• Amazina

    Sjuksköterskor: Hur väl bör man kunna tolka ett EKG?

    Jag är duktig på EKG. Kan nog det mesta... Men så är jag även spec. Ssk och har jobbat länge både med hjärtintendivvård och på akuten. Jag anser att kravet på ekgkunskaperna beror på var man jobbar. Är du syrra på kirurgen och mest ser preoperativa ekgn behöver du bara kunna baserna. Däremot ska man kunna desto mer om man är "första personal" som tar emot patienter med akuta kardiella symtom på akuten! Jag ger gärna exempel på vad jag anser är baskymskaper och ej. Generellt kan man väl säga att man ska kunna bedöma om ett EKG är rimligt och ofarligt i förhållande till patientens sjukdomshistoria och ålder och när det verkligen är dags att ringa i stora alarmklockan.

  • Amazina

    Oj, skriver på mobilen... Ursäktar den konstiga stavningen!!

  • Amazina

    På en preoperativ avdelning tycker jag man bör kunna till en början de vanligaste rytmerna, tex sinusrytm, förmaksflimmer/fladder. Hur ser de ut, vad orsakas de av, vilka frekvenser är normala? Man ska ha hört talas om de olika AV- blocken, vad som är farligt och ej, men ej behöva känna igen dem. Man ska kunna känna igen ett VES och SVES och veta vad en VT och ett VF är. Man ska kunna bedöma hur många ventrikulära slag på raken som är ok, när man ska småjogga till läkarexpeditionen och när man ska ringa på larmklockan. Man ska veta vad en asystoli är och vad man gör åt det respektive VT, VF och Torsade de point. Jag tycker egentligen inte man behöver kunna bedöma ischemi även om det är bra att veta vad en ST- höjning och ST-sänkning är och hur bråttom det är om EKG-apparaten själv påstår att man tex har en anterior ST- höjning på ekget.
    Hoppas att jag inte glömt ngt.

Svar på tråden Sjuksköterskor: Hur väl bör man kunna tolka ett EKG?