• Anonym (:()
    Äldre 18 Aug 00:39
    3990 visningar
    2 svar
    2
    3990

    Vad är det för fel på mig? Utslag - Känner någon igen sig?

    Vad är det för fel på mig??????


    Röda, tidvis kliande eller ömma utslag. Små i karaktären, men kan se olika ut.


    I nacke : Kliande röda utslag/finnar, stora som små. Mer eller mindre konstant under hela sommaren.


    På händer: Små röda prickar/utslag, vissa något mer synliga än andra. Oftast känns de inte, men ibland kan de ömma eller klia. Detta uppträder ofta i samband med kliande partier på tex fingrarnas ovansida och jag har tidvis kunnat urskilja små millimeter-stora (eller mindre, knappt urskiljbara) vita upphöjnader (blåsor?) Dessa områden blir röda när jag kliar, men klingar sedan av. Detta kan uppstå en till två gånger om året, men ibland oftare. 


    På läppar: Har haft mer eller mindre konstanta problem i ett års tid. Uppstår vid stress, mens, nedsatt immunförsvar, men även vid tider då jag inte har någon direkt förklaring på varför. Möjlig koppling till skräpmat. Utslagen består av små röda prickar, millimeterstora. De uppstår oftast separat. En kommer, sedan försvinner den tills nästa dag. Är fri från prickar en dag, sedan kommer nästa och så kan det hålla på i någon veckas tid eller mindre. Ibland har jag två tre på samma gång. Ibland syns det knappt med blotta ögat, ibland vill jag inte visa mig för jag tror att alla ser. Väldigt påfrestande. I övrigt känns de knappt, ingen förvarning heller. Ibland kan det svida till. Som mest har jag gått utan symptom i ca 1 månads tid.  Annars har det alltid återkommit med jämna mellanrum, åtminstone varje månad, men ofta även med två-tre veckors intervaller. Detta har alltså hållt på i ca ETT ÅR!


    I svanken: Dessa utslag har jag haft längst. Kommer och går, mer sällan nuförtiden, men ändå minst 1-2 gånger i halvåret. Kliar mycket, röda upphöjda knottror som försvinner efter någon vecka.


    På innanlåren: Kliande utslag, likt eksem. Försvinner efter några dagar/en vecka och jag får även detta med jämna mellanrum. Senast med ca 5-6 månaders intervall.


    På/innanför skinkorna: Kliande knottror utslag som försvinner efter några dagar.


    På lårets yttersida: Kliande utslag likt det andra.


    Jag blir tokig!! Orkar inte ha det såhär mer. Jag har länge misstänkt herpes och har även gått och blivit utredd för det. De tog blodprov, men svaret kunde inte påvisa någon sådan infektion. Så nu står man här och är ändå relativt säker. Jag känner min kropp så pass och visst kan läkare göra fel när de testar. Denna läkare var dessutom osäker på hur hon skulle gå till väga, för de gjorde inte sådana blodprov ”så ofta”.


    Det konstiga är att jag aldrig haft de typiska symptomen utan det låter som att det kan vara lite vad som helst. Sedan har jag sällan läst om att herpes kommer i så många olika former och på så många olika ställen SAMTIDIGT. Jag vill egentligen bara testa en långvarig medicinering mot herpes för att se om det hjälper. Då är det förmodligen också rätt diagnos jag ställt mig själv. Men jag är rädd att ingen läkare kommer vilja skriva ut mig utan att ha ställt en diagnos med prov. Jag är ändå 99 % säker på att det är herpes trots ett blodprov där de "inte kunde påvisa herpes-smitta".


    Att ta prover från mina utslag är nog rätt omöjligt då det bara är torra utslag så att säga. Dessutom hinner mycket av det försvinna innan jag ens kan få en tid på vårdcentralen! 


    Någon som kan skriva några ord??
  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Utslag - Känner någon igen sig?
  • Äldre 25 May 09:17
    #1

    Nu var ju detta längesen, men finns en glutenassocierad sjukdom som heter dermatologs herpetiformis som ger hudutslag. Be vårdcentralen kolla upp celiaki (glutenintolerans)

  • Äldre 25 May 09:18
    #2

    Dermatitis herpetiformis skulle det stå...

Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Utslag - Känner någon igen sig?