• LiveYourDreams

    Vi som precis är i början..

    Hej!
    Jag och min blivande skall precis skicka in pappren till SU, så är verkligen i början av processen. Fler som är precis i början eller någon som vill dela med sig av sina erfarenheter med SU?

  • Svar på tråden Vi som precis är i början..
  • Kronärtskocka
    Puma87 skrev 2011-09-05 13:36:07 följande:
    Verkar ju skummt, då min kompis inte fick hjälp innom tiden som vårdgarantin säger så dom fick hjälp på annan ort
    Var det insemination med donerade eller egna spermier? Många landsting har vårdgaranti på insemination och IVF med egna spermier och man har då möjlighet att hänvisas till en privat klinik eller en klinik i ett annat landsting om det egna inte kan erbjuda vård inom 90 dagar. Men det verkar som att det är upp till landstingen själva att bestämma om vad som ska omfattas av garantin och inte till viss del. På hemsidan om vårdgarantin (vantetider.se) och kötider står följande:
    "Omfattas IVF av vårdgarantin? Ja, detta ingår i vårdgarantin om IVF ingår i landstingets/regionens vårdutbud."
    På den senare delen av meningen låter det som att landstingen själva kan välja lite av vad som ska ingå i vårdutbudet och inte. Varken i Stockholm eller Göteborg ingår inseminationsbehandling eller IVF med donerade spermier i vårdgarantin.

    Precis som Daludd skriver är det också svårt att själv söka sig till ett annat landsting. Vi ringde runt till alla  universitetssjukhusen ( vilka är de enda i Sverige som får hantera donerad sperma) och förutom Malmö och Umeå tar alla andra sjukhus enbart emot patienter från det egna landstinget. Och både Malmö och Umeå hade förra hösten över ett års kötid för privatbetalande patienter.

    Men ring gärna era landsting och hör efter vad de säger om vårdgarantin.
  • Daludd

    Men om jag förstår dig rätt då Kronärtskocka så innebär det att om vi vill har vi möjlighet att privat finansiera syskonförsök i Malmö - även om det då blir ett års kötid?
    Som vi pratat om i andra trådar är juridiken otroligt viktig för oss (det är en principsak) och om det är möjligt att söka sig till Malmö vill vi göra det istället för att söka oss till Danmark och sedan behöva gå igenom en adoptionsprocess.

    Vi börjar tappa hoppet om att kunna ha samma donator till barnen, men om båda barnen kommer till inom svensk sjukvård kanske det är möjligt?  

  • Kronärtskocka
    Daludd skrev 2011-09-05 22:11:23 följande:
    Men om jag förstår dig rätt då Kronärtskocka så innebär det att om vi vill har vi möjlighet att privat finansiera syskonförsök i Malmö - även om det då blir ett års kötid?
    Som vi pratat om i andra trådar är juridiken otroligt viktig för oss (det är en principsak) och om det är möjligt att söka sig till Malmö vill vi göra det istället för att söka oss till Danmark och sedan behöva gå igenom en adoptionsprocess.

    Vi börjar tappa hoppet om att kunna ha samma donator till barnen, men om båda barnen kommer till inom svensk sjukvård kanske det är möjligt?  
    I både Malmö och Umeå kan du köpa privatfinansierade syskonförsök, eller försök från barn nr 1 för den delen om du ej vill använda dina försök i landstinget. Ta kontakt med dem för att höra om det är möjligt att få samma donator till fler barn, vet iaf ett par som har fått det via Umeå och som har varit där som privatbetalande patienter. ( Finns säkert fler som inte skriver här på FL och som jag därför inte har koll på...)

    Både Umeå och Malmö hade drygt ett års kötid förra hösten när vi pratade med dem. ( I Malmö kunde vi dock inte ställa oss i kö utan att redan ha gjort en fertilitetsutredning, i Umeå kunde vi köa direkt och göra undersökningen undertiden. Tror dock Malmö är billigare per försök. Finns de som är både nöjda och missnöjda med både Umeå och Malmö så där har jag inga råd att ge. Men ta kontakt med dem och hör vad de svarar på era frågor!

    Lycka till!

    PS. Vet dock inte om det går att få samma donator om ett barn är gjort i hemlandstinget och det andra ev. i Malmö. De olika landstingen har egna donatorer så där hänger det nog på om de är beredda att skicka spermier till varandra, om det är tillåtet osv.
  • Daludd

    Funderar på om samma donator är något man kan ta upp vid samtal med SU när vi väl är framme i kön - känns inte som att de är så intresserade av att lyssna nu kanske. Sen måste man ju ha tur för att det ska finnas kvar och så där. Men tack för informationen! Känner mig jätteglad över det här, hade nämligen ingen aning - trodde det var likadant överallt och att vi skulle behöva flytta för att kunna ha juridiskt skydd för barn nr 2 och 3 och så vidare. Fantastiskt ju! Fantastiskt. :)

    Ska kontakta malmö och bekräfta och så. Vilken lycka! Det går ju att vara juridiskt skyddad även när det är dags för syskon!
    Helt lyrisk över det här. Kan inte fatta att jag inte vetat om det innan. 

  • Lyckobebisen

    Vårdgarantin gäller inte för par med donerade spermier. Alltså faller samkönade par bort. Tyvärr.
    Vi skulle stått i kön i Stockholm men valde att flytta på oss tillfälligt så vi tillhörde Uppsla och har fått jättebra hjälp. Efter 4 inseminationer och 1 ivf vart tjejen gravid och nu är vi i v14. Vi har nu flyttat hem igen och kommer få hjälp med syskon om det finns spermier kvar med samma donator (vi har iofs ett befruktat ägg i frysen) och när man ska få hjälp med syskon så får man bo vart man vill i landet. Väldigt bra regel.
    Vi fick dessutom komma dit redan innan vår flyttanmälan gått igenom (hade "kvitto" på att vi bytt adress).
    Lycka till alla!


    Liten förväntas komma till oss den 8 Mars 2012. Som vi längtar!
  • LiveYourDreams

    Ni som ej fått en bekräftelse på er remiss, kanske e för att det varit semestertider? Har vi inte fått något om några veckor så tänkte jag ringa o höra med su :)

  • Daludd
    Lyckobebisen skrev 2011-09-08 01:16:33 följande:
    Vårdgarantin gäller inte för par med donerade spermier. Alltså faller samkönade par bort. Tyvärr.
    Vi skulle stått i kön i Stockholm men valde att flytta på oss tillfälligt så vi tillhörde Uppsla och har fått jättebra hjälp. Efter 4 inseminationer och 1 ivf vart tjejen gravid och nu är vi i v14. Vi har nu flyttat hem igen och kommer få hjälp med syskon om det finns spermier kvar med samma donator (vi har iofs ett befruktat ägg i frysen) och när man ska få hjälp med syskon så får man bo vart man vill i landet. Väldigt bra regel.
    Vi fick dessutom komma dit redan innan vår flyttanmälan gått igenom (hade "kvitto" på att vi bytt adress).
    Lycka till alla!
    Är det kanske så att man får hjälp med syskon var man än bor i landet o första barnet kom till via Uppsala då?
  • Lyckobebisen

    Ja det är så att om man fått första barnet med hjälp av akademiska så får man hjälp med syskon även om man flyttar någon annanstans. Det tycker jag är jättebra.


    Liten förväntas komma till oss den 8 Mars 2012. Som vi längtar!
  • Daludd

    MEN kom jag på - det är fortfarande så att det är samma kvinna som måste föda barnet va? Glömde bort den lilla detaljen... vi vill ju båda föda. Så ett eventuellt tredje barn skulle kunna göras i Sverige men förmodligen inte nummer två, eller tänker jag fel? 

  • Daludd

    Känner att jag inte orkar forska i det där riktigt, hittar inget vettigt när jag söker info på RMC heller, deras hemsida är nygjord och verkar sakna en del information.

Svar på tråden Vi som precis är i början..