• Emeliie89

    Flytta till Oslo med barn?

    Jag är en tjej på 22 år, har ett barn på 1 år och en pojkvän sedan ett halvår. Vi flyttade ihop i början av juli och allt var bra då, tills han nu för nån vecka sen fick för sig att det inte funkade och ville flytta ut. Så nu letar han lägenhet. Jag fattar ingenting, han vill va tillsammans men backa tillbaks ett steg säger han. 

    Men jag känner bara att det känns meningslöst, man flyttar väl inte ifrån nån man älskar eller?

    Har en kompis som jobbar i Oslo och de söker folk till hennes jobb. Just nu jobbar jag som timvikarie inom hemtjänsten men skulle vilja komma vidare.. så hur är det att bo i Oslo med barn? Finns det bra dagis? Några speciella regler man bör känna till? 

  • Svar på tråden Flytta till Oslo med barn?
  • Monqan

    Hej!

    Bor i Oslo sen 12 år tillbaka bara att fråga på. Har 2 barn, 1 av dem går på dagis här i Oslo.

  • Emeliie89
    Monqan skrev 2011-07-31 22:17:31 följande:
    Hej!

    Bor i Oslo sen 12 år tillbaka bara att fråga på. Har 2 barn, 1 av dem går på dagis här i Oslo.
    Okej! Tack :D dom ringde precis och ville att jag skulle komma på intervju, och jag vill så gärna MEN måste ju reda ut detta med dagis innan. Detta är både dag, kväll och helgjobb. Finns det dagis som har öppet helger och kvällar? Annars är ju Osloplanerna rätt körda för mig... är det lång kö för att få dagisplats?
  • Sweet life

    Jag har för mig att det är ganska svårt att få plats på Barnehage i Oslotrakten.. Därför så många har barnflickor istället...

  • Emeliie89
    Life as we know it skrev 2011-08-03 10:52:03 följande:
    Jag har för mig att det är ganska svårt att få plats på Barnehage i Oslotrakten.. Därför så många har barnflickor istället...
    Okej okej.. vart hittar man barnflickor då? Berätta gärna allt du vet :)
  • Sweet life
    Emeliie89 skrev 2011-08-03 10:53:24 följande:
    Okej okej.. vart hittar man barnflickor då? Berätta gärna allt du vet :)
    Jag jobbade som barnflicka i ett år i en norska familj.. jag fick, mat och boende betalt och hade 4500 NOK i fickpengar i månaden. Jobbade 7.15-18.00 mån-fre och så satt jag barnvakt någon kväll i månaden..

    Barnflickor hittar man antingen via förmedlingar eller privat genom arbetsförmedlingen...

    Men jag skulle först kolla hur det ser ut med barnehage osv innan jag börjar leta efter jobb...
  • Emeliie89

    jag ringde barnehage nyss, men dom ville veta vart man ska bo så att dom kan se hur det ser ut med platser osv.. och det vet jag ju inte än.. väldigt krångligt det här!

  • BuoBä

    Barnehage i Norge fungerar inte som dagis/förskola i Sverige. I Norge har de sina öppettider, och föräldrarna får anpassa sig till de tiderna. Vanligen stänger de kl 17:00. Jag har även hört om privata barnehager som stänger redan kl 16:00.


     


    Vid Gardermoen ska det finnas en privat barnehage som har kvällsöppet, så det kan hända att det finns fler om man letar, men det är inte alls vanligt. Jag skulle tro att folk oftast löser det med släktingar, barnflickor eller privata dagmammor.

  • Emeliie89
    BuoBä skrev 2011-08-04 12:40:41 följande:

    Barnehage i Norge fungerar inte som dagis/förskola i Sverige. I Norge har de sina öppettider, och föräldrarna får anpassa sig till de tiderna. Vanligen stänger de kl 17:00. Jag har även hört om privata barnehager som stänger redan kl 16:00.


     


    Vid Gardermoen ska det finnas en privat barnehage som har kvällsöppet, så det kan hända att det finns fler om man letar, men det är inte alls vanligt. Jag skulle tro att folk oftast löser det med släktingar, barnflickor eller privata dagmammor.


    suck.. verkar ju helt kört det här... :(
  • BuoBä

    Det är klart att det går att ordna på nåt sätt om du hemskt gärna vill flytta till Norge, det var inte meningen att dissa dina planer helt. Men tyvärr ÄR det knepigt att vara ensamstående med barn och oregelbundna arbetstider i Norge, särskilt om man inte heller har släkt i närheten som kan rycka in.

  • Meal

    Har bott i Norge i 12 år och det är som de andra säger annorlunda med dagis här. Det är svårare att få plats och det är fasta öppningstider. Tror det ska finnas ett dagis i Oslo som har öppet för de som jobbar skift, men det är nog inte så lätt att få plats där. Det finns en förening som förmedlar barnvakt som heter barnevaktformidlingen, det är ett seriöst firma som kollar upp sina anställda fort. Men det blir ganska dyrt att använda dem i längden. Kanske som en kortsiktig lösning. Men tror det kan bli svårt med jobb kvällar och helger som ensamstående mamma faktiskt. Men det finns ju fler jobb i Oslo, kan du inte försöka söka ett jobb där du bara jobbar dagtid?

    Du kan se på www.nav.no som är den norska arbetsförmedlingen

  • miriam2014

    Hej Emeliie89, jag såg ditt inlägg och ser att det va längesen du skrev i det men undrar lite hur det gått med dina planer att flytta till Norge?Jag är nämligen i samma sits, men jag är ensam med tre barn, jag är även undersköterska och har samma problem angående barnvakt/barnpassning. Sen har inte jag ngt jobb som väntar men tänker inte det är något problem som uska i Norge.Men skulle väldigt gärna vilja veta hur det gått för dig och om du har några tips. Jag vet det är svårt att flytta ensam men tänker att man inte kan va den första som gjort det hihih så allt är möjligt är mitt motto just nu :) 

Svar på tråden Flytta till Oslo med barn?