• Pauly

    Någon som brutit sin svanskota under förlossningen?

    Hej

    Jag bröt av min svanskota under förlossingen med mitt första barn, nu väntar jag mitt andra och undrar om någon har varit med om detsamma som jag och redan fått sitt andra barn? isf om det här med svanskotan gjorde någon skillnad?

    Barnmorskan sa att det inte är troligt att den bryts av igen men hur kan man vara säker på det? och hur läker den ihop? det tog ca 2 år innan jag ens kunde sitta normalt. Än idag har jag problem med svanskotan om jag sitter för länge tex.

    Hoppas någon mer har varit med om detta.

    kram

     

  • Svar på tråden Någon som brutit sin svanskota under förlossningen?
  • Mammatillmångamenfrutillen

    När jag födde mitt 2:a barn fick svanskotan en spricka :( förlossningen gick så himla fort så det var antagligen orsaken,min kropp hann helt enkelt inte med.
    Efter det har jag fött 1 barn med snitt (för hon låg i säte) & 1 barn vag. det gick super bra & svanskotan klarade sig fint utan skador Solig.
    Vet inte om man kan förhindra en sådan skada men att försöka röra sig under förlossningen (det hann inte jag med) jag hann ut ur bilen & in på ett rum sen  kom vår snabba dotter.
    Jag hade svårt att sitta längre stunder i ca 1 år men sedan var problemen borta.

  • Pauly

    Va skönt att höra att det gick bra med din andra vaginala förlossning trots svanskotan
    Jag är väl mest rädd för att svanskotan ska ha läkt på nått konstigt sätt så den är i vägen igen och bryts av.
    Men jag hoppas att det går smidigt.

  • elle123

    Jag bröt min svanskota i min första förlossning! Hade ont i ca 6 månader efter! Nu väntar jag mitt andra barn! Jag tror att jag bröt svanskotan pga att min dotter kom ut i hjässbjudning men vet inte helt säkert! Hoppas den inte bryts igen!!

  • Duudi

    Jag kan inte så mycket fysiologi men borde det inte hjälpa om man till exempel står på alla fyra och föder, för att inte belasta bakåt så mycket och att ha hjälp med tryck på höfterna för att vidga bäckenet? Att sitta/ligga i en säng låter ju inte bra.

  • Lady Dahmer

    japp. vid min första förlossning.

    läkaren förklarade att de som bryter svanskotan ofta gör det för att den var sne från början, (inåtvinklad) kanske pga olycka i barndomen (högt fall tex) men att de flesta inte bryter igen då svanskotan liksom bryts tillbaka i rätt läge första gången.

    jag bröt alltså inte svanskotan vid min andra förlossning.  


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra!
  • sweetlina

    Jag väntar oxå mitt nadr barn nu o nov och spräckte me svanskotan vid första förlossningen oxå kan känna av det än idag fats det nästan gått 3år, men hade riktigt ont iaf första halvåret, så hoppas verkligen inte det händer igen

  • Pauly

    Läkaren som jag träffar nu sa också att det inte var någon risk att bryta den igen så jag känner mig lite lugnare

    Om svanskotan är i vägen så är den i vägen oavsett hur man står. Det är som en stolpe mitt i en tunnel...den måste brytas av för att kunna komma vidare.
    Usch..jag får ont av bara tanken,haha

  • sweetlina

    oki vore ju intressant att veta hur det står där inne då. Nej ja tror faktiskt inte heller att de har nån betydelse vilken ställning man använder vid förlossningen, barnet passerar ju där iaf.

    Mig tröck en bm på magen vid första förlossningen och jag har fått för mig att det tunga trycket gjorde att min bröts mend e vet ja ju förstås inte hehe bara spekulationer.

    När har du bf?   

  • Pauly

    Sonen min satt fast i den där kanalen där de färdas jätte,jätte länge.
    Sen kom en läkare in,stack in handen och vred lite på sonens huvud och samtidigt så fick jag värkstimulerande dropp. Så krystade jag en sista gång och så hördes ett stort PANG och så kom sonen ut men hjässan på snedden. Han hade tryckt på ena sidan av hjässan så den var helt sned. Fixade sig på bara nån timme dock

    Jag har BF 19 februari som det ser ut nu.

  • Emmies mamma

    Då får jag väl vara glädjedödaren som berättar att jag knäckte min svanskota vid båda förlossningarna. Inför andra förlossningen skrev bm om det i min journal och dom gjorde vad dom kunde på förlossningen.

    Lycka till!

  • sweetlina
    Emmies mamma skrev 2011-09-20 12:37:33 följande:
    Då får jag väl vara glädjedödaren som berättar att jag knäckte min svanskota vid båda förlossningarna. Inför andra förlossningen skrev bm om det i min journal och dom gjorde vad dom kunde på förlossningen.

    Lycka till!
    Usch då otäckt, tog det lång ttid andra gången innan du blev bra om du nu blivit bra.
  • elle123

    Jag har inget minne av att jag bröt svanskotan! Kände inte den smärtan för all annan smärta! Kände bara smärtan efter förlossningen! Blev klippt under förlossningen och det är det som etsat sig i mitt huvud och gör mig livrädd att föda igen! Trodde jag skulle dö av den smärtan!

  • Emmies mamma

    Nu är det drygt tre år sedan andra barnet och det är inte sämre nu än efter första. Helt bra blir det väl aldrig. Kan inte sitta för länge och sitter oftast med ena benet över det andra så att jag sitter mest på ena skinkan om du förstår hur jag menar.

  • sweetlina

    Jag fattar hur du menar. Det konstiga för mig nu är att jag haft känningar efter min första förlossning i svanskotan tills för några månader sedan, har nu bara 6veckor kvar på denna graviditet och känne rinte ett skvatt längre. Himla konstigt. kände som du om ja satt för länge och satte oxå upp ena benet för att avlasta emellanåt.

  • Nina Axel

    Skadade svanskotan vid båda mina förlossningar. Vid andra hörde jag "smällen". Efter 10 månader har jag fortfarande besvär, men hoppas att det ger med sig med åren. Inte roligt!

Svar på tråden Någon som brutit sin svanskota under förlossningen?