• Linda8­514
    Äldre 23 Aug 00:52
    1538 visningar
    3 svar
    3
    1538

    Höftledsdysplasi , någon mer??

    Bara dagarna efter min dotters ettårsdag så skulle vi på ettårskontroll hos ortopeden i malmö. Hon hade höftledsluxation när hon var nyfödd och blev behandlad med en Von Rosen skena i 6 veckor.

    Vi trodde allt skulle vara bra nu, men röntgen visade något annat... Höftledsdysplasi. ;Höftledsdysplasi innebär att höftens ledpanna som ledkulan ska leda mot är för grund. (Growingpeople)

    Först reagerade vi med chock och hem gick vi med en skena helt oförstående av vad som precis hade sagts. Men under eftermiddagen den dagen så kom frågorna upp och jag fick ringa ortopeden dagen efter och boka ny tid för att få svar på dessa. Läkaren vi träffat är bra, Lennart Landin, men jag upplevde först honom som lite märklig. Men nu har jag hittat hans artikel på Growing People och nu har jag nog mer förstått vad det hela innebär. Han hade stort tålamod med oss när vi var där, trots mitt bölande.

    Jag har idag varit mycket mycket ledsen och arg, jag reagerade väldigt kraftigt på detta hos läkaren då jag inte riktigt förstod. Nu känner jag mig lite mer sansad och lugn igen och känner att på något sätt så måste vi klara detta!

    behandlingen kan verka enkel, men att få en ettåring att vänja sig att sova med en skena, på rygg och inte kunna hoppa omkring i sängen och vända sig hursomhelst... det är INTE lätt! Men vi kör med att vänja henne succesivt!

    Nu undrar jag, finns där någon annan som själv har upplevt detta?? Känner någon som har?? Eller har ett barn med något annat liknade problem??

  • Svar på tråden Höftledsdysplasi , någon mer??
  • Linda8­514
    Äldre 23 Aug 23:46
    #1

    puffar

  • Äldre 24 Aug 00:10
    #2

    Min syster hade det men hon var 7 år när de åtgärdades.
    Hon har fortfarande problem nu 30 år senare, men hon är kraftigt överviktig så det har gjort sitt till.

    Jag hittade denna tråd på nätet visserligen gammal men kanske är intressant??
    http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=1044183
     

  • Mon 13 May 2019 19:36
    #3

    Nu är det här långt senare men om TS fortfarande är aktiv här så drar jag hur det gick för er?

    Från en som precis hamnat i samma sits och inte hittar så mycket info någonstans.

Svar på tråden Höftledsdysplasi , någon mer??