• Philip­pa
    Äldre 23 Jul 07:55
    13579 visningar
    30 svar
    +1
    30
    13579

    Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??

    Vår 5 åriga son har autism och är väldigt överenergisk... vi är på bristninggränsen att orka med denna ständiga passning och guidning i alla situationer hela dagarna... ja, ni med autistiska barn vet vad jag pratar om...

    Nu har vi fått erbjudande om att söka korttidsboende så vi får avlastning regelbundet något dygn per månad.... vi har även avlastning av farmor och farfar ibland, men de är gamla och orkar inte så mycket...

    Men nu när vi har skickat in ansökan så känner jag dåligt samvete... är jag en dålig mamma som inte orkar?? Gråter

    Har ni andra korttidsboende? Fungerar det bra? Trivs era barn där?

  • Svar på tråden Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??
  • awb
    Äldre 23 Jul 08:02
    #1

    Du är absolut ingen dålig mamma, tvärtom! Du måste få andrum för att kunna vara en bra mamma när din son är hemma de andra dagarna och vad är det som säger att din son inte kommer trivas mycket bra på sitt korttids?

  • Äldre 23 Jul 08:03
    #2

    Jag är ingen förälder men jag har arbetat på ett kortis. Av min erfarenhet så tycker jag att både föräldrar och barn mår bra av avlastningen. Har aldrig haft ett barn eller ungdom som har mått dåligt av att vara på kortis. Det är sännande och man får vara med kompisar, umgås och göra olika aktiviteter.

  • Äldre 23 Jul 08:13
    #3

    Håller med Arne Per. Många barn med funktionshinder fungerar MINST lika bra på kortids som hemma och utvecklas jättebra.

  • Äldre 23 Jul 08:13
    #4

    jag har varken barn med funktionshinder eller jobbar inom omsorgen, jag är bara mamma. jag tycker inte att du är en dålig mamma som väljer att ha sonen på kortis någon gång i månaden, inte om det skulle röra sig om varannan helg heller. gör bara det som känns bäst för eran familj, bättre att ta emot avlastningen o sen avböja när man väl provat istället för att inte ta chansen alls. 
     


    ♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.com
  • Philip­pa
    Äldre 23 Jul 08:18
    #5

    Åh, tack för era vänliga svar... det kommer en tår av lättnad att ni inte tycker vi är dåliga föräldrar

  • Philip­pa
    Äldre 23 Jul 08:19
    #6

    Glömde skriva; han går även på dagis på dagarna eftersom vi jobbar, men vi är slutkörda ändå trots att vi älskar vår son så vi går sönder....

  • Äldre 23 Jul 08:47
    #7

    Då är det väl bra att ni kan älska er son UTAN att gå sönder? Det vinner ni alla på.
    Kortis är bra och ni är inga dåliga föräldrar!

  • Philip­pa
    Äldre 23 Jul 08:48
    #8
    BymBym skrev 2011-07-23 08:47:39 följande:
    Då är det väl bra att ni kan älska er son UTAN att gå sönder? Det vinner ni alla på.
    Kortis är bra och ni är inga dåliga föräldrar!
  • Äldre 23 Jul 09:03
    #9

    Jag har en son med autism och utv.störning. Han har varit på korttids sen han var 5,5 år. Och då väntade vi nog egentligen för länge, vi var redan på väg in i väggen innan vi sökte avlastning. Man behöver den pausen för att orka med! Vi har honom där var tredje helg och en natt i veckan. Nu på sommaren är han där en hel vecka. Vi kommer nu till hösten även söka assistans till honom för situationen just nu är ohållbar. Han är snart 8 år nu. Så mitt svar blir alltså NEJ du är ingen dålig förälder! Du gör vad du måste för att orka med din underbara som den tid han är hemma


    Mamma till Nora, August och Ella
  • fjonka­n
    Äldre 23 Jul 09:23
    #10

    Jag tycker det är ett jättebra sätt att få andrum på. Personal som engagerar sig i barnen/ungdomarna och föräldrar som får en chans att andas lite mellan varven. Det är påfrestande att ha ett barn med autism,de vet nog de flesta så ni är inte ensamma om att känna så. Mycket bättre att ta vara på den avlastningen som finns så ni orkar med resten av dagarna med ert barn. Hoppas nu det går bra för ert barn på kortis.


    Jag är faran som lurar i natten.....
Svar på tråden Korttidsboende för autistiska barn - dåliga föräldrar??