• EbbaGrön

    Vad kan jag göra under tiden?

    Jag & min man har försökt få barn sen -07, så i mars i år så gick vi med i  BFA.

    Jag är 24år och vet att man måste vara 25år för att få adoptera.
    Jag är inte alls insatt ännu i hur proceduren går till, men finns det några saker vi kan "pricka av från listan" innan jag fyllt 25år?
    Måste man vara 25år innan man kontaktar sociala?

    Vill gärna ha tips och idéer på vad vi kan fixa med nu innan jag fyller 25.
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vad kan jag göra under tiden?
  • wilma123

    skulle tro att ni kan gå föräldrautbildningen redan nu! Beroende på var ni bor så kan det ta ett tag innan kursen drar igång så det är en bra idé att kontakta dem (i vårt fall studiefrämjandet) tidigt. Dessutom påbörjar inte vissa kommuner hemutredningen innan man gått utbildningen så det är oftast steg 1. Lycka till!

  • Lyckliga stunder

    - Ni bör gifta er om ni inte redan har gjort det (ser att du skriver "min man" så det är kanske redan avklarat). 

    - Ni bör ställa er i kö till minst en organisation till, det kommer att underlätta när ni ska skicka papper, då har ni fler länder att välja mellan och det kan vara en klar fördel om andra länder faller ifrån av olika anledningar. Dessutom är det jättebra att ha en lång kö tid i en org om ni senare vill adoptera ett syskon.

    - Läs på massor om anknytning! 
     
    - Läs på om hur adoptionprocesser går till. Läs gärna också på lite extra om de länder ni är särskilt intresserade av eller där ni passar in. Jag försökte lära mig mycket om de länder vi köade till, och när det väl var dax att skicka papperna till ett av länderna så gick det ganska smidigt.

    - Planera er framtid. Tänk på praktiska saker som hur ni ska bo, vem som ska vara f-ledig när, vilka kontakter ni har (socialtnätverk), m.m. Läs på om hur en utredning går till så att ni är förberedda på de frågor som kommer och diskutera igenom tillsammans hur ni står och känner.
    Vill du läsa om vad en hemutredning innefattar så googla på "riktlinjer, adoption" så kan du hitta Stockholms dokument om detta.

    - Läs på om vilka olika krav länderna ställer.    
     
    Kolla och läs mias hemsida:
    http://www.mia.eu/ (= myndigheten för internationella adoptioner)

    Lycka till!   
       
       

     

  • Sally

    Jag håller med både ovan, särskilt att gå på kursen redan nu.  Jag skulle tro att ni kan anmäla er till soc redan nu, och att kraven att man fylld 25 kan möjligtvis stämma när man faktiskt gör hemutredningen (det kan vara flera månaders kö, vem vet?).  Och tipsen att ställa er i kö hos min en organisation till är också mycket bra - tänk på hur fort det kanske går att få ett syskon någon vacker dag. 

  • Hjärtat längtar

    Hej! Vi hade samma "problem"!
    Jag fyller 25 nu i november, och förra våren (Då jag var 23)  bestämde vi oss för att adoptera. Vi kontaktade soc i mars -10 och var på ett info-samtal. Vi ringde och anmälde oss till föräldrautbildning som vi gick sept-nov 10. Sen har vi i stort sett bara fått vänta Rynkar på näsan Jag trodde vi skulle få börja utredningen i våras, för vi blev lovade att börja utredningen innan jag fyllde 25 så att vi kunde få klart vårt medgivande tills dess.
    Men om 3 veckor ska vi iaf få börja utredningen då kommer de på hembesök! Skrattande ÄNTLIGEN!
    Sedan är målet att ha ett medgivande innan årsskiftet!
    Det landet vi vill skicka till är det nämligen ingen kö till, därför vill vi ju ha medgivandet så fort som möjligt!
    Trist att behöva vänta på en 25-årsgräns, även om det så klart är värre för de som blir för gamla.

    Är du 24 nu, tycker jag att du ska kontakta soc på en gång. Gå föräldrautbildningen och snart därefter kanske ni får börja utredningen om det inte är kö.
    Under tiden har jag läst mycket på internet, forum, bloggar, läst böcker, tagit reda på vad som gäller för olika länder och kommit fram till vilket land som passar oss/vi passar för.

    Lycka till!

  • fabbemam

    Hej
    Det ni kan läsa om fundera på och  är också hur ni känner för att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov i adoptionsvärlden ofta kallade SN- Barn (Special Needs). Fler o fler barn utan SN adopteras i resp. land och fler o fler barn som adopteras internationellt har ett eller flera SN. Det är viktigt att ha med i utredningen om ni känner att ni har kapacitet för ett SN- barn. För övrigt håller jag med alla ovanstående kloka inlägg.

     Vi fick vänta i kö i 2 år på socialtjänsten innan vi fick börja utredningen så man kan inte höra av sig för tidigt till dem...

    Välkommen till adoptionsvärlden förresten!

  • en glad
    wilma123 skrev 2011-08-05 09:13:48 följande:
    skulle tro att ni kan gå föräldrautbildningen redan nu! Beroende på var ni bor så kan det ta ett tag innan kursen drar igång så det är en bra idé att kontakta dem (i vårt fall studiefrämjandet) tidigt. Dessutom påbörjar inte vissa kommuner hemutredningen innan man gått utbildningen så det är oftast steg 1. Lycka till!
    Ni kan kontakta kommunen och prata om era adoptionsplaner och be att få bli anvisade en föräldrautbildning som de godkänner. Det är inte alls säkert att de godkänner en utbildning anordnad av studieförbund .... 
Svar på tråden Vad kan jag göra under tiden?