• white cheese

    Blogg: Lotusbarnen

    Jag snubblade över den här bloggen och blev väldigt illa berörd. Jag vill gärna hjälpa till och sprida informationen vidare, så jag länkar här och hoppas ingen tar illa upp. 

    Känsliga läsare varnas. Bloggen handlar om ett barnhem i Indien, med koppling till AC, där barnen - enligt skribenterna - behandlas mycket illa med AC:s tysta medgivande. 

    lotusbarnen.blogg.se/index.html

  • Svar på tråden Blogg: Lotusbarnen
  • white cheese
    fabbemam skrev 2011-08-21 22:37:40 följande:
    Och AC har svarat på en fråga ang detta om du klickar på länken:
    www.adoptionscentrum.se/sv/AC-Svarar/
    och läser svaret på frågan Barnhem i Indien. Inga adoptioner sker därifrån genom AC däremot får de bidrag...
    Enligt volontärerna som skriver bloggen så stämmer inte det. Läs deras senaste inlägg, där de bemöter AC:s svar. Där skriver de bl a "Det framgår inte tydligt i Adoptionscentrums svar på frågan, att Adoptionscentrum har adopterat barn i många år och även har pågående adoptionsprocesser på barnhemmet i nuläget."
  • Namaste72

    Ligger barnhemmet i Orissa? Vad heter det?


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • white cheese
    Namaste72 skrev 2011-08-22 10:41:30 följande:
    Ligger barnhemmet i Orissa? Vad heter det?
    Ja, det ligger i Orissa. De som skriver bloggen har valt att inte skriva ut namnet på barnhemmet. Om du gärna vill veta kanske du kan maila dem och fråga.
  • Namaste72

    Nej, jag undrar bara eftersom AC säger att de INTE förmedlar adoptioner därifrån. Deras barnhem i Orissa heter Basundhara.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • VNmamma
    Namaste72 skrev 2011-08-22 12:48:13 följande:
    Nej, jag undrar bara eftersom AC säger att de INTE förmedlar adoptioner därifrån. Deras barnhem i Orissa heter Basundhara.
    Så läser jag inte svaret på AC svarar. Där klargörs endast att biståndet till barnhemmet kommer från en AC lokalavdelning men att adoptionerna sköts av AC:s kansli.
    Därmed har man väl (inlindat?) sagt att det förmedlas adoptioner från detta barnhem?

    Naturligtvis är det svårt att  bedöma informationen på bloggen men jag tycker det verkar finnas flera konstiga omständigheter.
  • Namaste72

    Om det är Basundhara som också får bistånd så borde ju AC berätta det antar jag. 

    Barnhemmet har föv en hemsida också.

    www.basundhara.se/index.php


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • fabbemam
    fabbemam skrev 2011-08-21 22:37:40 följande:
    Och AC har svarat på en fråga ang detta om du klickar på länken:
    www.adoptionscentrum.se/sv/AC-Svarar/
    och läser svaret på frågan Barnhem i Indien. Inga adoptioner sker därifrån genom AC däremot får de bidrag...
    white cheese skrev 2011-08-22 10:10:08 följande:
    Enligt volontärerna som skriver bloggen så stämmer inte det. Läs deras senaste inlägg, där de bemöter AC:s svar. Där skriver de bl a "Det framgår inte tydligt i Adoptionscentrums svar på frågan, att Adoptionscentrum har adopterat barn i många år och även har pågående adoptionsprocesser på barnhemmet i nuläget."
    Nej, det framgick i alla fall inte så tydligt att jag begrep det... Jag beklagar verkligen att jag gav felaktig info! Bloggen har jag inte läst sedan första dagen det länkades till den i Känsliga rummet. Jag hoppas för övrigt att AC tar sitt ansvar för att göra det bästa möjliga för de barn som finns där nu men att de kommer att fortsätta med adoptioner även därifrån, detta stärker ju verkligen att barnhem INTE är hem för barn utan en plats där man får vänta så kort tid som möjligt på att få komma till sina föräldrar. 
Svar på tråden Blogg: Lotusbarnen