• xxMollyxx

    Reflux??! Hjälp mig! Ni med erfarenhet, vad tror ni?

    Hej! Ni som har barn med reflux, om ni orkar läsa, snälla hjälp mig att komma med reflektioner kring min sons beteende och dela med er av era erfarenheter. Hur identifierade ni att det var reflux och vad ska jag göra om jag misstänker att det kan vara det?

    Vås son på 7 månader har haft det ganska tufft och besvärligt här i livet. Från 2,5 veckors ålder så skrek han många timmar per dygn och med hjälp av bvc identifierade jag att han är allergisk mot komjölksprotein och ägg. (Inga test gjorda men tydliga reaktioner vid mina matintag) Jag äter därför kost helt fritt från detta. Det blev betydligt bättre men fortfarande skrek han avsevärt mer än "normalt". Från ca 3,5 månader minskade skrikandet allt mer men nu vid 7 månader är han fortfarande väldigt missnöjd och gnällig.

    Han kan vara en glad kille som ler och skrattar mycket om man busar med honom eller att det händer mycket spännande saker, mycket människor etc. Men när det varken är skrik eller skratt utan liksom "neutralläge" så är han ofta väldigt gnällig och missnöjd. Jag tvingas bära på honom oerhört mycket och har alltid andan i halsen så fort jag gör något. Han tycker sällan om att sitta/ligga/gå i gåstol utan gnäller/skriker då. Han tycker inte om att åka vagn och hatar att åka bil. Han tycker heller inte om att sitta i knät. Han har alltid haft svårt att somna och vaknar ofta. När han sover lur vaknar han ofta och kan inte somna om trots att det är uppenbart att han fortfarande är trött. Han finner liksom ingen ro.

    Han ammas och har alltid hetsätit, klunkar i sig på ca 3-5 minuter och vill sedan inte ha mer. Blir arg om jag erbjuder honom att snutta mer. Endast på natten kan han ibland amma mer i lugn och ro. Nu när han får äta allt mer vanlig mat (puré) så är det också ett väldigt hetsande. Han äter lite, skriker till, äter lite mer och fort ska det gå, annars funkar det inte alls. Ofta slutar det med att han får sitta i mitt knä och äta för att jag måste lugna/distrahera honom samtidigt. Jag blir väldigt förvirrad och har svårt att tolka hans signaler kring ätandet.

    Han har alltid kräkts ofta. Det var ännu värre (mer och oftare) när han var yngre men fortfarande kräks han många gånger varje dag. Det kan ske när som helst, inte just i anslutning till en måltid. När han helammades var han också extremt lös i magen. Vet att det ska vara löst vid amning men detta upplevde inte jag som normalt. Kunde lätt vara 8 bajsblöjor om dagen och väldigt vattniga.

    Han ligger på normalkurvan och går upp i vikt/växer som han ska.

    Kanske är det inget alls som är fel och bara jag som letar efter halmstrån för att jag vill att min lilla kille ska vara nöjd och ha det bra. Men jag har alltid en känsla att det är något som är fel, att han liksom måste distraheras från något som stör honom för att kunna vara nöjd... Jag vill så gärna förstå vad det är!

    Vad tror ni? Tacksam för alla erfarenheter, råd och tankar!

  • Svar på tråden Reflux??! Hjälp mig! Ni med erfarenhet, vad tror ni?
  • cosinus

    Jag har haft kräkbebisar och några som reagerat på mjölk/ägg men jag tycker det låter mer som någon allergi du inte listat ut än reflux.

    Reflux borde mig veterligen inte ge vattniga diareer.

    Äter du soja ist för mjölk för det är också en vanlig allergi, prova isf ta bort det.

    Äter han sinlac för den innehåller något sånt där kärnmjöl som en del reagerar på, du kan ju prova annan gröt isf.

    Min fyra har varit otroligt missnöjd och lessen och tokkräkig och jag har misstänkt reflux där också och är rätt säker på det också men då hon gått upp som hon ska har de inte velat kolla upp det. I samband med att hon slutade kräkas precis när som helst även i upprätt tillstånd, med långt från amningen och utan tryck på magen så minskade även en del av gnälligheten och då var hon nog runt 6-7 månader. Men hon kräktes på mig så sent som för några dagar sen och är nu 13 månader.

    Jag vet precis hur du känner jag levde på enbart ris i över en vecka när det var som värst för att verkligen ta bort _allt_ som kunde störa henne ur min kost men det blev ingen skillnad alls. Just ja, vete är ju en sån där allergi som inte heller är jätteovanlig och så fisk men det kanske han inte utsätts så mycket för.

  • danishdynamite

    Min pojke var sådär och han hade reflux så det KAN vara det. Kolla med läkaren. Man kan ge en halv losec mups morgon och kväll och är det reflux ska det bli bättre med EN gång. Så sa läkaren till oss och vilken skillnad det blev när han fick losec.... Lycka till

  • xxMollyxx

    Tack för era svar! Jag har läst men inte hunnit svara...

    Jag funderar faktiskt också på om det kanske är någon ytterligare allergi, kanske flera. Men jag blir galen, är ju så svårt att lista ut vad. Funderar på fisk, kyckling och banan. Jag var superallergisk mot nästan allt som bebis så det finns väl dåliga anlag tyvärr. Undrar om man kan få ett pricktest?? Ska ringa bvc idag.

    Senaste nätterna har varit katastrof, annars brukar han alla fall inte skrika på nätterna men nu har han varit ledsen, legat och gnuggat huvudet i kudden och vägrat äta fast han rimligtvis är hungrig.

    Danishdynamite: Vad skönt att din son blev hjälpt så effektivt, härligt!

  • cosinus

    Kyckling och ägg kan höra ihop fick jag veta när jag felsökte min tjej.

    Pricktest kan de kanske göra men annars blodprov, det togs ett blodprov på min tjej då hon var 6 månader. Inte helt tillförlitligt men kanske bättre än inget. Ett negativt resultat utesluter inte allergi jag har t ex en son som visat neg på alla prover men bevisligen inte tålde ägg medan ett positivt resultat som jag förstått är tillförlitligt. Så med lite tur kan du iaf utesluta en del saker.

    Nu vet jag inte om min lösning att leva på ris är någon höjdare egentligen men du skulle ju kunna ta någon dag eller två och leva på typ potatis bara för att se om det blir någon skillnad alls. Förmodligen blir han inte bra på så kort tid men han borde ju iaf bli lite, lite bättre och då vet du att det är bland allergierna du måste nysta.

  • xxMollyxx

    Ja du har nog rätt att jag borde strama åt dieten ännu mer under en period, det bara bär emot lite... Sen äter han ju en del själv också även om det är få saker jag vågat introducera, så då kanske han också borde få äta endast typ majs och potatis dessa dagar + amma. I går besätmde jag mig faktiskt att jag vill sluta amma, är så ledsamt att jag kanske ger upphov till hans problem genom att äta fel saker. Gick jättebra att natta med ersättning men i datt blev det kaos. Så amningen kommer nog få hänga kvar ett tag till.

    Ringde bvc för en timme sen och berättade ALLT hur frustrerade vi är, både jag och lille plutt! Fick tid att träffa barnläkaren nu på torsdag. Frågade om pricktest, ska även ta upp blodprov, tack för tipset!

  • SplusM

    Åhh vad jag känner igen mig i det du skrivit. Jag har en pojke på snart 6 månader som är väldigt lik din son. Han är nästintill alltid missnöjd (bärsele och vagn är det enda som funkar). Han har sen han föddes strulat med amningen klunkat snabbt släppt och skrikit och tagit några klunkar till släppt och skrikit. Och även han blir arg om man erbjuder tutten när han inte vill ha. Rapat och kräkts mycket och kräkningarna blir värre. Precis som du skriver kan de komma när som heslt. Nätterna har gått bra ätit mindre oroligt och inga kräkningar peppar peppar.

    Sover kort och oroligt på dagarna.

    Nu med vanlig mat (smakportioner) är det som du skrivit tar några skedar, skriker osv. Men han ligger på normalkurvan och går upp fint och det verkar ju vara det viktiga enligt bvc men vi håller på och bli tokiga vet inte vilken ände vi ska dra i.

    Tråkigt att höra att din son inte är nöjd och glad men skönt att höra att det finns fler om du förstår hur jag menar önskar dig bara all lycka till och skönt att du får träffa barnläkare för att få hjälp.

  • xxMollyxx

    SplusM: Vad jobbigt att er son inte heller är nöjd och glad... Men skönt att prata med någon som garanterat förstår hur det känns! Har ni pratat något med bvc om risken för överkänslighet eller allergi. Kanske kan vara värt att testa att utesluta komjölk ur din diet under en period (2 veckor) och se om det har någon effekt?

    Jag har tagit steget att sluta amma nu rakt av, hade tänkt fortsätta i ytterligare 3 månader kombinerat med mat, men nu har jag inte ammat på 2 dygn. Käns lite trist att jag "tvingas" sluta men jag är ändå glad för jag tycker mig se små men ändå tydliga förändringar i hans temprament redan. Han har ett större lugn och kan t ex sitta och mysa eller leka i mitt knä ganska länge! Det gör mig riktigt glad!!

    Tack för alla era tankar och uppmuntran... Jag hoppas på vidare utredning efter läkarbesöket i morgon.

    Kram Emma

  • Gladabarnensmamma

    Var yngsta hade reflux och fick Zantac, det var det enda som hjalpte. Han halkade under viktkurvan, vi fick ta honom till sjukhus osv. osv. sa jag har verkligen fatt min dos av refluxbarn - det ar enormt jobbigt! Nar det var som varst at han 2msk mat OM DAGEN, drack ca. 200ml och gick ner i vikt. Det var hemskt.
    Om du vet att det ar reflux, varfor far han inte medicin? Jag markte skillnad inom 10 minuter nar varan grabb fick sin Zantac. Det var inte samma bebis.

    Halsbranna gor valdigt ont och inte for att skramma upp dig, men relationen till mat kan bli valdigt jobbig for refluxbarn. Innan vi listade ut att det var reflux (efter ca. 12 veckor) sa fick jag ocksa ga pa en massa mystiska dieter (utan mjolk, soja, kott m.m.) och det vara minimal forbattring sa jag struntade i dieten. Daremot onskar jag att jag hade provat ersattning, det var valdigt slitsamt att amma varannan timme (han skrek ju bade fore & efter amningen) och uppenbarligen fick han inte i sig speciellt mycket kalorier sa jag fattar inte varfor lakare och alla tjatade sa pa att jag skulle fortsatta amma. Sen vagrade han flaska/pipmugg etc. etc. sa avvanjningen tog jattelange, han ammade tills han var 11 manader.

    Vad galler utesluta komjolk; dar jag bor utesluter man allt mjolkprotein (ALLA mjolkprodukter) soja samt notkott nar man ska utesluta s.k. bovine protein (notkottsprotein). Det ar valdigt pillrigt med att lasa alla etiketter osv. for minsta lilla skummjolkspulver, smor etc. etc. maste uteslutas strikt.

    Idag ar varan kille 3.5 ar och vager 13 kilo - men han ater som en hast! Refluxen forsvann av sig sjalv vid ca. 14 manader och han ville bestamt ata sjalv redan nar han var 10 manader (han hatade att bli matad, han var radd for skeden eftersom han forknippade matning med magont, stackarn).

  • xxMollyxx

    OOOOOOOOOO: oj vad tufft din son har haft det! En eloge till er som tog er igenom det. Vad skönt att han äter och mår bra idag!

    Grejen för oss är ju att jag inte alls vet om det är reflux eller inte. Kanske är det en ytterligare allergi, eller helt enkelt ett gnällig barn?? Hade jag vetat vad problemet är skulle jag självklart medicinera om det är vad som krävs! Eftersom min son har blivit lugnare av att jag slutat amma så förstärks jag i min tro att det är något jag ätit som han har reagerat på och att det kanske inte är reflux trots allt... Men jag har känt mig väldigt desperat och då vill man testa alla möjligheter och teorier. Jag har klurat så mycket själv och vet inte vad jag ska tro, så det är skönt med lite andra friska åsikter som inte är så insnöade : )

  • xxMollyxx

    BVC anser ju också att allt bara är normalt och frid och fröjd eftersom han går upp i vikt som han ska. Känns inte som att min farhågor blivit tagna på allvar riktigt på grund av det. (I övrigt tycker jag att bvc har varit toppen mot oss!)

  • Gladabarnensmamma

    Molly26: ja, det kanske ar ngt (via dig) din son inte tal, speciellt om han verkar lugnare nu nar ni inte ammar. Refluxbebisar ar nog hundra ggr varre an kolik - det ar ett mirakel att vi klarade oss igenom det forsta aret utan att tappa forstandet helt (men det var valdigt nara manga ggr ska du veta... lillfisen sov 20 minuter at gangen i borjan, vi gick i "skift" om natterna sa att vi skulle fa sova 1,5 timme i strack - han ville BARA bli buren, hatade att aka bil, ville inte ligga i vagnen, kunde inte ligga ner i en platt sang m.m.). Vi fick gora en sov/skrik dagbok infor sjukhusvistelserna och nar han hade skrikit i mer an 6 timmar per dag sa sa dom att vi inte behovde fylla i mer dagbok.

    Egentligen ar jag emot en massa mediciner osv. men min lakare overtygade mig att det vore vart att prova Zantac och himmel vad glad jag ar for det. Som jag sa tidigare, det var verkligen inte samma bebis!! Vid 11 manader fasade vi ut Zantac medicinen och han blev gradvis gnalligare - efter 3 veckor hade vi kort fast igen och han matvagrade i princip helt. Idiotisk som jag var sa fattade jag inte direkt att det var medicinen som saknades - men nar jag val sag kopplingen och gav honom Zantac igen sa tog det 20 minuter, sen somnade han som en stock, sov i 3 timmar, vaknade hungrig & glad. Jag grat av lycka, helt alvarligt!

    Vikten ar en valdigt bra mattstock pa hur dom mar - och det kan vara valdigt svart att acceptera att vissa barn ar mer "gnalliga" an andra (det handlar mycket om ett satt att uttrycka sig). Varan storsta kille var alltid tyst och lugn och an idag om han slar sig sa tjuter han inte - den lille daremot, han skriker som en stucken gris i 20 minuter och kan knappt ga sjalv om han ramlar pa en dammtuss... that's him liksom.

    Men det ar du som mamma och din magkansla du ska lita pa - ser du att det ar ngt som verkar tokigt sa sta pa dig - och var inte radd for att prova en medicin under en vecka eller sa! Lycka till!

  • xxMollyxx

    Nu har vi träffat barnläkaren och det känns så bra! Hon höll med oss att vår son bör utredas vidare och vi har fått remiss till allergiläkare på sjukhuset för provtagning och samtal. Vi har även fått medicin mot sura uppstötningar, Lanzo, som vi ska prova under en period och se om det har någon effekt. Vilken lättnad att hon inte avfärdade oss!

    Min man överaskade mig och slutade tidigare från jobbet för att följa med, också skönt att vi var två som kunde beskriva hur det är...

    När det gäller humöret så tror jag att vår lillkille är en bestämd liten prins ovsett eventuella allergier eller sura uppstötningar, men jag upplever att det är något mer utöver det som jag tror ligger utanför hans personlighet och snarare beror på något som besvärar honom.

  • Gladabarnensmamma

    Vad skont att ni fatt hjalp och blir lyssnade till -och harligt att ni bada tva kunde vara dar tillsammans.
    Lanzo (vad jag kan se) blockerar syraproduktionen i magen sa om det ar reflux borde ni se resultat valdigt snart. Jag skummade igenom gamla reflux tradar och sag att min lillkille somnade i min famn efter redan 10 minuter nar vi okade doseringen Zantac (som ar en liknande medicin den ni fick).
    Av en ren slump var det ngn som skrev i traden idag (fast traden ar jattegammal!)

  • jennie30

    Ts: hur har det gått för er,har ni hunnit att märka någon skillnad ännu?

    Jag frågar eftersom min dotter ska få medicin mot reflux..sitter just nu och väntar på ett samtal från barnmottagningen.

  • xxMollyxx

    Det har gått både bra och dåligt. Men mest bra! Vi har gjort ganska stora förändringar i sonens mat sedan jag skrev tråden. Jag slutade amma förra måndagen och märkte genast små förbättringar. I lördags slutade vi också med all mat utom gröt och i går drog vi även bort gröten (mjölkfri) så att han enbart lever på Nutramigen just nu för att liksom börja om på ny kula. Och vilken go liten bebis han är! Jag visste väl att det var något som inte stämde!

    Vi har dock haft problem med att han under vissa dagar/nätter vägrat ärta trots att han rimligen måste vara hungrig. Ett par gånger har det gått 10 timmar mellan måltiderna och han har ratat flera flaskor däremellan. Jag har varit jättestressad över det men idag har han ätit bra hela dagen : ) Kanske har magen kommit lite i olag av att kosten förändrats så radikalt.

    Kräkningarna har snarare ökat lite igen, men det är kanske inte så konstigt eftersom han återgått till helt flytande föda, innan åt han en hel del mat. Allergimottagningen har klämt in oss så snart det bara gick, vi ska få komma dit 12/9, vi få se vad de säger om medicinen... Har svårt att bedöma om den har påverkat den (mycket) positiva utvecklingen till en lugnare, gladare bebis eller om det enbart är maten.

    Berätta gärna hur det går för er lilla tjej! Lycka till, jag håller tummarna...

    /Emma

Svar på tråden Reflux??! Hjälp mig! Ni med erfarenhet, vad tror ni?