• Frejan

    Drömt om att tappa tänder??

    Här om natten drömde jag att jag tappade massa tänder!
    och självklart googlade jag det dagen efter hahaha

    hittade detta ""Att man tappar tänderna i drömmen beror på att man lämnar ett gammalt skede i livet och möter ett nytt. Man drömmer det som allra oftast när man är ung, vid tiden för första riktiga förhållandet, första flytten, jobbyte, barn, graviditet osv. Alla lite större förälndringar i ens liv... Inte så många äldre drömmer detta, utan det kommer sig för mest  mellan 18-30 års åldern...
    Sen handlar det lite om hur man bemöter tandlossningen i drömmen... Drömmar utvecklas ju ofta. Första gången kanske man blir jätterädd och springer till spegeln och skriker. Sen kan det utvecklas till att man i drömmen tänker....amen inte nu igen, jag ska ju på fest, till att man atar tag i den själv, sparar tänderna för att gå till tandläkaren och få dem fastsatta eller som en del driftiga drömmer, man klistrar tillbaka dem själv...
    Hur man reagerar i drömmer återspeglar hur väl man tacklas med sin nya situation i  livet, eller vad man har för förväntningar på den""

    Sen har jag frågat några vänner om dem drömde det när dem vara gravida och det hade dem!!

    så har ni där ute drömt det med?????   

  • Svar på tråden Drömt om att tappa tänder??
  • Queenie70

    Min mormor brukade säga att det betyder att man ska få pengar.

  • Stårchen

    Jag har haft sådana drömmar, men inte nödvändigtvis när jag var gravid. Och en manlig kollega hade en sådan dröm förra veckan.

  • ninaelisabet

    Har drömt det ofta medan jag fortfarande studerade, men brukade drömma att tänderna liksom föll i bitar och det krasade när jag tuggade och att jag började spotta ut bitar av tänder tills alla tänder i munnen var borta...ganska läskigt...

  • LilijaCom

    Jag drömmer det relativt ofta faktiskt!

    Oftast drömmer jag att tänderna liksom krossas i munnen när jag biter ihop eller tuggar.. 
    Sjukt obehagligt & inget jag blir glad över i drömmen, jag får alltid panik & stortjuter Flört


  • Maxbox

    Att drömma att man tappar tänderna är en väldigt vanlig symbolisk dröm. Det togs t.o.m upp i ett Dr. Phil avsnitt.
    Det betyder att man har en känsla av att tappa kontrollen. Drömmer man det när man är gravid, kanske det är ett tecken på att man inte riktigt vet vad som väntar, att man inte har kontroll över förlossning och föräldraskapet osv?

    Jag har haft en sådan dröm en gång. Det var i samband med att min man blev arbetslös och vi var på väg att flytta till en annan del av landet.

  • zauzz
    Maxbox skrev 2011-09-22 22:15:19 följande:
    Att drömma att man tappar tänderna är en väldigt vanlig symbolisk dröm. Det togs t.o.m upp i ett Dr. Phil avsnitt.
    Det betyder att man har en känsla av att tappa kontrollen. Drömmer man det när man är gravid, kanske det är ett tecken på att man inte riktigt vet vad som väntar, att man inte har kontroll över förlossning och föräldraskapet osv?

    Jag har haft en sådan dröm en gång. Det var i samband med att min man blev arbetslös och vi var på väg att flytta till en annan del av landet.
    Jag hade en period då jag ofta drömde om att tappa tänderna, dock inte nu medans jag är gravid.
    Det brukade vara att först lossnade någon tand, sedan fler, jag fick mer eller mindre panik och ingen omkring mig brydde sig utan nonchalerade när jag försökte få hjälp.
    Det var under en period då jag hade ett väldigt intensivt jobb som jag vantrivdes kraftigt med. Uppgifterna hade kunnat vara hur bra som helst,  och många av kollegorna trivdes jag med men jag var direkt mobbad av både närmaste och högre chef.

    Jag kollade upp lite om tandlossningsdrömmar och hittade liknande saker som Paddy, att det är symbolik för att man känner att man saknar kontroll över sitt eget liv och det passade väldigt bra in på mig just då.

    Jag antar att en graviditet också kan göra att man känner att man inte själv bestämmer över sitt liv, även om det är i en positiv bemärkelse så är det ju en stor förändring man inte kan bestämma över 
  • pluvdo

    Jag har hört att det beror på att man oroar sig för ekonomin eller något.

    Jag drömmer ganska ofta att jag tappar tänder i drömmar. Det brukar börja med att jag tappar någon kindtand eller två och jag tänker att "Jaja, men det gör inte SÅ mycket eftersom de är så långt in så det syns inte så väl" men så börjar jag tappa tänder längre fram och får mer och mer panik över HUR jag skall ha råd att betala för att fixa detta och i slutändan tappar jag typ alla tänder och har jätteångest.

  • Miamaria77

    det är fruktansvärt att drömma om att tappa tänder, och ja, det är nog i skeden man känner att man inte har kontroll i livet. Jag har drömt om att jag gått till tandläkaren med tänder som h¨åller på att lossna och de bara ramlar ur munnen och jag mår hemsk. Phu, hoppas jag inte drömmer det nu inatt.

  • anzo01

    jag drömde att jag tappade tänderna inatt.. va tvungenatt känna så dom satt fasst när jag vaknade

  • Lellebecca

    Hej! 

    Det har ju gått några år sedan du skrev det här men jag hade en liknande dröm för några dagar sedan. Jag drömde att jag tappade alla mina tänder på en viss sida. 
    Men jag är varken gravid eller i ett förhållande, jag är 19 år så det var mest åldern som passade in Glad

  • Tatchana

    Det har gått ett tag sen tråden skapdes ser jag, jag fyller ändå på med att berätta att förra veckan hade jag och min sambo en diskussion om ev separering och jag blev fruktansvärt lessen,( jag är 50 år) några dagar senare hade vi kommit överens om att fortsätta relationen med vussa förändringar, samma natt drömde j att j vaknade upp ur en dröm och såg i spegeln en stor glugg i övre tandraden, en tand var borta!! Tappad liksom, j tittade noga i spegeln och upptäckte att en ny var på väg ut, eller var det så att tanden hade gått av där, jag var osäker..det syntes knappt stack ut liiite lite så där i övre kanten bara. märklig dröm,

  • huskur

    För en själv kan det faktiskt betyda det som man lärt sig att det "betyder"!Förvånad
    Som olika språk, alltså. 

  • moaguuun

    Ingen aning men det känns som "tappa kontrollen" är det sannolikaste. Jag har drömt det två gånger i år. Jag tappar ALLA tänder. Det är hemskt.

  • Anonymios
    Lellebecca skrev 2016-03-27 14:29:21 följande:

    Hej! 

    Det har ju gått några år sedan du skrev det här men jag hade en liknande dröm för några dagar sedan. Jag drömde att jag tappade alla mina tänder på en viss sida. 

    Men jag är varken gravid eller i ett förhållande, jag är 19 år så det var mest åldern som passade in 


    Samma för mig, jag drömde att en tand satt lös så jag drog ut den, sen var det fler och fler lösa tänder så tillslut drog jag ur hela tandraden på ena sidan då alla tänder satt lösa, fick då panik i drömmen..
  • Anonymios
    Sisterofthesun skrev 2017-11-07 11:05:46 följande:

    Har drömt om att tappa mina tänder ett par gånger den senaste tiden och jag är gravid.


    Är det vanliga drömmar om man är gravid? Jag är inte gravid
  • huskur
    Anonymios skrev 2017-11-07 11:21:32 följande:
    Är det vanliga drömmar om man är gravid? Jag är inte gravid
    Tydligen vanligt att drömma när man är med om stora förändringar i sitt liv som man inte har kontroll över, t.ex. graviditet (det som händer inne i kroppen då). Andra exempel har ju nämnts i tråden, se ovam.
Svar på tråden Drömt om att tappa tänder??