• sam03

    bli ihop med sitt ex

    Det händer ju att folk blir ihop med sitt ex. Skulle vara spännande att höra hur det gick till, ni som varit med om det? Alltså, var ni från varandra helt ett tag eller träffades ni då och då, hur växte det fram igen... och så vidare.

    Jag undrar förstås för att jag själv skulle vilja ha tillbaka en tjej som har lämnat mig. Men där är det lite krångligare för vi har varit "bara vänner" ett bra tag (men träffats jättemycket ändå men utan sex alltså) och nu har hon börjat dejta en annan kille (men vet inte hur seriöst det är) så det kändes som "halvslut" tidigare och "helslut" nu.

    Glöm och gå vidare brukar folk säga. Ja kanske det men jag vill nog inte ge upp riktigt än, vill se om det går att göra något.

    Har också hittat en amerikansk handbok i att få tillbaka sitt ex på nätet. Där säger de att man ska ignorera tjejen några veckor, låtsas som man inte bryr sig och uppträda självsäkert och lite nonchalant - och så sätta in en ny stöt så småningom när tjejen börjar sakna förhållandet. De lovar att det funkar i 80 % av fallen. Svårt att tro på 80 % för det finns förstås många som verkligen menar allvar med att göra slut men... det är ju ett hopp ändå. Någon som har testat den metoden?

  • Svar på tråden bli ihop med sitt ex
  • Saarraa

    Eller så kan du bara prata med tjejen i fråga och berätta hur du känner.. Är väl ändå smidigast och du får förhoppningsvis ett svar ganska fort :) Lycka till!


    Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • sam03

    Alltså, jag har ju frågat om vi inte kan försöka igen men det vill  hon inte. Så just nu är det absolut kört. Men det händer ju att folk blir ihop igen så småningom efter några månader eller ännu längre. Och det skulle vara spännande att höra hur det  har gått till mera i detalj. Om de har haft andra förhållanden under mellantiden, om de har hörts av mycket eller lite eller inte alls, om de skildes som vänner eller ovänner. Allt möjligt.

  • netza

    Jag har ingen erfarenhet utav det, men har svårt att tro att förhållanden där man blir tillsammans igen genom att ignorera den andra kan hålla särskilt länge. Saker som var orsak till uppbrottet försvinner ju inte, om man inte arbetar på det då iofs... men mkt handlar om varför det tog slut antar jag.

  • lillalillalillamysan

    Jag vet inte, nu vill jag ju inte bli tillsammans med något av mina ex igen - tog ju, precis som netza säger, slut av en anledning. 

    Varför tog det slut? Om hon helt enkelt har slutat älskat dig är det ju svårt att få henne att ändra sig genom att ignorera henne... Tog det slut för något "du har gjort" måste du fundera på om du är beredd att ändra dig? Är det verkligen värt det? 

  • sam03

    Ja, slutat älska mig är väl den närmaste beskrivningen. Men hon umgås gärna och mycket som vänner, som sagt. Så mycket att en del bekanta verkar tro att vi fortfarande är tillsammans.

    Den där bli ihop-guiden verkar lite skum men man vet ju aldrig... Tanken bakom den är att man ska bli en stark och viril "alfahanne". En alfahanne bryr sig inte så mycket om en tjej gör slut eftersom han vet att han kan få nya hela tiden. Och just genom hans nonchalanta och självsäkra attityd kommer alla möjliga tjejer att dras till honom som till en magnet, inklusive hans ex om han vill ha tillbaka henne. Ungefär så är tankegången. Och så finns det övningar och tips för hur man ska bli sån.  Vet inte riktigt om jag ska tro på metoden. Och jag är väl ingen alfatyp heller...

    Jag har försökt leta bland andra trådar här på Familjeliv. Jag hittade bl a en tjej som var ifrån sin kille några veckor och sen började de om igen. Det verkar som om det är lättast att bli ihop igen om det var mera en stundens ingivelse, man kanske grälade om något men ångrar sig sen och börjar om när man har slutat vara arga på varandra. Jag hade hoppats få höra lite fler exempel på hur det kan gå till genom min fråga här men intresset verkar inte så stort.

    Själv håller jag på och nätdejtar lite nu för att se vad som händer. Tyvärr känns  de kvinnor jag hittar på dejtingsidorna oftast rätt tråkiga när jag jämför dem med mitt ex... Funderar på om jag skulle bryta med henne helt och hållet men vi har ju så trevligt tillsammans för det mesta.

  • nicevice

    Jag och mitt ex blev ihop igen och har det bättre än någonsin. Vi hade ett uppehåll på 6 år då i var vänner/vänner med benefits och vi hade en kort period där vi bröt helt. Vi stötte på varandra av en slump en kväll när vi inte hade hörts på tre månader och då kände vi att vi inte kunde vara utan varandra trots allt. Nu vet jag ju inte hur fallet är med din tjej, är det så att hon verkligen har släppt dig och börjat träffa en annan så finns det nog inte så mycket att göra. Jag började intressera mig för andra killar när vi var isär, dejtade några också men innerst inne visste jag att mitt ex var den rätte. Jag blev dumpad så jag var väl rätt lätt att övertala till att försöka igen, haha.
    Om din tjej uttryckt att hon fortfarande har intresse av dig så kan du väl försöka bygga upp något mellan er igen. Men skippa för guds skull den där alfahanne-skiten! Synd att nåt pucko försöker intala killar att alla tjejer tänder på "alfahannar". My god, kan inte tänka mig nåt mer oattraktivt än en uppblåst egostinn kille! Verkar ditt ex gilla det? Ni kanske behöver en riktig paus ifrån varandra för att se vad ni kanske saknar? Och ta det som det kommer?

    Hur gamla är ni?

  • Lena

    Jag är gift och har barn med mitt ex.

    Vi var tillsammans i några månader. Sen var vi kk. Sen hade jag en annan pojkvän under ett år. Sen kk igen. Sen blev vi tillsammans igen.

  • Snigo

    Jag var tillsammans med en kille i två år jag var 14-15år vi var unga och dumma men har alltid haft svårt att släppa varandra fast vi har haft nya båda två. Vi har inte haft sex med varanda sen vi var tillsammans (10år sen) och än i dag pratar vi med varandra.. Men om de kommer bli vi igen, knappast. Han betyder mycket för mig men inte på det sättet. JAg personligen tror inte att man kan bli tillsammans med ett ex och att de ska funka.

  • sam03

    Tack för lite olika erfarenheter. Det verkar ju på Lena och nicevice som att det tog lång tid innan ni blev ihop igen, ni var ju tillsammans med andra i mellantiden osv. Så jag antar att jag får försöka inse att det inte kan bli nåt mer just nu. Och jag kan ju liksom inte leta upp någon annan kvinna och bli ihop "på låtsas" i väntan på att min förra ska ändra sig. Det skulle kännas helskumt. Utan går jag in i nåt nytt måste jag tro på att det kan bli nåt bra. Ja, och blir jag jättekär i den nya är väl allting bra och jag behöver inte tråna efter exet längre. Men problemet är som jag skrev förut att alla andra kvinnor fortfarande verkar tråkiga jämfört med mitt ex.

    Nicevice undrar hur gamla vi är. Vi är faktiskt över 40 båda två, men vi har båda haft otur med förhållanden, många korta historier på max ett par år. När jag hittade henne trodde jag att jag äntligen hade hittat rätt, men det tyckte tydligen inte hon. Hon har inte sagt att hon har några andra känslor för mig än vänskapliga, men hon fortsätter gärna umgås mycket och ofta som vi har gjort i ett par år nu. Jag har väl hela tiden hoppats att vi skulle kunna börja om igen, och det gjorde vi faktiskt ett tag i våras (när hon mådde dåligt och behövde mig mycket). Och på sätt och vis har det känts som om vi var tillsammans hela tiden, vi räknade med varandras ständiga sällskap, jag blev nästan som en extrapappa för hennes dotter osv. Men utan sex alltså. Och nu när hon har träffat någon annan känns det ju annorlunda.

    Den där alfahannegrejen... Författaren till guiden påstår att alla kvinnor "egentligen" vill ha alfahannar, men de kanske inte är medvetna om det själva. Vet inte vad jag ska tro om det. Det funkar nog bäst när man flirtar och raggar, då är det inte så konstigt om kvinnor faller lättare för glada, självsäkra aktiva män. Och vad gäller exet tänkte jag att eftersom hon tycker mycket om mig men tydligen inte tänder på mig sexuellt som jag är nu så kanske jag borde bli mer åt alfahannehållet, det skadar inte att testa.

    Annars verkar det som sagt på er som skriver här som att det måste hända saker i bådas liv innan man kanske eventuellt kan mötas igen på ett nytt sätt. Men det skulle kännas svårt att bryta helt med henne idag, vi har helt enkelt väldigt trevligt ihop för det mesta. Skulle sakna det mycket.

  • Lena

    Min man var en försynt nörd när vi blev tillsamans, speciellt bland kvinnor.

    Ofta behöver man utvecklas var för sig åt samma håll för att förhållandet skafungera en annan gång. Det tar tid.

Svar på tråden bli ihop med sitt ex