• Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:02
    4487 visningar
    52 svar
    52
    4487

    Blir jag av med min studieplats om jag inte kommer på lektioner osv??

    jaja1 skrev 2011-07-24 14:58:43 följande:
    Om man kommer in på en utbildning och registrerar sig för att börja, men sen inte dyker upp på föreläsningarna osv, blir man av med platsen då, eller vad händer?

    Det är inte en så sjysst tanke, men jag vill börja på ett program, dock är det mitt andrahandsval. Jag hoppas att komma in på förstahandsvalet kommande terminer. Men tills dess vill jag plugga mitt andrahandsval.

    Jag kommer dock inte ha tid till att gå på så mycket i början eftersom jag ska tenta upp lite andra ämnen. Kommer jag förlora min plats då? 
    Nej du behöver inte förlora din plats.
    Om du däremot inte dyker upp på reistreringstillfällen och inte meddelar att du inte kan dyka upp, då riskerar du förlora din plats.
    Tänk också på att CSN är hårda med att man måste ta sina poäng och du kan bli av med ditt studielån fram tills dess du har läst in de poäng du saknar (jag vet, jag är en av dem som fick göra det). Så se till att ta de poäng du läser.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:09
    #6
    jaja1 skrev 2011-07-24 15:07:25 följande:
    Tack för svar! Japp jag har tänkt finnas på plats på registreringen.  Jag har inte tänkt ta CSN just av den anledningen så det blir inga problem..

     Men man kan inte bli av med studieplatsen för att man missat det obligatoriska ?
    Det som kan bli är att du får extrauppgifter som ska göras pga att du missade obligatoriska föreläsningar. Gör du inte dessa blir du underkänd i kursen.
    Men om du inte gör detta för att få pengar från CSN, varför inte göra någonting helt annat under denna termin och fram tills du kommer in på den utbildning du vill komma in på. Lämna din plats till någon som vill ha den men står som reserv.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:18
    #11
    jaja1 skrev 2011-07-24 15:12:43 följande:
    Ja det känns inte speciellt snällt mot reserverna men det är för att jag är rädd att jag inte skulle komma in nästa terminen. (troligen gör jag väl det eft det är lättare på vårterminen) men också för att jag tänkt att jag kanske hinner få lite klart även den här terminen även om inte allt. 
    Men om du är rädd att du inte riskerar komma in nästa termin, på den utbildning du egentligen vill gå, och därför börjar på denna utbildning denna termin. Borde du inte då engagera dig i den utbildning du faktiskt har kommit in på?
    Alltså göra ditt yttersta för att klara av hela terminen.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:32
    #15
    jaja1 skrev 2011-07-24 15:28:33 följande:
    Men det skulle inte vara något problem för mig om jag inte fick börja termin 2 bara för att jag inte klarat något på termin 1. Jag vill bara vara säker på att ha platsen och hinna klara så mycket jag kan..
    Så om du inte kommer in på läkarlinjen, då vill du först vara tvungen att läsa om de kurser i termin ett som du inte klarade av innan du kan fortsätta på termin två i utbildningen?
    Eller kastar du bort dina tankar på att bli tandläkare helt och hållet och blir varken läkare eller tandläkare?

    Du måste ju fortfarande klara kurserna om du vill tillgodoräkna dig någonting i läkarutbildningen, om du nu kan göra det.

    Förstår inte alls ditt resonemang.

    Du vill inte ha platsen för att få CSN.
    Du vill inte ha platsen för att klara kurserna och vara bättre rustad inför läkarlinjen.
    Du vill enbart hålla en plats, så att någon annan inte får den, utan någon som helst anledning?
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:41
    #17
    jaja1 skrev 2011-07-24 15:39:48 följande:
    Alltså om jag inte kommer in på läkare till våren kommer jag fortsätta med tandläkare i full fart. Även om det innebär att jag får gå om termin 1. 

    Jag vill ha platsen för att jag är rädd att jag kanske inte kommer in nästa termin. Tidigare har det varit svårare att komma in.  

    Om jag klarar vissa tentor den här terminen (trots att jag tentar upp vissa gymnasiekurser) kommer jag ha mindre att göra till terminen där på när jag går om.. 
    Ja då är det tur att du inte ska ta varken lån eller bidrag från CSN denna termin.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 15:50
    #19
    jaja1 skrev 2011-07-24 15:46:24 följande:
    Förstår att det är provocerande. Du får trösta dig med att jag inte kommer in på det jag vill egentligen..
    Inte ett dugg provocerande för mig, jag kom in på det jag ville förra terminen.
    Jag var mest undrande kring hur du resonerade och avslutade med att det är tur du inte beblandar dig med CSN då du inte verkar säker på att du kommer klara av terminen och kanske måste läsa om osv.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 24 Jul 20:49
    #23
    Tecken skrev 2011-07-24 20:48:41 följande:
    På högskolan gäller samma regler för alla. Missar man något får man ta igen det då tillfälle ges. Jag har aldrig hört talas om att någon sluppit göra något kursmoment (men det var kanske inte så du menade heller).
    Samma sak tänkte jag.
    Vi har i vår utbildning regler för hur frånvaro vid obligatoriska moment hanteras.
    Vare sig sjukdom, VAB, jobb eller dödsfall gör att man slipper extrauppgifter.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 25 Jul 15:52
    #27
    Tecken skrev 2011-07-25 15:39:02 följande:
    Jaha, det har jag aldrig varit med om. På de högskolor/uni jag gått på är all frånvaro = frånvaro. Punkt. Alla har samma möjligheter till omtentamen/ta igen uppgifter. Vilken högskola är det som tillämpar den regeln du skriver om?
    samma där jag läser. Vi behöver aldrig anmäla frånvaro förutom vid registrering.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 26 Jul 20:49
    #31
    Kimona skrev 2011-07-26 20:10:54 följande:
    Jag vet inte när det gäller högskolor, men folkhögskola, komvux, gymnasium har det så iaf
    Det funkar inte på högskolor/universitet som på KomVux.
    På högskolan är det enbart vid registreringstillfället man måste meddela om man inte kan vara med.
    I övrigt så är frånvaro frånvaro och behandlas lika oavsett man anmäler den eller ej.  (min erfarenhet)
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 1 Aug 12:37
    #36
    Ogräset skrev 2011-08-01 12:02:24 följande:
    Det är olika beroende på utbildningen!
    Samtliga av undervisningstillfällena är obligatoriska på min utbildning. Och man måste ha 80% närvaro, oavsett anledningen till varför man är borta!
    Föreläsningarna är de lite mer lättsamma med och kan göra undantag.
    Serminarium är det dock värre med och är man borta från fler än 3 tillfällen (har 1 seminarium i veckan) så måste man göra om hela den delen på kursen.
    Samtlig frånvaro måste dock meddelas till den ansvarige föreläsaren och kompenseras med extra uppgifter.

    De måste dock visa större hänsyn till föräldrar, oavsett utbildning.
    Så där ser vår utbildning inte ut, vi behöver inte meddela till någon om vi inte är närvarande. Det märks ändå vid upprop eller när vi skriver på listor för närvaro.
    Sedan visas ingen speciell hänsyn till föräldrar, är man borta så är man. Hos oss finns ingen godkänd anledning för frånvaro. Lika för alla.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 1 Aug 13:06
    #38
    Ogräset skrev 2011-08-01 13:00:06 följande:
    Som sagt, det är olika beroende på utbildningen.
    Men "mitt" universitet har en föräldrapolicy som samtliga utbildningar måste följa, som bland annat pekar på att en viss hänsyn måste tas till föräldrar.
    Ah, läste lite fel, sorry.
    Men, jag tycker det är bra att en sådan policy inte finns på högskolan där jag går. Hellre lika för alla ( i vårt fall lika dåligt för alla) än fördelar för vissa.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 1 Aug 19:19
    #41
    Tecken skrev 2011-08-01 17:59:02 följande:
    Jaha, det har jag aldrig hört talas om - men jag har inte barn, så jag har ju inte "letat" efter en dylik policy heller Jag tycker nog att det är bäst om det är lika för alla, oavsett om man har barn, sjuka föräldrar, jobbar extra mycket etc.
    Samma här.
    Alla har vi våra speciella anledningar.
    Just det den som är huvudansvarig på det program jag läser sa när vi började;
    "Alla har sina anledningar till att missa obligatoriska lektioner och vi vill inte behöva värdera vilken anledning som är viktigare än någon annan. Därför har vi bestämt att ALL frånvaro är ogiltig frånvaro. "
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 08:27
    #43
    Ogräset skrev 2011-08-01 22:50:30 följande:
    Som sagt, utan den så hade inte många föräldrar kunnat skaffa sig en utbildning.
    Och i alla fall jag anser att det är annorlunda om det handlar om en annan persons hälsa, vilken man inte kan påverka och på om man t.ex. skaffar sig ett extra jobb. Programmen är avsedda som heltidsstudier och bör prioriteras framför sådant som går att påverka, precis som ett heltidsjobb.

    Är ett barn sjukt så har man inget annat val än att stanna hemma. Alternativet är att dra sitt feberknytte med sig till skolan och det tror jag ingen skulle uppskatta, allra minst föreläsarna.
    Men hur mycket obligatoriskt har ni?
    Vi hade som mest under en kurs förra terminen, då hade vi EN obligatorisk lektion i veckan.
    Annars handlar det mest om tentor eller någon obligatorisk lektion i månaden.
    Allt annat får man missa hur mycket man vill.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:00
    #46
    Ogräset skrev 2011-08-02 09:35:05 följande:
    Som sagt, så är all undervisning obligatorisk.
    Vilket innebär ett seminarium och fem stycken föreläsningar som man Måste gå på.
    På detta kommer gruppuppgifter och ett arbetesseminarium.

    Nästa termin blir ännu mer ofattande kring undervisningen.
    Vad läser du?
    Jag har läst till lärare tidigare och läser nu till personalare och råkade ramla in på en IT utbildning mellan dessa två. Ingen av utbildningarna har haft totalt obligatoriskt. Föreläsningar går man på om man vill, seminarier är ofta obligatoriska.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:35
    #48
    Ogräset skrev 2011-08-02 11:23:38 följande:
    Jag läser till kulturentreprenör, så komiskt nog har jag läst inom humaniora (Musikvetenskap) det senaste året. Humaniora som annars lätt förknippas med "flummighet".
    Nästa termin blir det dock psykologi och de har samma obligatoriska krav på närvaron.

    Jag verkar helt enkelt ha "tur" när det kommer till sådant.
    Kanske är det även olika beroende på vilken skola det rör sig om?
    Jag läser psykologi och vi har, som sagt, enbart obligatorisk närvaro vid vissa seminarium och aldrig på föreläsningar.
    Men det är nog som du säger, beror på lärosäte.
    Har läst i Uppsala också och där var det som jag har det nu.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:55
    #50
    Ogräset skrev 2011-08-02 11:45:43 följande:
    Vilken utbildning läste du då? I Uppsala, menar jag.
    Det var lärarutbildning med inriktning matematik mot barn i grundskolan åk 7-9. Men detta var runt 6 år sedan nu.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:55
    #51
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 11:55:21 följande:
    Det var lärarutbildning med inriktning matematik mot barn i grundskolan åk 7-9. Men detta var runt 6 år sedan nu.
    Men detta var 6 år sedan nu och jag bytte efter en termin till en annan utbildning i Gävle då pendlingen SÖG
Svar på tråden Blir jag av med min studieplats om jag inte kommer på lektioner osv??