• adrianne

    hur går en prosses till??

    hej hej

    jag och min man har precis börjat fundera lite på att adoptera.
    vi har läst lite men det skulle vara kur att höra din berättelse!

    vi funderar mest på att adoptera från ett "europeiskt" land då min man
    har rötter som syns tydligt..
    så erfarenheter om detta är uppskattas oxå..

    tack på förahand/ adrianne

  • Svar på tråden hur går en prosses till??
  • koalabjörn

    Hej,

    Jag förstår inte vad.... "min man har rötter som syns tydligt"...  betyder???

    Är han en krukväxt, din man ? Drömmer
    nä skämt åsido.

    Förklara gärna vad du menar, samt vad det har med ett "europeiskt" barn att göra. Vad har du i åtanke när du skriver "europeiskt land"? (Du vet säkert att många adopterade barn från europa är mörkhyade och mörkhåriga,  ifall du nu syftar på ett ljushyat och ljushåringt barn)

    Men det kanske inte alls var hudfärg och hårfärg du menade.....?

  • Pendo

    Läs adoptionsbloggar, ett jättebra sätt att få lite känsla för olika typer av adoption. Olika länder innebär ofta helt olika processer. Slutet är lika fantastiskt men resan olika. Vi funderade mest på asien i början men hamnade i nio månader i Kenya, det hinner hända saker under processen. Lycka till med världens bästa äventyr!


  • adrianne

    koalabjörn: hahah...ja du så tokigt det kan bli..men jag jag menade ett ljushyat barn ingen arier eller så utan bara "vit" om man nu får säga så..
    å det där med min man är att man ser att han har ursprung från baltstaterna å därför känns det viktigt för oss att om vi väl tar det steget att adoptera så vill vi ha ett barn som kanske kan känna att den är "lik" sina nya föräldrar..

  • adrianne

    pendo:  tack för tipset...jag ska sätta mig ner och försöka kolla runt lite...det e just nu så mycket som snurrar i huvet..men jag tackar ödmjukast för ditt inlägg å för dina lyckönskningar =)

  • fabbemam
    adrianne skrev 2011-08-22 23:29:12 följande:
    koalabjörn: hahah...ja du så tokigt det kan bli..men jag jag menade ett ljushyat barn ingen arier eller så utan bara "vit" om man nu får säga så..
    å det där med min man är att man ser att han har ursprung från baltstaterna å därför känns det viktigt för oss att om vi väl tar det steget att adoptera så vill vi ha ett barn som kanske kan känna att den är "lik" sina nya föräldrar..
    Hej!
    Jag vet inte om du inser att detta inlägg kan vålla en del debatt och väcka en del känslor.... Det är få som skriver om detta här på familjeliv trots att jag är ganska övertygad om att många känner som ni men det är inte accepterat på samma vis att önska sig ett barn som är så likt en själv som möjligt som att önska sig ett spädbarn om du förstår hur jag menar. Jag tror dock att ni inte är ensamma i alla fall inte efter som ni är i början av er adoptionsprocess.

    Många av oss har när det väl är dags att välja land rest jorden runt i sina tankar och målet att få barn är större än önskan att få ett barn likt en själv för det är ju en av de stora bitarna i processen, att förlika sig med tanken att barnet inte kommer att ha några genetiska band till föräldrarna. Många barn blir genom kroppsspråk, ländernas matschning av föräldrar o barn och slumpen ändå lika på något vis. Jag har tex lika dana tår som min son andra kanske har en lik profil eller liknande öron oavsett hudfärg och födelseland.

    En adoption är en lång process och du skriver att ni är i början av den. Det finns många trådar här på FL hur processen ser ut men lite kort består den av:
    Väntan
    Föräldrautbildning
    Väntan
    Utredning
    Väntan
    Medgivande
    Väntan
    Skicka papper till ett passande land
    Väntan
    Besked om barn
    Väntan
    Resa till barnet
    En tid i landet
    Hemresa
    Vardagen som förälder

    Känlolivet åker bergodalbana under tiden och kunskap inhämtas på olika vis.

    Om ni när ni fått ert medgivande fortfarande trots den kunskap ni då fått fortfarande känner att det är viktigt att barnet ska vara likt er är det nog bäst att ni för barnets skull inte skickar iväg papperna till något land utan försöker få biologiska barn eller väljer ett liv utan barn men jag hoppas och tror att ni känner annorlunda då!
  • koalabjörn
    adrianne skrev 2011-08-16 09:44:45 följande:
    hej hej

    jag och min man har precis börjat fundera lite på att adoptera.
    vi har läst lite men det skulle vara kur att höra din berättelse!

    vi funderar mest på att adoptera från ett "europeiskt" land då min man
    har rötter som syns tydligt..
    så erfarenheter om detta är uppskattas oxå..

    tack på förahand/ adrianne
    Ni måste vara beredda på att många europeiskt adopterade barn är mörka, och är av tex av romskt (zigenar-) ursprung. Ni kommer inte att kunna välja hudfärg, ej heller kön på barnet, mm.

    Ni kanske inte ens blir godkända på medgivandeutredningen om ni inte visar er öppna för människor av olika hudfärg.
Svar på tråden hur går en prosses till??