• Anonym (Den som spar...)

    Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

    Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

    Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

    -----------------

    Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

    Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Josse112

    46 000 kr på sparkontot. Jag är vuxen och karriärmässigt så har jag studerat för jämnan. Jag skulle inte känna mig bekväm med att ha mindre än 25 000 kr på sparkontot...

  • Anonym

    90 000
    23 år, student som tog examen i juli, har sambo och har haft extrajobb i butik vid sidan av.

  • jamjar

    1570000kr har jag just nu....och nej, jag har ingen bra lön...

  • jamjar

    (men varför blev jag inte anonym?!?!) drar mig ur nu och skäms som en hund...

  • Mimmlas

    Straxt under 100 000, har precis flyttat så mycket pengar försvann. 
    Bor i hyresrätt för att kunna spara så mycket pengar som möjligt kommande två år för att köpa hus sen.
    Och det är bara mina pengar, min sambo har en del på banken han med.   


  • Anonym

    Ca 300 000. Har inte kunnat spara på 2 år, men nu är jag igång igen. Ska dubbla det på 2-3 år hade jag tänkt.

  • Anonym

    Ca 100.000kr. Vi hade 50.000kr i julas och så vi har lyckats dubbla sparandet på ett halvår trots föräldraledighet. Skulle haft 140.000kr om vi inte hade köpt en Thailandsresa för någon månad sedan.

    Siktar på 400.000kr sen ska vi köpa hus.

  • Anonym (pank)

    0 kronor och barn och 5 djur, kan säga att jag hamnade i skiten och var tvungen att tömma allt. riktigt stressad nu dygnet runt. Händer något så finns inga pengar. . .

  • firewoman

    Vi har flera sparkonton och det varierar rätt mycket. Vi har nyss varit i USA på långresa och gjort av med 200 000 kr som vi haft sparade på resekontot. Där finns det nu ca 60 000 kr kvar. Jag försöker spara mellan 10 000 - 15 000 kr på resekontot varje månad eftersom resa är familjens stora intresse.
    På huskontot försöker vi ligga runt 50 000 kr för att ha till reparationer mm.
    Barnen har ca 70 000 kr var på sina sparkonton.
    Jag har ett eget sparkonto där jag försöker ha ca 100 000 kr som en liten guldkantsbuffert.
    På lönekontot försöker jag alltid ha kvar minst 20 000 kr i slutet av månaden när nästa lön kommer.
    På bilkontot spars det ca 1000 kr/månad till service, däck mm.
    Maken har inget eget sparkonto vad jag vet utan bidrar till huskontot, resekontot och bilkontot efter sin förmåga. däremot har han ett golfkonto där han sätter av pengar till årsavgiften och lite annat för sig och sonen. 
    Pensionssparkonton har vi båda två. Jag har ingen aning om hur mycket pengar det finns där.    

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?