• trettioplus

    Vill du självhushålla?

    Hur ställer du dig inför det här med att i hög grad syssla med självhushållning?
    Är det något du drömmer om?
    I så fall, vad är det som hindrar dig från att skrida till verket?

    Själv är jag på gång i alla fall, men det här med ekonomin är en knäckfråga förstås. Jag har inga svårigheter att leva knapert själv, men det behövs en del för att hålla gården i trim och jag känner mig kluven inför det här med hur det skulle bli för barnen. En del av mig är övertygad om att det skulle berika barndomen att få leva på det viset och den andra delen är smärtsamt medveten om det prylgalna samhälle vi lever i. Jag vill inte sätta eventuella barn i allt för stort utanförskap heller. 
    Mitt andra hinder är allergi. Jag är allergisk mot både hö och vissa pälsdjur (har inte sniffat i alla, så jag har inte koll på om jag klarar somliga). I och med att jag är den som inte förvärvsarbetar så blir det kämpigt att ta in foder och den där drömmen om en härlig arbetshäst riskerar att få förbli en dröm. Kanske blir det ändå billigare i längden att skaffa en liten traktor (den kostar ju bara när den körs), men de är inte lika fina att sätta framför en jigg eller trilla...

    Berätta om hur du tänker!
     


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vill du självhushålla?
  • trettioplus

    Jag har svårt att tänka mig att jag är den enda lantlollan på FL...

    Men ni andra är förstås ute och syltar, saftar och tar upp potatis, kan jag tänka mig  


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • murderdoll13

    Jag är inte så insatt, men det låter väldigt intressant.

  • Ragnar

    Låter som en dröm faktiskt även om det är mycket jobb och en lite osäker framtid. Fast jag vet inte var vi skulle få pengarna ifrån att köpa mark, djur och annat som behövs. Vi kör med en halvversion istället. Vi har bland annat höns och ett stort växthus där vi odlar det som inte växer ute i trädgården. Kött och fisk köper vi direkt från vänner som är bönder och fiskare.

  • Fröken Susidus

    Men hur går det till då? En gård får väl bara slakta tex en ko per år för eget bruk inte slakta en massa och sälja själva?
    Annars gillar jag idén, skulle mycket hellre köpa närslaktat och absolut allra helst hemslaktat.

  • trettioplus
    Ragnar skrev 2011-08-01 00:54:31 följande:
    Låter som en dröm faktiskt även om det är mycket jobb och en lite osäker framtid. Fast jag vet inte var vi skulle få pengarna ifrån att köpa mark, djur och annat som behövs. Vi kör med en halvversion istället. Vi har bland annat höns och ett stort växthus där vi odlar det som inte växer ute i trädgården. Kött och fisk köper vi direkt från vänner som är bönder och fiskare.
    Visst är det dyrt att köpa mark, men är det egentligen en så osäker framtid? Hur tänker du då?

    Din variant låter inte så dum den heller. Vad odlar du i växthuset?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Fröken Susidus skrev 2011-08-01 01:34:48 följande:
    Men hur går det till då? En gård får väl bara slakta tex en ko per år för eget bruk inte slakta en massa och sälja själva?
    Annars gillar jag idén, skulle mycket hellre köpa närslaktat och absolut allra helst hemslaktat.
    Poängen som jag tänker är inte att sälja, utan att producera för eget bruk i princip.
    Själv skulle jag gärna ha någon ko för mjölkens skull, men vet inte om jag tycker det är värt det i och med att man måste ha det här med årlig kalvning och så. Men jag kanske ändrar mig. Än så länge ligger dock får närmare till hands för oss. Och köttkaniner.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Ragnar
    trettioplus skrev 2011-08-01 21:46:38 följande:
    Visst är det dyrt att köpa mark, men är det egentligen en så osäker framtid? Hur tänker du då?

    Din variant låter inte så dum den heller. Vad odlar du i växthuset?
    Jag tänker mest på att det kan hända saker som en dålig sommar då skörden blir dålig, djuren får sjukdommar och liknande. Saker som orsakade hungersnöd förr i tiden. Det är ju inte lika förrödande i dag men är man ekonomiskt beroende av det man producerar själv kan det ju bli problem.
    Skulle vi köpa mark skulle vi bli tvungna att ta ett lån då måste vi producera något som vi kan sälja för att ha råd attt betala av lånet och då måste genast allt vara större och effektivare än produktionen för bara ett hushåll.
    I växthuset har vi i år majs, bönor, paprika, tomater, gurka, meloner, olika sorters lök (de som inte växer så bra utomhus), selleri, sparris. Utomhus har vi bland annat sallad, mangold, rover, rödbetor, potatis, morrötter, broccoli, blomkål, persiljerot, olika kryddor, ärtor. Det som var svårast, men som vi har lärt oss rätt bra genom åren, är hur man bäst förvarar de olika grönsakerna och vid vilket mognadssteg det är bäst att skörda för att de ska hålla hela vintern. Vi funderar på att värma upp växthuset under hösten och våren för att förlänga växtsäsongen.
  • trettioplus
    Ragnar skrev 2011-08-01 23:51:41 följande:
    Jag tänker mest på att det kan hända saker som en dålig sommar då skörden blir dålig, djuren får sjukdommar och liknande. Saker som orsakade hungersnöd förr i tiden. Det är ju inte lika förrödande i dag men är man ekonomiskt beroende av det man producerar själv kan det ju bli problem.
    Skulle vi köpa mark skulle vi bli tvungna att ta ett lån då måste vi producera något som vi kan sälja för att ha råd attt betala av lånet och då måste genast allt vara större och effektivare än produktionen för bara ett hushåll.
    I växthuset har vi i år majs, bönor, paprika, tomater, gurka, meloner, olika sorters lök (de som inte växer så bra utomhus), selleri, sparris. Utomhus har vi bland annat sallad, mangold, rover, rödbetor, potatis, morrötter, broccoli, blomkål, persiljerot, olika kryddor, ärtor. Det som var svårast, men som vi har lärt oss rätt bra genom åren, är hur man bäst förvarar de olika grönsakerna och vid vilket mognadssteg det är bäst att skörda för att de ska hålla hela vintern. Vi funderar på att värma upp växthuset under hösten och våren för att förlänga växtsäsongen.

    Ni har inte möjlighet att låta en person i hushållet förvärvsarbeta och på så sätt bidra till tryggheten?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Mimmlas

    Jag önskar att jag kunde, håller just nu på att spara pengar för att köpa en liten gård. Om jag så får bli månskensbonde är det något jag strävar efter och har gjort hela livet.
    alternativ.nu är en väldigt bra sida för självhushållare jag kan tipsa om, mycket inspiration och kunnskap :) 


  • PeterEriksson

    Permakultur......med offgridhus är drömmen=Frihet !!!

Svar på tråden Vill du självhushålla?