• bmmia
    Äldre 19 Aug 14:34
    1112 visningar
    2 svar
    2
    1112

    Vad kräv ekonomiskt för att få adoptera

    Jag och maken har varit barnlösa i sju år, börjar nu fundera på att adoptera, men jag är lite rätt för att inte bli godkänd.


    Vi har god inkomst men...Saken är den att vi har skulder, har hamnat i en skuldfälla som kommer ta lång tid att ta sig ur men vi är på väg. Hur ser man på det. Är det möjligt eller är det kört med adoption för vår del?


    Någon som vet vad som krävs?

  • Svar på tråden Vad kräv ekonomiskt för att få adoptera
  • Äldre 19 Aug 17:19
    #1

    Jag kan svara lite generellt.

    I utredningen kollar de noggrannt att man är ansvarstagande och mogen att ta hand om sitt hem och sin ekonomi. Därför bör ni omgående:

    1. Kontakta ALLA ni är skyldiga pengar, be om ursäkt och kom sedan överens om en avbetalningsplan. Fråga också om dom kan tänka sig sänka räntan eller t.o.m. skriva av skulden.

    2. Kontakta sedan kronofogden också och gör en handlingsplan.

    3. Boka ett möte hos ekonomisk rådgivning - ring er kommun och fråga var det finns.

    4. Börja sälj saker på blocket, dra in på kabeltv, prenumerationer, klädinköp, presenter mm. Betala skulderna är prio nr ett! Skriv en budget och följ.

    Då kan ni konkret visa ni att ni numera tar stort ansvar för er situation. Ett annat tips är att aldrig skylla ifrån sig. Utan visa socialtjänstens utredare att ni tar fullt ansvar för er situation och att det blev som det blev.

    Då kan det eventuellt gå att bli godkända för adoption. (Tänk på att själva adoptionen kan gå på 200 000 - 300 000 kr också)

    lycka till  {#emotions_dlg.flower}

  • bmmia
    Äldre 19 Aug 19:33
    #2

    Tack för ditt svar, många bra tips där!

Svar på tråden Vad kräv ekonomiskt för att få adoptera