• Karin1989

    Behöver råd - sex efter abort

    Hej. Jag gjorde en abort (medicinsk) för två veckor sedan. Idag på morgonen "slutade" det blöda så jag och min kille provade att ha sex nu på kvällen.. Efteråt började jag blöda igen.. Sitter här nu med en extrem ångest. Har någon annan haft sex och blött efteråt efter en abort? Hur stor är egentligen risken att jag får en infektion? Vore så snällt om någon kan lugna mig lite nu med egna erfarenheter. Borde jag ta kontakt med läkare? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Behöver råd - sex efter abort
  • Disan

    Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig, men det borde inte vara ett problem.

  • Anonym

    Jag antar att ni använde kondom? I så fall är risken för infektion inte stor. Dessutom har du ju just slutat blöda så det kanske bara upphörde tillfälligt och skulle börjat igen iaf.

  • RedTopaz

    Jag tror inte det är någon fara, så länge du bara blöder lite och det avtar snart så. Avakta iaf ett dygn och se.

    Och så tänker jag vara moraltant, ni skyddade er hoppas jag!!?


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Karin1989

    Tack för era snabba och snälla svar. Och moraltant, jag önskar att jag nu kunde säga ja på din fråga gällande kondom.. Vi hade inte sex länge alls, om det nu hjälper, för både två blev oroliga och tyckte att det kändes fel..

  • Emmi27

    Jag har gjort abort och det slutade blöda efter 2 veckor så jag hade sex, då började det blöda igen så antagligen var det inte färdigblött.

  • RedTopaz
    Karin1989 skrev 2011-08-02 21:44:45 följande:
    Tack för era snabba och snälla svar. Och moraltant, jag önskar att jag nu kunde säga ja på din fråga gällande kondom.. Vi hade inte sex länge alls, om det nu hjälper, för både två blev oroliga och tyckte att det kändes fel..
    Snälla gör inte om samma misstag igen! Jag vet hur en abort följer ens samvete resten av livet... Om ni har svårt för kondomen- sätt in p- stav, p- ring eller dylikt.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Karin1989

    Emmi - hände det någonting efter att du hade haft sex och det började blöda igen? Alltså, fick du någon infektion? Jag äter p-piller sedan 8 dagar, kommer aldrig vilja uppleva detta igen utan nästa gång jag blir gravid ska det vara för att jag vill det. Tusen tack för att ni svarar, återigen, min ångest lägger sig lite faktiskt :)

  • Anonym (P)

    Jag gjorde en kirurgisk abort för några år sedan - blödde bara en dag så kunde ha sex ganska snabbt..Blödde inte. Men jag tror inte det är farligt för din del. Det är meningen att man ska/kan blöda länge efter en abort. Mot slutet kanske det inte kommer blod varje dag heller bara lite ibland. Blödandet kanske "utlöstes" av sexet.

    Jag gjorde det dumma misstaget som inte skyddade mig efter aborten i några veckor. Ville verkligen inte använda piller å sådant eftersom jag går upp i vikt av det etc. Förstod hur dumt det var och pratade med min barnmorska. Hon föreslog p-plåster. Det var jättebra inga biverkningar alls. Gick tillomed ner i vikt när jag använde det. Kan verkligen rekommendera det ifall du inte vill använda piller.

  • Karin1989

    Jag hoppas att det inte är någon fara, jag avvaktar och ser vad som händer. Känns skönt att ni säger att det inte borde hända något. Tack för bra tips etc. Allt gott :)

  • Anonym (Jag)

    Karin1989, varför i hela friden har ni sex utan att skydda er när du just gjort en abort?! Gissar att du gjort abort för att ni inte vill ha barn, varför utsätter du dig då genast för risken att bli gravid igen? Jag hoppas du vet att ca 50 procent av alla killar har spemier i sin smörjvätska och om du gjort abort för 14 dagar sedan är risken stor att du har ägglossning nu.

  • Karin1989

    Anonym, jag äter p-piller sedan 9 dagar så risken att bli gravid igen borde vara liten, enl min barnmorska. Anledningen till att jag blir orolig är för att det nu börjat blöda betydligt mer, och jag är alltså rädd för att vi hade sex för tidigt och att jag då löper risk för att få en infektion...

  • Emmi27
    Karin1989 skrev 2011-08-02 21:55:59 följande:
    Emmi - hände det någonting efter att du hade haft sex och det började blöda igen? Alltså, fick du någon infektion? Jag äter p-piller sedan 8 dagar, kommer aldrig vilja uppleva detta igen utan nästa gång jag blir gravid ska det vara för att jag vill det. Tusen tack för att ni svarar, återigen, min ångest lägger sig lite faktiskt :)
    Nej jag fick ingen infektion, men jag kunde ju inte fortsätta ha sex eftersom jag började blöda igen, jag blödde i 2 veckor till tror jag.
  • Anonym (Jag)
    Karin1989 skrev 2011-08-03 10:44:55 följande:
    Anonym, jag äter p-piller sedan 9 dagar så risken att bli gravid igen borde vara liten, enl min barnmorska. Anledningen till att jag blir orolig är för att det nu börjat blöda betydligt mer, och jag är alltså rädd för att vi hade sex för tidigt och att jag då löper risk för att få en infektion...
    Okej, då förstår jag lite bättre men kondom kan nog vara bra ett tag till, dels pga infektionsriks och för att p-piller inte ger fullt skydd första månaden.
  • Karin1989

    Ja absolut. Tror inte att det är bra att ha sex alls just nu, blöder Ungefär lika mycket som dagen efter aborten..(?!!) Skönt att höra att du inte fick någon infektion, ska ta kontakt med barnmorska idag och höra vad de säger..

Svar på tråden Behöver råd - sex efter abort