• Anonym

    Behöver stöd och tröst från andra med tinnitus! Jag är på väg att bli deprimerad.

    Jag har haft tinnitus länge, i 17 år. Det var ett diskoteksbesök som förstörde mina öron för alltid. Den första tiden var jättejobbig med ett högt tjut i öronen, sedan - tack och lov! - övergick tjutet till ett svagt brus som jag lärde mig att leva med.

    Men sedan i våras har min tinnitus blivit värre igen. Först lite högre brus, stördes inte nämnvärt. Men de senaste dagarna är det högfrekventa pip, och jag mår så dåligt av det! Vet inte hur jag ska koppla bort det!? Kan varken fungera på jobbet eller som mamma om det ska fortsätta så här.

    Hur gör ni andra som har tinnitus i form av höga pip i öronen? Behöver stöd, please! 

  • Svar på tråden Behöver stöd och tröst från andra med tinnitus! Jag är på väg att bli deprimerad.
  • Anonym (djävulsorkestern)

    Ja det är banne mig inte lätt med tinnitus!

    För de som inte vet så kallas tinnitus även "djävulsorkestern" och kan låta på många olika sätt: från tyst pipande till högt ringande och t.o.m. som en flygplansmotor. Det finns folk som tar livet av sig pga tinnitus, så det är verkligen psykiskt jobbigt!

    Vet ej var du bor, men bor du i Skåne kan du ringa: Hörsel-och Dövenheten (Tinnitus-teamet)

    http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Habilitering_och_Hjalpmedel/Syn-horsel-dov/Enheter/Horselenheten-vuxna/Rehabilitering/Tinnitus-ljudkanslighet/

    Du kan ringa dit även om du bor någon annanstans i Sverige, och be dom hänvisa dig till någonstans nära där du bor.

    och även osteopat Daniel Jönsson är väldigt duktig, han har hjälpt min bästa vän att mildra tinnitusen med 75%! Hon är jättenöjd!

    http://atlaskliniken.com/osteopati/

    Lycka till!!!  {#emotions_dlg.flower}

  • zygoma girl

    Jag har haft tinnitus i många år, ända sedan tidiga tonåren. Faktiskt har det blivit mycket bättre med åren (jag är runt 40) och idag är det bara ett svagt pip som jag hör vid absolut tystnad men som maskeras av musik.

    Jag har aldrig utretts eller fått någon behandling men för mig har det varit klart stressrelaterad, det kan jag se såhär i efterhand. När barnen var små var det som värst för att långsamt bli bättre med åren. Och fortfarande är det så att om jag sover utan bettskena ett par nätter så blir det värre igen - dock aldrig som när det var som värst.

    Kanske kan det kännas lite hoppfullt att det åtminstone ibland blir bättre med tiden?? Förresten har min styvfar också haft rejäl tinnitus (vattenfall i ena örat och cirkelsåg i det andra) och han har också blivit bättre även om det tog flera år. Han fick behandling hos sjukgymnast och kurator.

  • Anonym

    Tack för era svar. Jag bor i Stockholm, och jag vet att det finns stödföreningar. Funderar på att gå med om det ska fortsätta så här. Har varit nära depression 2 ggr tidigare under min 17 år långa tinnitusperiod. Men precis när jag har tänkt att kontakta någon stödförening så har det alltid blivit bättre.

    Jag hoppas att det blir bättre även denna gång! Men om inte, vad tror ni om en sån där apparat med brus som ska neutralisera tinnitusljudet? Brukar det hjälpa? 

  • Anonym

    KBT för tinnitus är bra bok. Jag fick SSRI och ett antal samtal med kuratorn och chans att sätta ord på min tinnitus via test var den finns och hur hög den är. Det gjorde att jag gick igenom de steg som boken beskriver. Det är i dagarna 10 år sedan jag drabbades av tinnitus som ligger på 10000 - 18000 hz och på 60 -65 decibel och som hörs över allt hela tiden. Periodvis vid stress och depp så är den värre.

    Koppla inte bort det, tänk att kunna sitta och läs i ett rum med skrikande barn, hitta några positiva grejer så går det bättre. Kan det kanske behövas SSRI ett tg för att få ordning på känslorna? 

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 19:29:57 följande:
    KBT för tinnitus är bra bok. Jag fick SSRI och ett antal samtal med kuratorn och chans att sätta ord på min tinnitus via test var den finns och hur hög den är. Det gjorde att jag gick igenom de steg som boken beskriver. Det är i dagarna 10 år sedan jag drabbades av tinnitus som ligger på 10000 - 18000 hz och på 60 -65 decibel och som hörs över allt hela tiden. Periodvis vid stress och depp så är den värre.

    Koppla inte bort det, tänk att kunna sitta och läs i ett rum med skrikande barn, hitta några positiva grejer så går det bättre. Kan det kanske behövas SSRI ett tg för att få ordning på känslorna? 
    Vad är SSRI?
  • Anonym

    SSRI är lyckopiller, zoloft, citamil eller vad de heter. Jag fick min tinnitus i arbetet och åt dessa tills jag byte arbete och liv.

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 20:44:52 följande:
    SSRI är lyckopiller, zoloft, citamil eller vad de heter. Jag fick min tinnitus i arbetet och åt dessa tills jag byte arbete och liv.
    Ok, tack. Ja vi får väl se.. kanske blir piller aktuellt. Är fortfarande grymt nere. Morgnarna är värst, då man inser att man fortfarande har kvar det där jävla oljudet. Som tur är kan jag somna bra på kvällarna, då lyckas jag nästan koppla bort det bäst. (har tv:n på, och den låter ju litegrann så ljuden smälter samman)

    Fler får gärna svara. Behöver alla erfarenheter och pepp jag kan få!
  • Anonym (orkar inte)

    Jag har också tinnitus och det känns som livet är slut. Har haft det i 4 månader bara. Kanske lever 40 år till, ska jag höra på detta varje dag? Jag vill inte...

  • Anonym
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-08-21 13:04:59 följande:
    Jag har också tinnitus och det känns som livet är slut. Har haft det i 4 månader bara. Kanske lever 40 år till, ska jag höra på detta varje dag? Jag vill inte...
    Hej!

    Hur fick du din tinnitus? Hur låter det? Kan du koppla bort det någon gång? Jag lyckas korta stunder att koppla bort det, men ganska snabbt är jag där igen o tänker på det, och blir nedstämd. Jag vill inte heller leva så här resten av mitt liv! Det är sjukt jobbigt!
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym skrev 2011-08-21 15:54:28 följande:
    Hej!

    Hur fick du din tinnitus? Hur låter det? Kan du koppla bort det någon gång? Jag lyckas korta stunder att koppla bort det, men ganska snabbt är jag där igen o tänker på det, och blir nedstämd. Jag vill inte heller leva så här resten av mitt liv! Det är sjukt jobbigt!
    Min son som nu är 9 månader började plötsligt med att skrika med väldigt höga ljud när han var 5 månader gammal, plötsligt en morgon så kom det ett tjut från honom, precis när jag stod med huvudet bredvid och plockade upp en sak från stolen han satt i. Det började direkt som ett högt brus i ena örat och efter två månader ungefär började det komma som ett pip (precis som test-bild från tv:n) och det har hållt i sig sen dess, dygnet runt. Hör det mest inne i huvudet fast mest åt vänster sida.
    Ibörjan när det var "bara" brus var det lättare att koppla bort, men nu är bruset högre och pipet går inte att ignorera. Pipet är enbart på vänster sida.

    Har öronproppar vid de ställen jag vet att han brukar tjoa på, som skötbordet och vid matbordet. Men det hjälper ju inte nu, skadan är redan skedd, och om det blir värre, det kan jag inte tänka på... det vågar jag inte. Känner att jag inte vill leva med det här oljudet, som om någon står och pickar på en med fingret i pannan hela tiden, så påträngande är det. Ren jävla tortyr är det.
    Känner också att hur fixa jobb och familjeliv när man mest vill fly ifrån allt, men mest sin egen kropp?
Svar på tråden Behöver stöd och tröst från andra med tinnitus! Jag är på väg att bli deprimerad.