många Mb drar 30min streaming från exempelvis svt play?

     
    Kolla långst ner i denna bild från PC för ALLA (troligen måste du zooma lite:
    http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.391050.1307976400!imageManager/3304622938.jpg

    SVT Play: Data förbrukning med smartphone är ca 1,7 MB/minut och med dator 17 MB/min...  

    (finns ytterligare exempel tex streama mp3 osv , artikeln/bilden påpekar också nackdelen med att ha roaming/datatrafik påslaget vid utlandsresa...)
  • SVejsan

    Villl du snåla vid surf tex så kan man använda App:en Opera mini, som komprimerar sidorna. Kolla i androidmarket. När du laddar ner appar se till att gör det över Wifi:et.

  • psyko II

    Går det att använda sitt trådlösa modem som är på den bärbara datorn för att även ordna så det går att använda det på Iphone4?? eller måste det till nån router eller så?

  • c0ol
    psyko II skrev 2011-07-21 07:19:53 följande:
    Går det att använda sitt trådlösa modem som är på den bärbara datorn för att även ordna så det går att använda det på Iphone4?? eller måste det till nån router eller så?
    Ja det går genom att slå på internetdelning på datorn, men det smartaste och billigaste är att se till att du har ett fri surf abonnemang på telefonen, säga upp ditt mobila bredband och koppla in telefonen till datorn och surfa vi den istället för via det mobila bredbandet.
    Följ mig på twitter www.twitter.com/ralftraskman
  • psyko II
    c0ol skrev 2011-07-23 16:35:50 följande:
    Ja det går genom att slå på internetdelning på datorn, men det smartaste och billigaste är att se till att du har ett fri surf abonnemang på telefonen, säga upp ditt mobila bredband och koppla in telefonen till datorn och surfa vi den istället för via det mobila bredbandet.
    Tack
Svar på tråden Kostar wifi något på min mobil?