• tinglo

    Någon som tagit blancolån för kontantinsatsen eller fått lån till allt?

    Vi ska börja söka efter lånelöfte och undrar vilken bank man ska vända sig till.
     Vi har båda fast jobb och ca 57 000 före skatt. Vi har inga tidigare lån och sparat ca 70 tusen. Men vi kommer nog inte ha till hela kontantinsatsen. Vi vill låna ca 1,5 miljoner till huset.

    Så ni som har lånat till kontatinsatsen på ett eller annat sätt, hur gjorde ni???

       

  • Svar på tråden Någon som tagit blancolån för kontantinsatsen eller fått lån till allt?
  • Lilja5

    Vi lånade med så kallade borgenärer och fick då låna till allt, även till kontantinsatsen!
    Men det kan ju skilja sig från olika banker och olika städer..

  • tinglo

    Har nog inga borgenärer tyvärr så vi får försöka med lån

  • Lilja5

    Okej.. Då kan det bli knivigt att få låna även till kontantinsatsen.. Men om ni har tur kanske det går.. Annars så har ju bankerna hårdare regler nu..

  • Sweet life

    Det är ju faktiskt inget som bankerna själva bestämmer över. Bolån för hela kan ni inte få, men kanske ett blancolån...

  • tinglo

    Reglerna känner vi väl till tyvärr, känns tråkigt att de är så hårda. Vi förstår varför men vi hade inte tänkt något lyx bara ett bra boende som till och med blir billigare än det vi har idag ;)

    Men som sagt vi sparar på men ett lite extra lån hade inte varit fel ;) 

  • kajsa835
    Lilja5 skrev 2011-07-22 13:11:09 följande:
    Vi lånade med så kallade borgenärer och fick då låna till allt, även till kontantinsatsen!
    Men det kan ju skilja sig från olika banker och olika städer..
    när gjorde ni detta? allså ver det nu när lagen om 15% kontantinsats finns?
    vilken bank? var det i en mindre stad?
  • Lilja5

    Kajsa835: ja vi har ju precis Tagit lånet. Fått tillträde till huset idag!
    Bara vi hade borgenärer så var det inga problem att låna till allt! :)
    Nordea banken bor på Öland

  • kajsa835
    Lilja5 skrev 2011-07-25 20:53:10 följande:
    Kajsa835: ja vi har ju precis Tagit lånet. Fått tillträde till huset idag!
    Bara vi hade borgenärer så var det inga problem att låna till allt! :)
    Nordea banken bor på Öland
    vad kul!

    pratade med nordea förut idag o hon jag pratade med sa att de aldrig beviljar blancolån till kontantinsatsen. frågade om borgensman också och enl henne gck de inte då heller men hon var allmänt otrevlig, och jag är inte kund i banken. och bor i göteborg. kanske skillnad i storstäder tänker jag!

    men tack för ditt svar, och håller tummarna för mej själv inför bankmöte på onsdag
  • jagvetalltsomvanligt01

    jag lånade över 100% till min bostad, blancolånet är ju dyrare, mitt var på 4,6%..

  • Sale

    Vi lånade också till allt. Däremot tog vi renoveringen och lagfarten för våra egna pengar (vilket vi annars hade behövt låna till).

    Vi hade fyra borgnsmän som skrev på blacolånet. Bor i Stockholm och har rätt bra kontakter med banken. Vi renoverade köket och omvärderade huset med 400,000 vilket gjorde att nästan hela blacolånet försvann. Vi köpte också huset under marknadsvärde varav den höga omvärderingen.

Svar på tråden Någon som tagit blancolån för kontantinsatsen eller fått lån till allt?