• Anonym (...)
    Äldre 25 Jul 20:09
    10607 visningar
    22 svar
    22
    10607

    Barn som går på tå? Någon mer?

    Har en dotter på snart 16 månader som går på tå. Det gör hon för det mesta, men när hon står stilla står hon på hela fotsulorna. Något tips? Skor hjälper inte, har stadiga kavatskor, gummistövlar, sandaler mm, hon går på tå även i dem.

  • Svar på tråden Barn som går på tå? Någon mer?
  • Äldre 25 Jul 20:11
    #1

    Hon har kanske förkorta hälsenor?

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 20:13
    #2
    litensol skrev 2011-07-25 20:11:35 följande:
    Hon har kanske förkorta hälsenor?
    Men då borde hon väl inte kunna stå på hela foten? Hon kan gå "vanligt", men det händer sällan.
  • Äldre 25 Jul 20:15
    #3

    Jag skulle råda att kontakta sjukgymnast/läkare (vet inte vilket som är rätt väg att gå) för att undersöka om hon har korta hälsenor. Det behöver inte vara det, men om det är så kan det avhjälpas med operation.

  • Anonym
    Äldre 25 Jul 20:16
    #4

    Hmm har du googlat på det? Jag har för mig att barn som står på tå tycker att det känns stabilare så. En teori iaf :/

  • Äldre 25 Jul 20:16
    #5

    OKej.. har en kompis med förkorta hälsenor, och hon kan stå på hela foten... Men när hon går går hon oftast på tå.

    Kanske bara är så att ditt barn gillar att gå på tå :) Har tyvärr inget tips om vad man kan göra. 

  • Anonym
    Äldre 25 Jul 20:17
    #6

    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

    Information. 

    Min systerson var tågångare. I hans fall berodde det på en sällsynt neurologisk sjukdom. Men det kan bero på andra och långt ofarligare orsaker. Dock bör det alltid utredas. Också barn med förseningar av diverse slag brukar vara tågångare.  

  • Äldre 25 Jul 20:18
    #7

    Det är skillnad på att stå och gå, eftersom senorna behöver sträckas mer när man ska ta ett steg (eftersom den bakre foten blir mer vinklad när man kliver framåt, om du förstår hur jag menar).

  • Äldre 25 Jul 20:19
    #8

    Vår lillkille är också 16 månader och går ofta på tå. Han verkar mest göra det för att det är roligt och för att han kan. Han har även precis lärt sig springa och springer oftast vart han än ska numera. Ibland backar han runt överallt.

    För honom är det en upptäcktslek alltihop. Det kanske det är för din dotter också? Har det hållit på länge eller är det något som nyss har börjat?

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 20:23
    #9
    TigerlilyGbg skrev 2011-07-25 20:19:44 följande:
    Vår lillkille är också 16 månader och går ofta på tå. Han verkar mest göra det för att det är roligt och för att han kan. Han har även precis lärt sig springa och springer oftast vart han än ska numera. Ibland backar han runt överallt.

    För honom är det en upptäcktslek alltihop. Det kanske det är för din dotter också? Har det hållit på länge eller är det något som nyss har börjat?
    Hon har gått på tå i stort sett sen hon började gå vid 11 månader... De första stegen var inte på tå, utan det är precis som att hon tyckte det gick fortare att ta sig fram på tå... Dock har jag sett att ibland när hon springer så har hon hela foten nere.
  • zygoma girl
    Äldre 25 Jul 20:34
    #10

    Sonen gick på tå och jag vill minnas att han gjorde det i flera år. Jag tror mest det var för att bli längre. Emellanåt "tvingade" jag honom att gå på hälarna ibland för att sträcka ut hälsenan lite.

    Då var det ingen på BVC eller någon annanstans som var det minsta oroad, en del barn går på tå var allt de sa. Och det gick ju över - han är 15 nu och går inte längre på tå...

    Här på FL har jag läst att de skulle vara ett tecken på autism. Inte vet jag, jag har dock träffat flera föräldrar till tågångare och ingen av dem har haft autistiska barn. Sonen var motoriskt "normal" i övrigt men betydligt tidigare i tal än genomsnittet och också mer intelligent.

Svar på tråden Barn som går på tå? Någon mer?