• Ariel1
    Äldre 16 Aug 23:19
    48727 visningar
    46 svar
    -1
    46
    48727

    Grannen under klagar

    Vi bor i en lägenhet med våran 2.5år son och 1 månaders bebis.
    Sedan några månader tillbaka har grannen under börjat klaga på att det dunkar i hans tak när vår son springer/dansar/hoppar. Vi trodde från början att det handlade om tidiga mornar så vi sa till och försökte sysselsätta honom fram till kl 8.00.
    Men sen började grannen banka i taket på eftermiddagen när vår son gjorde någon springtur. Senast förra veckan ringde han på vår dörr och klagade på min sambo som var ensam hemma.
    Han antydde att hon inte kunde hålla ordning på sina barn.
    Vi har fram tills nu försökt säga till sonen även dagtid eftersom vi inte vill störa, men när tjejen är ensam hemma med en liten bebis är det inte så lätt...

    Nästa vecka börjar jag jobba igen efter semester och pappadagar så då lär problemen öka.
    Hur hade ni gjort? Jag vill helst ha bra relationer med folk omkring mig, men samtidigt ser jag att det inte har hjälpt att försöka hålla koll på pojken, och det är ärligt talat inte speciellt roligt att säga till sin pojk när han är glad och dansar med lite jämfotahopp till bamsesången.

    Vet ni vad man kan kräva av en barnfamilj i en lägenhet när det gäller golvljud?
    (huset är välisolerat för alla andra ljud än" dunsar" på golvet)

    Tacksam för synpunkter och råd på hur man kan hantera situationen på bästa sätt!

  • Svar på tråden Grannen under klagar
  • Perry the Platyp­us
    Äldre 16 Aug 23:23
    #1
    -2

    Jag tycker det låter som normala ljud från din son. Din granne har inte mycket att komma med, oavsett hur jobbigt han tycker det är med dunsandet. Så länge det dunsas på normala tider (8-22) så är det ok.


    På språng.
  • siljeh­olm
    Äldre 16 Aug 23:27
    #2
    -1

    Jag anser att om man inte klarar av att höra klamp/ljud från grannen BÖR man inte bo i lägenhet. Jag hade nog förklarat för grannen att barnet är 2,5 år och är precis så en 2,5åring skall vara, livfull, och passar inte det herrgranne får ni ringa störningsjouren/hyresvärden, så kanske de kommer på någon lösning, vilket jag inte tror för Ni är inte problemet:)

  • Äldre 16 Aug 23:29
    #3
    -1

    ett barn e ett barn och barn låter de ska inte behöva va tysta mitt på ljusa dagen från och med 0600 har man rätt att föra ljud fram till 2100 sen sak man inte störa..... så sluta säga åt ditt barn.. utan låt ditt barn vara ett barn och gnäller dom så kan dom inget göra....

      

  • Äldre 17 Aug 04:44
    #4
    -1

    Sålänge det är dagtid är det väl inget problem egentligen. Han kan väl skaffa sig ett jobb så han är borta om dagarna eller gå hem till en vän :P

    Vi har störiga grannar, men ibland kanske jag är störig så jag säger aldrig till dom. Dock kan man bli irriterad nattetid när man blir väckt av att det låter som någon drar en soffa genom sin lägenhet, men barnpring får man tåla tycker jag :)

  • Äldre 17 Aug 08:23
    #5
    -1

    Håller med dom andra, han måste ju få springa omkring. Så länge han inte medvetet står och stampar i golvet tycker jag inte ni ska behöva säga till honom faktiskt. Grannen får väl axeptera att det kommer in ljud från lägenheterna runt omkring, klarar han inte det så kanske han borde flytta nånstans där han slipper ha grannar så nära inpå.
    Om ni inte har några mattor på golvet nu så kan ni ju pröva att lägga dit några och se om det dämpar, men annars får han väl ta och finna sig i ljudet.


    Casper 2010-06-09
  • k girl
    Äldre 17 Aug 08:26
    #6

    Att köra bobby car på parkettgolv, hoppa hopprep och studsa bollar inomhus är sådant som låter förskräckligt mycket för grannen under och som jag tycker kan undvikas när man bo i lägenhet. Men att ett barn springer eller hoppar lite? Nä, det får man ta.

    Lanisens tips om mattor var bra.
    Och har ni gjort det ni kunnat utan att situationen förbättras kan ni prata med hyresvärden om att ni känner er trakasserade.

  • Tecken
    Äldre 17 Aug 08:28
    #7
    +2

    Följ med grannen ner någon gång, lyssna hur det låter. Det kan ju vara så att det är så lyhört att det är något för hyresvärden/bostadsrättsföreningen att åtgärda.

    Som någon ovan tipsat om: Mattor! Mattor dämpar mycket ljud och kan vara en enkel lösning för att hålla sig väl med grannarna

  • fjonka­n
    Äldre 17 Aug 08:32
    #8
    -1

    Det är ju så att om man bor i ett flerfamiljshus så måste man tåla mer ljud och ha en annan toleransnivå än när man bor själv i ett hus. Din granne har inget alls att komma med då det gäller ljud från ett barn som leker dagtid. Ditt barn har all rätt till det.

    Mitt förslag är att du kontaktar er hyresvärd och påtalar ert problem med grannen istället. Han har ingen rätt att fortsätta ringa på er dörr och klaga över en helt normal ljudnivå. Om grannen upplever det som extremt störande kan han be hyresvärden göra en ljudmätning.

    Jag förstår att du vill hålla sams med dom som bor i samma hus men ibland är det omöjligt med vissa människor. Jag tycker lite synd om ert barn som måste tystas ned för att han leker och är glad.

  • Äldre 17 Aug 08:33
    #9

    Prata med hyresvärden om att grannen klagar (i förebyggande syfte). Men han har inget att komma med, lekande barn får man stå ut med. Ni kommer inte bli vräkta eller ens varnade hur mycket än grannen klagar...

    Han får till och med stå ut med kolikskrik hela natten från bebisen utan att nåt händer er...

  • Yvi
    Äldre 22 Feb 18:36
    #10
    +2
    Att man får göra vad man vill i en lägenhet dagtid nä det är inte riktigt så.Inställningen är fel av Er då visserligen barn är barn sägs det men man får väl säga till att barnen får inte hoppa studsa i lägenheten dag ut och dag in.Det är oerhört störande för grannen under.Det vet jag väl då jag har en granne ovan som strunter i allt, barnen cyklar inne kastar boll till hunden och hoppar från 06-24.All ljud kommer nog inte ifrån barnen speciellt sent på kvällarna.Då det är vuxna som leker med hunden som ska apportera bollen...Vi har varit uppe och har bett dem att vara lite tystare.Då såg vi att hela lägenheten är inredd som lekstuga utan mattor med cyklar och rutschkana.Vi letar efter en annan lägenhet desperat,  jag hoppas att kunna flytta snarast härifrån.Alla som kommer på besök till oss undrar hur vi orkar....Jag har en vuxen dotter,jag har aldrig låtit henne springa och hoppa inomhus för det är inte normalt. I en lägenhet bor man,på lekplatsen och lekstugan leker man.Skulle man börja sätta några gränser till barnen redan från unga år skulle vi kanske få en annorlunda generation än vi har nu på gång....När man låter barnen växa upp utan att säga till regler det är då problemen kommer med uppkäftiga - fräcka barn och ungdomar vilka förstås blir inga trevliga vuxna heller.Det är min åsikt och det står jag för.Man skaffar barn och uppfostrar det heter det...inte låter det växa upp som dem vill.
Svar på tråden Grannen under klagar