• pth
    Äldre 11 Aug 08:12
    23398 visningar
    23 svar
    23
    23398

    Dumt med mobilabonnemang till 9-åring?

    Nu har jag läst alla tips och råd från er här på FL och varit ner på ett par butiker på stan och pratat med dem där. Flera tipsar om abonnemang även till dottern, säger att det antagligen blir billigare och att det är enklare då man slipper hålla på och ladda kortet. Det går tydligen att lägga på både beloppsspärrar och nummerspärrar. Ngn som kan säga ngt om detta? Ngn som har erfarenheter eller idéer som talar emot abonnemang för dottern?


    Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Dumt med mobilabonnemang till 9-åring?
  • busgro­dan
    Äldre 11 Aug 08:16
    #1

    själv skulle jag aldrig ge ett mobilabonnemang till en nio åring, fast så skulle jag inte ens ge en mobil till en nio åring heller så..

  • Philip­pa
    Äldre 11 Aug 08:38
    #2

    Aldrig ett abonemnag till en sån litet barn.... jag hade i och för sig aldrig köpt en mobil alls till barnet.....

  • Silver­LadyG
    Äldre 11 Aug 08:40
    #3

    Jag skulle inte ha köpt mobil alls men om det krävs så skulle det vara kontantkorts mobil, där barnet själv kan ladda på kortet med sin månadspenning.

  • Stårch­en
    Äldre 11 Aug 08:56
    #4

    Detsamma gäller väl för barn som för vuxna - vilket abonnemang som är bäst beror på hur mobilen används. Vår nioåring fick mobil med abonnemang förra hösten när hon skulle börja ny skola och måste åka buss själv på dagarna. Det har funkat bra. Vårt problem är snarast att få henne att förstå att hon ska ha mobilen påslagen så att det går att nå henne när hon är ute på vift, när bussen blir försenad eller i andra lägen när man kan tänkas vilja komma i kontakt med henne. Många av hennes kompisar har också mobiler, men de har inte kommit in i SMS-och-ring-kulturen ännu, så vi har inte sett något behov av att lägga in några spärrar.

  • pth
    Äldre 11 Aug 09:50
    #5

    Varför aldrig abonnemag? Varför aldrig mobil? Litet barn? Ja, jo, inte är hon så stor, men vi tycker behovet finns.


    Denna dagen ett liv
  • Äldre 11 Aug 09:52
    #7

    Det är väl klart att de vill att ni ska skaffa abonnemang till barnet. För de kommer antagligen tjäna mer på det.

  • Lördag­kväll
    Äldre 11 Aug 09:52
    #7

    Min grabb fick en mobil med kontantkort, men jag vet inte vilket som had varit bäst.. Han ahr ringt en hel del nu på semestern, men annars så är det jag som ringer honom..

  • pth
    Äldre 11 Aug 09:53
    #8
    Insatt skrev 2011-08-11 09:52:26 följande:
    Det är väl klart att de vill att ni ska skaffa abonnemang till barnet. För de kommer antagligen tjäna mer på det.
    Varför?
    Denna dagen ett liv
  • Äldre 11 Aug 10:08
    #9
    pth skrev 2011-08-11 09:53:27 följande:
    Varför?
    För ett abonnemang måste man betala varje månad såklart. Med kontantkort kanske man inte MÅSTE fylla på jämt beroende på hur barnet använder telefonen. Inbilla dig inte att säljaren är din vän!
    Min sambos mobilkostnader är mycket lägre än mina, jag har abonnemang, inte han. Nu ska jag säga upp mitt och gå över till kontantkort igen. 
  • maximu­m
    Äldre 11 Aug 10:13
    #10

    Har man kontantkort så kan man bestämma att ex 100kr i månaden ska räcka och gör dom inte det, nä då är det ju dotterns problem. Hon lär sig ta ansvar för pengar och dess värde.
    Har hon däremot abonnemang så kan hon ju använda sin telefon obegränsat utan att ta ansvar för det. Då blir det föräldrarnas problem som måste betala. 

  • Äldre 11 Aug 10:20
    #11

    Min son som är 10 nu har haft kontantkort i flera år och vi har typ laddat det 1-2 ggr/år max med 100:-/gång... men nu köpte jag en ny mobil till honom en android och då fick han ett abonemang för att kunna surfa lite oxå.. men jag la in en max gräns så när han surfat och ringt för 100:- på en månad så är det slut. Vi har pratat om kostnader och sånt och de räkningar jag fått hittills så har han inte ens använt upp en 50 lapp i månaden... jag har även pratat med honom att hans kompisar får använda sina egna telefoner...
    så är det ett ansvarsfullt barn.. varför inte??? men sätt en spärr för att slippa ovälkomna överraskningar...

  • pth
    Äldre 11 Aug 10:34
    #12

    Det var på PhoneHouse de tipsade om abonnemang hos Tele2 och de har ju alla operatörer, så det kändes ganska bra. Det är klart om en Tele2-säljare hade tipsat om abonnemang hos Tele2 hade det varit mindre intressant.
    Det här med att man inte behöver ladda så ofta om de inte ringer så ofta är ju ifs bra, men de låga samtalspriserna brukar väl bara räcka en månad vad jag förstår, sedan blir det dyrare per samtalsminut/sms tills man fyller på nästa gång.
    Kan man ladda alla kort på nätet?
    Kanske provar abonemang nu i några månader så får vi se vart det bär i väg. Med kostnadsspärr och nummerspärr då.


    Denna dagen ett liv
  • Äldre 11 Aug 10:39
    #13

    Ja, återförsäljarna tjänar mer på om du tecknar ett abonnemang eller om du köper en telefon löst. De får betalt av operatörerna...

    Telia har ett abonnemang som kostar 49 kr i månaden, dessa får man ringa för. Vill man ringa för mer funkar det som ett kontantkort- du laddar själv på den summa du behöver. Går bra på nätet. Men räkningen hamnar inte på mer än 49 kr.
    Annars tycker jag halebop är bra, de ringer i Telias nät (bäst täckning) och det kostar 19 kr i minuten till alla alltid.

    Fundera och läs på ordentligt innan du bestämmer dig!

  • Juliaå­Ronjas­mammis
    Äldre 11 Aug 10:47
    #14

    Vi har valt kontantkort till vår 9-åring. Min man arbetar på ett hemelektronikföretag och har bra koll på olika abonnemang och kontantkort, och räknade ut att för sonens räkning skulle det bli billigast med ett Comviq kontantsurfpaket.

    Innan han fick sin nya telefon hade han ett Telenor kontantkort som jag tror vi fyllde på med 75:- två gånger på lika många år. Antagligen blir det lite mer nu, men då är ju även surf inräknat.  Att vi tog Comviq berodde även på att han då alltid kan smsa oss (eftersom vi har det själva) gratis även om han inte har något kvar på kortet.


    Life's a bitch and then you die
  • Äldre 25 Aug 19:21
    #15

    Kontantkort alla dagar i veckan,
    då har man full koll, och ungarna får fylla på själva så de lär sig att det kostar att använda nallen.
    Det finns bra kontantkort med fri surf som duger utmärkt även till smartphones.

  • Äldre 11 Oct 09:25
    #17

    Telias månadskort, mina barn laddar jag för 99kr. Då har de 100 minuter samtalstid 500 sms och 0.25gb att surfa för. Internet har de via wifi hemma på mobilen. Räcker 31 dagar. Jag har samma men kaddar för 199 med fria samtal fria sms och 0.5 gb att surfa för. Laddar man dyrare får man bara mer surf men det tycker jag inte är värt.

  • Äldre 11 Oct 09:26
    #18

    Abonnemang. Fastpris inklusive surf för 99 kr per månad. Samma summa som vi fick ladda kontantkortet med, men hon fick även med en 4s. Eftersom det är fastpris blir summan aldrig högre än 99 kr och vi är säkra på att vi alltid kan Nå varandra. Surfen går åt till att spela spel i bilen eller kolla Barnkanalen.se. Självklart delas Apple-ID med mig så att jag har full kontroll över vad telefonen används till. Inga problem hittills och det har gått ett år :)

  • Äldre 11 Oct 09:35
    #19

    Gammal tråd...


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Äldre 11 Oct 10:05
    #21
    pappa0987 skrev 2015-10-11 09:55:47 följande:

    Blir inte Vimla betydligt billigare för Er?


    Nope
  • Äldre 22 Jun 10:10
    #23
    NHult skrev 2011-08-25 19:21:47 följande:

    Kontantkort alla dagar i veckan,
    då har man full koll, och ungarna får fylla på själva så de lär sig att det kostar att använda nallen.
    Det finns bra kontantkort med fri surf som duger utmärkt även till smartphones.


    Detta är en relativt gammal tråd och tidigare var nog kontantkort det bästa alternativet för barn. På så sätt var du som förälder säker på att det inte skulle komma några överraskande kostnader. Numera finns det många billiga alternativ med fria samtal som har funktionen kostnadskontroll (se här). Med ett mobilabonnemang med kostnadskontroll vet du precis vad du betalar och du kan vara säker på att ditt barn alltid kan ringa dig.
Svar på tråden Dumt med mobilabonnemang till 9-åring?