• FuckedForLife

    Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.

    Jag har alltid varit svag för filmer som är baserade på sanna händelser, och jag tror att det finns fler här på FL som är det.  Jag tänkte att vi här skulle tipsa varann om dessa filmer.  Jag börjar med dem som jag kommer ihåg.

    1 Prinsessan och Marinsoldaten.  Handlar om en prinsessa vid namn Meriam som bor någonstanns i världen (kommer inte ihåg vart) och hon ska bli bortgift. Hon vill inte detta, utan vill gifta sig av kärlek, en dag så ringer hon ett nummer. och hamnar då hos några amerikanska marinsoldater. En av dem är Jason, och Jason och Meriam blir förälskade i varann.    En sann historia som handlar om en kvinna som är prinsessa i sitt hemland, men som självmant väljer att bli en flykting i USA pga. sin kärlek.  Ni som gillar romantiska filmer - se denna. 

    2. Freedom Writers

    3. Inte utan min dotter

    4. The blind side

    5. Hachiko - a dogs tale

    6. The stoning of Soraya M

    7. Hotel Rwanda

    8. Alive

    9. Walk the line

    10. Tina - Whats love got to do with it.

    Alla dessa filmer är enligt mig jättebra verklighetsbaserade filmer. Och jag rekommenderar dem alla till er som kanske inte har sett någon av dem.  Nu är det eran tur, jag återkommer om jag kommer på fler! Skrattande

    Hasta så länge!

  • Svar på tråden Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.
  • pinkdoll

    Soroya M .. vilken gripande film , verklighetsbaserad men såg för någon vecka sen en dokumentär om att den var påhittad .. hur som helst så sker det som händer i filmen ofta i världen ändå , så spelade inte så stor roll om den var sann eller falsk , ändå än toppen film! 

  • giftfri
    pinkdoll skrev 2011-08-02 12:38:01 följande:
    Soroya M .. vilken gripande film , verklighetsbaserad men såg för någon vecka sen en dokumentär om att den var påhittad .. hur som helst så sker det som händer i filmen ofta i världen ändå , så spelade inte så stor roll om den var sann eller falsk , ändå än toppen film! 
    Visst, en bra film är alltid en bra film, å vill man hitta mer sanna filmer så går det att söka på dramadokumentärer, som är regisserade spelfilmer som har till syfte att skildra verkliga händelser...
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Lindreas

    En blomma i Afrikas öken är visserligen baserad på boken, men den är å andra sidan en självbiografi.

  • ahj
    pinkdoll skrev 2011-08-02 12:38:01 följande:
    Soroya M .. vilken gripande film , verklighetsbaserad men såg för någon vecka sen en dokumentär om att den var påhittad .. hur som helst så sker det som händer i filmen ofta i världen ändå , så spelade inte så stor roll om den var sann eller falsk , ändå än toppen film! 
    jag tror att filmem är baserad på en sann berättelse men "vissa människor" vill inte erkänna vad som egentligen händer och påstår gärna att det är påhitt etc etc
  • pluvdo

    An American crime

    Handlar om en amerikansk tonårsflickas (Sylvia Likens) tragiska öde. Fruktansvärt upprörande film, i min mening.

  • hönamor

    Jag har ju svårt o se A beautiful mind utan o böla som jag vet int vad. Om nobelpristagaren John Nash liv

  • MalinEddie

    Bringing Ashley home
    An american crime
    The stoning of Soroya.M
    Blow
    Milk
    Fair game
    The last king of scotland





  • LindizJ
    hönamor skrev 2011-08-09 18:24:47 följande:
    Jag har ju svårt o se A beautiful mind utan o böla som jag vet int vad. Om nobelpristagaren John Nash liv
    skulle säga den jag med en fantastisk film!
  • MalinEddie
    giftfri skrev 2011-08-02 10:59:20 följande:
    Det är få filmer som verkligen följer sanningen så mycket som möjligt, däremot så finns det massvis med filmer som fått idén till storyn från en verklig händelse.. Filmerna kan såklart vara bra, men undvik att ta dom för sannskildringar, för dom är i de flesta fall ren fiction, men några få inslag tagna från verkligheten..., vill man, så går det ju alltid å läsa om bakgrund å om den sanna historien på Nätet.., lite tips får ni här: bokig.blogg.se/ Som andra exempel finns i bokform Liza Marklunds böcker Asyl å Gömda , som är en slags blandning av sanning å fiction.. 
    Det är jag väl medveten om. Jag brukar nästan alltid söka information på nätet efter att jag har sett en film som säger sig vara baserad på verkliga händelser om jag finner den intressant.
  • MalinEddie
    pinkdoll skrev 2011-08-02 12:38:01 följande:
    Soroya M .. vilken gripande film , verklighetsbaserad men såg för någon vecka sen en dokumentär om att den var påhittad .. hur som helst så sker det som händer i filmen ofta i världen ändå , så spelade inte så stor roll om den var sann eller falsk , ändå än toppen film! 
    Vet du namnet på dokumentären? Jag har faktiskt inte så svårt att tro att den skulle vara påhittad till viss del.
    "Inte utan min dotter" har också fått mycket kritik för att vara falsk.
Svar på tråden Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.