• iii
    Äldre 6 Aug 13:45
    6140 visningar
    36 svar
    36
    6140

    Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?

    Följande raser är förbjudna av vissa bostadsrättsföreningar i Danmark. Även vissa svenska bostadsrättsföreningar förbjuder en hel del raser. Vad tycker ni?


    Det gäller följande raser:


    1) Amerikansk bulldog

    2) American staffordshire terrier (Amstaff)

    3) Boer boel

    4) Centralasiatisk ovtjarka

    5) Dogo argentino

    6) Fila brasileiro

    7) Anatolisk herdehund (Kangal)

    8) Kaukasisk ovtjarka

    9) Pitbullterrier

    10) Sarplaninac

    11) Sydrysk ovtjarka

    12) Tornjak

    13) Tosa


     14) Akita


    15) Alano español


    16) Alpha blue blood bulldog


    17) Alto de can estude


    18) American akita


    19) American molos


    20) Australian bandog


    21) Australian bully dane


    22) Australian pardog


    23) Bandog


    24) Bedlingtonterrier


    25) Bullterrier + Miniatyrbullterrier


    26) Bullmastiff


    27) Bully kutta


    28) Ca de bestiar


    29) Perro dogo mallorquín (Ca de bou)


    30) Cane corso


    31) Cimarrón uruguayo


    32) Dobermann


    33) Dogue brasileiro


    34) Dogue canario


    35) Dogue de bourdeux


    36) Dosa


    37) Engelsk bulldogg


    38) Engelsk bullterrier


    39) Engelsk mastiff


    40) Staffordshire bullterrier


    41) Great japanese dog


    42) Guatemalan bull terrier


    43) Guay malan bull terrier


    44) Gull terrier


    45) Irish staffordshire terrier


    46) Italian pardog


    47) Komondor


    48) Manchester terrier


    49) Mastiff


    50) Mastin de los pirineos


    51) Mastin espanol


    52) Mastino napolitano


    53) Miniatyrbullterrier


    54) Olde boston bulldog


    55) Olde english bulldog


    56) Ovjarka


    57) Rottweiler


    58) Shar pei


    59) Tibetansk mastiff


    60) Aano, bandog


     


    Samt blandningar där någon av dessa raser ingår.


     


    När det gäller blandningar så kan jag på ett sätt hålla med, då folk blandar raser med helt olika egenskaper utan några kunskaper om vad konsekvenserna kan bli. Med renrasiga hundar vet man mer vad man får då aveln har ett syfte att få fram hundar med ett visst temperament. Och vissa av raserna anser jag inte höra hemma i tätbebyggelse. Ute på gårdar som ligger långt från allmänheten är en sak, då vissa är avlade just till detta och inte är menade att fungera i stan med en massa människor som kommer nära inpå den. Men de flesta av dessa raser som räknas upp tillhör inte den kategorin, och fungerar i vanliga samhället. I rätt händer såklart.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?
  • Äldre 7 Aug 15:42
    #21

    Helt löjligt att förbjuda dessa hundraser. Kan förstå blandningar av olika hundraser kan förbjudas, men oftast är det ju inte fel på hundarna utan på ägrarna.


    Go suck on a lemon or something...
  • oONinn­iOo
    Äldre 7 Aug 15:49
    #22
    figurehead skrev 2011-08-07 14:45:41 följande:
    De ägarna köper sällan en renrasig hund som avlats av en seriös uppfödare. Vilket betyder att de i väldigt många fall har köpt en korsning på tex Blocket. Ofta av två raser som absolut inte ska blandas. De köper en hund för att skrämma eller för att den ska ge status i deras kretsar. Och jag kan lova att det finns inget rasförbud som löser problemet med den typen av ägare.
    Exakt.
    Jag har svårt att se att den som vill ha en penisförlängare söker sig till en seriös uppfödare och betalar ca 12-14 000kr.
    Nej, de köper som du säger dessa "shitbulls".
    Där jag bor är det tyvärr ganska vanligt med dessa "tuffa" killar som ska ha en lika "tuff" hund och det är korsningar av diverse sorter..
    Kram Ninni <3
  • Äldre 7 Aug 16:47
    #23
    oONinniOo skrev 2011-08-06 14:46:38 följande:
    Därför att dessa har ursprung som kamphund. Åtminstone bedlingtonterriern, vad jag förstått. Behöver inte nödvändigtvis vara hundkamp som nämnda raser någon gång tidigare använts till, utan de räknar väl in alla typer av kamp och hets skulle jag gissa på..
    Nej, alltså, den där listan köper jag inte.

    Bedlington terrier är grythundar, framavlade av jaktterriers och små vinthundar. Det är en utpräglad sällskapsras, med mildare temperament än mängder av andra terriers. De är dessutom inte kraftfulla och kan möjligen döda stora råttor, men de är då rakt inte förbjudna i Danmark.

    En ras som jag VET är förbjuden är Amerikansk Bulldog, det är trist för det är en av mina favoritraser. Arbetsvilliga, glada och trevliga hundar, inte särskilt olik "min" ras Boxer, men med jaktegenskaper som är ganska utpräglade. Några av norra Europas bästa uppfödare av Ambull finns i Danmark, undrar vad som händer med deras fina hundar... Jag som hoppades på ett rasgodkännande inom en snar framtid, rasen är ju typad och allt... Tyvärr så är den ju extremt populär att blanda in i andra raser.

    Min farhåga är att rasförbuden kommer leda till nya "monsterblandningar".  
  • Kimona
    Äldre 7 Aug 18:57
    #24
    figurehead skrev 2011-08-07 14:45:41 följande:
    Kimona skrev 2011-08-07 14:34:18 följande:
    Rotweiler är bara töntigt alltså..
    PÅ vilket sätt?
    Jag har då aldrig hört talas om att någon skulle blivit skadad/dödad av en rottis.
  • Äldre 7 Aug 19:12
    #25
    Kimona skrev 2011-08-07 18:57:26 följande:
    Jag har då aldrig hört talas om att någon skulle blivit skadad/dödad av en rottis.
    Jo, det är faktiskt en ras som är lite illa ute pga en hel del incidenter.

    Jag är uppvuxen med rottis och hävdar att de är en de mest stabila hundarna som finns. Men det gäller att köpa från en seriös uppfödare och inte något köksavelsexperiment.
    Figuren luktar Hubba bubba
  • Maddex
    Äldre 7 Aug 19:20
    #26

    jag är så arg det på det så jag kokar! Det är ju inte rasens fel utan ägarens. JAg är inget fan av pitbulls, amstaff osv men i rätt händer är dom ehlt unerbara. Alla hundar kan göra skada oavsett ras i fel händer. Uppfödaren borde ha mer koll på vart dom säljer sina valpar till, det är alldelles för många unga som skaffar en pitbull i tron om att det är jätte tufft och hur lätt som helst att ha en pitbull. Samma med Rottis dom kräver helt enormt mycket med motion och mental träning, tror inte det är allt för många människor som tänker hur mycket arbete det är med en stark ras.Och vilken hund mår bra av att vara konstant agressiv eller osäker. Jag skulle aldrig skaffa en sån ras som kräver ett sådant arbete för JAG vet att jag har inte TIDEN till det.

  • painfu­lpleas­ure
    Äldre 7 Aug 19:21
    #27
    figurehead skrev 2011-08-07 19:12:27 följande:
    Jo, det är faktiskt en ras som är lite illa ute pga en hel del incidenter.

    Jag är uppvuxen med rottis och hävdar att de är en de mest stabila hundarna som finns. Men det gäller att köpa från en seriös uppfödare och inte något köksavelsexperiment.
    Jag håller med. En viktig del är också att låta hunden vara den hund rasen är avsedd att  vara.
    Att ha en rottis som ren sällskapshund eller lullullhund leder sällan till något gott. 
  • Äldre 11 Aug 02:01
    #28

    det är bara löjligt tycker jag, Inget är hundarnas fel, men ägarens. Själv har jag en amstaffblandning och han är jätte duktig med andra hundar och männsikor, Värsta gosegris :) Och snart ska vi med sambon inskaffa en staffordshire bullterrier så Sverige får ge fan i och ha en rasförbud! :)

  • Äldre 11 Aug 02:06
    #29

    Förbjuder man en så hittar dom en annan.
    Tycker det ska satsas mer resurser på att skydda ALLA raser från olämpliga ägare.


    ♥ 2010-11-23 ♥
  • Irme
    Äldre 20 Aug 02:28
    #30

    Googla på bedlingtonterrier så står det på nästan alla sidor att den var framavlad för kamp mot andra djur och att den inte slutade slåss förrän motståndaren dog. Mild terrier? Inte så värst.. Däremot undrar jag varför alla mastiffraser står med, utom danskarnas egen mastiff, Broholmern.

  • Äldre 20 Aug 09:58
    #31
    Kimona skrev 2011-08-07 18:57:26 följande:
    Jag har då aldrig hört talas om att någon skulle blivit skadad/dödad av en rottis.
    googla så får man upp massor.
  • Äldre 20 Aug 10:02
    #32

    Tycker personligen att man ska förbjuda alla hundraser.

  • Äldre 21 Aug 13:38
    #33
    Irme skrev 2011-08-20 02:28:54 följande:
    Googla på bedlingtonterrier så står det på nästan alla sidor att den var framavlad för kamp mot andra djur och att den inte slutade slåss förrän motståndaren dog. Mild terrier? Inte så värst.. Däremot undrar jag varför alla mastiffraser står med, utom danskarnas egen mastiff, Broholmern.
    Som sagt, min mamma äger 2. det är så långt från kamphund man kan komma. Då är ju JRT och de terrierraserna betydligt "farligare". Nåon är väldigt felinformerad (det händer även på Internet). Bedlington är en grythund-inte en kamphund. Och min mammas tik väger som sagt 6 kg.
  • Äldre 21 Aug 13:44
    #34

    www.skk.se/hundraser/bedlingtonterrier/

    Kan vara värt att notera att i England förra sekelskiftet så fanns det nog inga raser som INTE avändes i kamp-det säger inget om rasen idag...
    Boxer skulle isådant fall också klassas som kamphund idag, liksom mängder av andra raser, sällskapshundar såväl som brukshundar.

  • Irme
    Äldre 21 Aug 13:49
    #35

    Jag menar bara att det är därifrån folket i den danska föreningen fått sin info. Samlat ihop alla raser som har något slags kamp i sin historia (fast de glömt några terriers) och förbjudit dem. Även om din mammas hundar är snälla så betyder inte det att rasen överlag är en lätt hund. Menar inte att tala illa om bedlingtonterriern, bara förklara var infon kommer ifrån. Eftersom det står på alla de sidor jag hittat om bedlingtonterrierns historik.

  • Äldre 14 Oct 17:05
    #36

    Jag tycker det borde finnas ngn " lag" över att man ska gå ngn kurs i och ha hund över huvudtaget, Sen kanske lite mer avancerad när det kommer till vissa raser, som Sarplaninac och dom.
    För till och med en Chihuahua kan attackera folk och vara helt galen i fel händer..
    Tror inte folk skaffar hund så "lättvindigt" som vissa gör då.

Svar på tråden Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?