• dasslocket

    Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??

    hej alla! Jag är ny här och hoppas jag gör rätt i forumet nu :-/

    Saken är som följande: Vi äger inte en krona....och har inte råd med någonting alls. Altså ingen snyft snyft, det är inte synd om oss; Både jag, pappan  och barnen har kläder och vi äter oss mätta varje dag och vi är äntligen lediga allihop, så livet leker Men altså som sagt vi har inga penger....inga alls (förutom till mat då, som sagt).

     Kan någon hjälpa mig med lite tips och ideer på roliga saker vi kan hitta på nu i sommar??? Cykla och bada gör vi dagligen och det är ju kul....men någonting annat som skulle kunne ge mina barn lite extra lycka. Något de kan berätta om och minnas när skolan börjar igen.

    Vi är två vuxna och barnen är 11, 9 och 6 år gamla. Alla tips, ideer och tanker mottages med ett stort tack

    Kram

  • Svar på tråden Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??
  • Lena

    Fiska egen fisk som ni sen grillar. Sova i ett vindskydd. Plocka bär i skogen och göra paj.

  • MSL

    Om du berättar var du bor kanske folk kan komma med tips om gratis utflyktsmål.

    Mitt tips:

    Anordna en fem-kamps-dag med släkt och/eller vänner. Hitta på några uppgifter som man gör i lag och räkna poäng för att utse en vinnare av äran eller nåt kul, som inte heller behöver kosta något. 

  • Lumo

    Våldsgästa någon med sommarstuga en helg o låna deras kanot, tex.

    Spela utomhusspel, krocket, kubb, brännboll, frisbeegolf...

    Låna tält o sovsäckar om ni inte själva har o tälta ute i skogen/vid en sjö 1-2 nätter...

  • lovley00

    Sök runt på nätet om ni har någon park med djur som ni kan åka till.

    ha en 5,kamps dag med massa roliga tävlingar o  utmaningar.

    Kanska sova över på en bondgård på höloftet.   

  • zest

    Finns det några gamla ruiner eller asalämningar (runstenar och dylikt) där ni bor? Isåfall kanske ni kan cykla dit och ha picknick samt busa omkring.
    Konstmusemum brukar för det mesta vara gratis kanske kan vara något?
    Åk till närmaste gamla kyrka i ert närmoråde, brukar vara svalt o skönt samt osar historia, man kan även kolla på gravstenarna på kyrkogården (minns att jag tyckte att det var kul när jag var liten)

    Har ni tält (eller kan ni låna?) tack vare allemansrätten kan man i stort sett campa 1 natt varsom helst.

    Finns det skog i närheten? kanske kan ni åka dit och strosa runt, ta med en utav John bauers sago böcker (borde finnas på biblioteket) så kan ni leta troll :)

    Ordna en fotbolls/brännbolls turnering i ert kvarter.

    Hoppas att ni hittar något som passar

  • MrsTM

    Vet inte riktigt vad det kan kosta att besöka en bondgård, men det är kanske värt att kolla upp?

    Vart bor ni? Här i Göteborg är det gratis att gå till Slottsskogen och titta på sälar, älgar, pingviner m.fl.

  • dasslocket

    Tackar för alla ideer . Lite mer fakta om oss: Vi bor i Göteborg dock långt från hav och centrum....men nära skog och nattur !!!! Vi har ingen bil.....och inte råd med kollektivtrafik eller taxi...Vi har cyckler alliohopa...

  • anyXX

    Kanske ni kan låna ett tält av någon och cykla någonstans där ni kan campa en natt? Plocka bär om det finns det i skogen och göra egen sylt? Sånt brukar barnen tycka är kul :)


    flicka 2008 & pojke 2010
  • dorisx

    Låter som ni bor nära sjö så kanske tälta vid sjön? Tända lägereld och berätta historier? Göra pinnbröd och kanske Mullegodis? Minns att jag tyckte det var väldigt spännande när jag var yngre att bada mitt i natten, när det var kolsvart ute :)

    Annars kanske barnen kan få varsin dag att välja vad de vill göra... inom rimliga gränser då givetvis.
    Men som exempel kanske det barnet får gå upp och bjuda på sin drömfrukost till resten av familjen. Bestämma vad det blir för middag (som ni kan göra ihop), någon syssla under dagen (någon kanske älskar att klappa på hästar och en annan vill spela dataspel m.m. ), vilken film ni skall se på kvällen osv.
    Detta kan ju vara en rolig grej att prata om några dagar tidigare så barnen kan få fundera och planera lite vad de vill göra på sin alldeles egen dag! Och varför inte låta er föräldrar ha varsin dag ni med för den delen!

    Det var en trevlig tråd att starta tycker jag, vi är nog många som söker billiga alternativ till att göra saker! Ser fram emot att få uppslag från andra som svarar!

Svar på tråden Vi har inte råd att göra något i sommer...råd??