• Äldre 20 Jul 15:19
    125612 visningar
    25 svar
    25
    125612

    Hur funkar det med privatleasing? (bil)

    Vi har i dagsläget en ny bil (-10) men skulle behöva uppgradera oss till en större modell. Av olika anledningar vill vi ogärna ta lån för att göra detta, dels pga vår kreditvärdighet ( vi vill ha den intakt ).

    Sambon har nu snöat in på att leasa en Volvo men jag är tveksam. Hur funkar det egentligen? Så som han lägger fram det så betalar man ex. 3000:- i månaden och då ingår allt förutom bränsle. Att man när bindningstiden gått ut om 3år är helt fri? Läser jag på Volvofinans hemsida står det att man kan välja mellan fast och rörlig ränta...ränta på vad? Och restvärde på mellan 30-50%? Vad är det?

    Som ni märker har varken han eller jag så stor koll...hjälp oss


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur funkar det med privatleasing? (bil)
  • Äldre 20 Jul 20:33
    #3

    På bilen vi har idag finns ett billån men mindre ön hälften av bilens dagsvärde så det löses ju ut vid en försäljning. Modell vi kikat på är V50 och v60...ev v70. Även öppen för andra märken. Bilen vi har idag är en Opel Astra Sport halvkombi -10 (uttagen i november) 125hk och miljödiesel. Priset på marknaden är halvkasst.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 21 Jul 16:30
    #8

    Tack för era svar.

    Vi har möjlighet att köpa ny bil då vi har pengar att lägga i "kontantinsats" men vill av olika orsaker inte göra detta. Jag vet hur den biten funkar. Jag behöver veta hur leasing funkar Jag behöver veta varför det är dumt, inte bara att det är det. Det som känns knivigast är restvärdet som jag tror jag läst mig fram till vad det är; den summa man kommer överens om med uthyraren - en summa på 30-50% av bilens värde vid tecknandet av leasingavtalet. Om bilen är värd mindre än restvärdet när avtalet gått ut är vi skyldiga att betala mellanskillnaden och är den värd mer får vi tillbaka mellanskillnaden. Korrekt? Hur brukar det ligga till där? Är det vanligt att restvärdet är mindre än bilen är värd? Vi kör ca 2500mil om året...kanske 3000, det varierar.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 21 Jul 16:48
    #10
    tompatiger skrev 2011-07-21 16:36:47 följande:
    Svar på din fråga, varför det är dumt...

    Du äger inte bilen, du betalar en peng varje månad och efter X ÖK år så lämnas den tbx och du har då betalt X tusen per månad för något som du inte äger...

    Tänk hyrbil...
    Jo vi bor i hyresrätt och betala 8400:- för något vi inte äger också Borde inte det bli samma princip?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 21 Jul 17:16
    #12
    tompatiger skrev 2011-07-21 17:09:54 följande:
    Tjaaaaaa... Liknelsen med hyresrätt var rätt bra...
    All service ingår och ni betalar hyra...
    Ni betalar för drift...
    Och det har väl också sina fördelar? Är du insatt i hur det fungerar i praktiken med vad som ingår, service, reparationer osv?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 21 Jul 19:29
    #16
    Pixboy skrev 2011-07-21 19:27:43 följande:
    Nej inte för privatpersoner innefattar de inte restvärde. Toyota är störst på det med deras prenumeration. Audi har sin all inclusive, Peugeot har "hyr mig".
    Bilia har privatleasing och många handlare erbjudet detta i olika former, ingen har restvärde.
    Dock kan det skilja vad som ingår gällande försäkring, service , v-däck
    Helt ok ägandeform men speciellt för yngre personer då försäkring ingår eller för familjen som vill ha en andrabil utan bekymmer och handpenning
    Fast....Bilia har väl visst restvärde?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Hur funkar det med privatleasing? (bil)