• NajOo

    Vill gå på tidig UL/VUL! Kan jag kräva det?

    Med första barnet fick jag bara gå på rutin UL och nu skulle jag vilja göra ett tidigt..
    Bara för att se va så orolig första graven tills ultraljudet!

    Någon som vet!?


    Älskade Tuwa!!
  • Svar på tråden Vill gå på tidig UL/VUL! Kan jag kräva det?
  • Luullis

    Det är ju bara att gå privat om du inte har ett godkänt skäl till att göra ett tidigt ultraljud.

  • Takhiza

    KRÄVA - nej
    Be om - testa

    Annars finns det privat kliniker där du får bekosta det själv. Högst troligt kommer du inte få göra tidigit om du inte har goda själ till detta.

  • Göteborgsbruden

    Kräva kan du inte göra men såklart du kan fråga. Om inte annat kan du ju gå privat.


    (¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • spontaneous86

    Finns massa privata överallt som aldrig ifrågasätter dig, kan vara skönt, på mvc ska man ha skäl till att de gör det... sjukdom eller missfall och sånt...

  • frk Carlsson

    På en del MVC så får man faktiskt göra tidigt vul utan "anledning". När min syrra gic på Lilejholmens MVC i Sthlm så fick alla som ville göra tidigt vul göra det, det var deras policy. Men de tillhör nog undantagen. Fråga iaf vad som gäller hos dig, många MVC har inte ens egen UL-apparat, utan det är till spec-MVC man får åka och då är det nog rätt kört om man inte har särskilda skäl (att man är orolig räknas inte).

    Kolla upp var det finns en privat gynekolog i din närhet och ring och boka tid. Jag gjorde det i v 8 samt i v 10 med barn nr 2 och 3 och det kändes jätteskönt att veta att allt var OK så pass tidigt (även om ngt såklart kan hända iaf...).


    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • clembke

    När jag väntade andra så va jag lite orolig då jag inte hade några symtomer alls (inget illamående, inga ömma bröst osv). Gjorde ett test vid inskrivningen hos BM (mest för att jag inget kände) som naturligtvis visade + precis som mina andra 3 tester hade gjort.
    Efter 2 v ringde jag dit igen då jag ff inte kände mig ett dugg gravid. Hon bad mig ringa KK o berätta. Gjorde så o fick en förstående bm där som gav mig en tid 2 dagar senare. Åkte dit o fick se ett fint litet hjärta slå. Fick netala det själv, kostade 300 kr  men det va det värt. Oron släppte ju lite åtminstone.

    Men vet att det inte funka så i alla landsting. Detta va i Värnamo.

  • NajOo

    tack för alla svar! Jo en utav MVCn i västerås fåralla gravida göra men den som ja går på får man oftast inte så ska nog ringa kvinnoläkarna här o boka tid. Såg attde var andra som hade gjort de =)=)
    Fick MA förra månaden.


    Älskade Tuwa!!
  • eman303

    Hej.

    Vilken mvh i Västerås är detta? Jag bor i Hallstahammar och är väldigt orolig över MF då jag hade MA i november och har plussat nu igen.


    NajOo skrev 2011-08-04 19:48:07 följande:

    tack för alla svar! Jo en utav MVCn i västerås fåralla gravida göra men den som ja går på får man oftast inte så ska nog ringa kvinnoläkarna här o boka tid. Såg attde var andra som hade gjort de =)=)

    Fick MA förra månaden.


Svar på tråden Vill gå på tidig UL/VUL! Kan jag kräva det?