• annili­cious
    Äldre 31 Aug 13:33
    27315 visningar
    16 svar
    16
    27315

    Plugga till undersköterska på distans ?

    Hej på er :) Jag undrar om det är någon som har läst omvårdnad på distans? 
    Kan ni isåfall berätta hur det var? Svårt? Hur länge behöver man sitta varje dag
    för att inte komma efter om man kör på 100 %?

    Har beslutsångest, vill verkligen läsa till undersköterska och läsa upp mina betyg,
    har inte slutbetyg från gymnasiet än och tanken på att sätta mig i en skolbänk dödar mig!

    Har läst några enstaka kurser på distans och det har gått bra i början men sen har jag tappat
    motivationen.. Kanske fungerar det bättre om det är något man vill och när det är en hel utbildning?

                        

  • Svar på tråden Plugga till undersköterska på distans ?
  • mammaN­ena
    Äldre 31 Aug 13:36
    #1

    hej. jag kan tyvärr inte svara på din fråga om hur det har gått. för jag började själv i måndags ;) men jag läser på flex. är som distans, men 1 dag i veckan kan jag komma in till skolan, för då finns där en lärare. så man är inte helt ensam.
    Jag håller nu på med etik och livsfrågor, det är lite klurigt, jag hade gärna haft någon klass att diskutera med, men det SKA gå!
    Men att du inte söker till skolan om du tycker det är svårt att hålla motivationen uppe på distansen!?


    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • annili­cious
    Äldre 31 Aug 13:53
    #2

    va kul med någon som nyligen börjat! du får du berätta hur det har gått efter ett tag! :) att läsa på flex lät ju som en bra idé! kan man göra det överallt tror du? har nämligen inte läst något om det. jo, jag vet.. det kanske vore det bästa men jag och skolan går inte direkt ihop :/ har så svårt att koncentrera mig, svårt med redovisningar osv osv.. känner att jag får mer gjort om jag sitter för mig själv.. om jag verkligen ger mig fan på att jag ska klara det så går det nog! det är ju något jag vill + att jag äntligen får ett slutbetyg. jag hatar att jag är så velig :/   

            

  • Äldre 31 Aug 13:58
    #3

    Jag läste till Usk på distans och blev klar för två år sedan! Allt beror ju på hur mycket disciplin du har! Jag gick i skolan 100% och jobbade 100% och jag klarade det bra! Hade VG och MVG i alla kurser och då har jag ändå svårt för skolan!
    Jag gick i Malmö och vi träffades en gång var tredje vecka i typ två timmar på kvällen!
    Jag la kanske tre timmar per dag och det funkade jättebra! Det är inte alls jobbigt bara du, som sagt, har disciplin så kommer det gå jättebra!
    Men har du omvårdnadsvana sedan innan? Du har jobbat lite menar jag? För då är det enkelt, då har man så mycket med sig från det!
    Lycka till!!!

  • Äldre 31 Aug 14:00
    #4

    Jag satt typ 1-2 timmar i veckan beroende på kurs...

  • annili­cious
    Äldre 31 Aug 14:05
    #5

    Åh tack, det låter ju bra.. nu fick jag lite hopp! :) hehe
    Ja, jag har omvårdnadsvana.. Har jobbat på äldreboende flera somrar i rad.   
    Men hur fungerar det med ansökan? Vad jag förstod det som kan man bara bli
    antagen till 400 poäng i taget?      

    Tack så jättemycket! =) 

  • mammaN­ena
    Äldre 31 Aug 14:07
    #6

    emmaahlm: jag har några års erfarenhet och känner att nu bara i första kursen så är det väldigt skömt att ha den praktiska erfarenheten! men då är det så i resterande kurser oxå då?? isf är det ju väldigt skönt!

    Jag la ca 4 timmar i söndagskväll och hann med de 2 första veckornas inlämningsuppg. Hittade först igår andra länkar på miroi (där jag läser igenom, finns på många ställen i sverige) att där fanns en mer utförlig kursplan, vecka för vecka. så jag ska göra lite fler uppgifter från boken innan jag tentar.
    Men jag lyckades ju iaf nästan halva kursen på 4 timmar

    Det svåra för mig är just tenta. har alltid haft jätte svårt med just proven. det blir black out! inlämningsuppg är inga problem alls!

    Men jag vill gärna att vi håller ihop om du oxå börjar! kul att ha någon som är på liknande "nivå"


    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Äldre 31 Aug 14:12
    #7
    Heltidstudier ska ju vara 8 timmar/dag, men det är sällan man sitter så mycket. Hur länge du behöver sitta beror ju helt på dig, hur snabbt du läser/tar in fakta, hur lätt du har för ämnet i fråga och sådant. Vissa kurser går kanske jättefort och andra kurser får du kanske kämpa jättemycket med. 

    Jag läste några Etik och livsfrågor på distans, för mig så var det inte alls jobbigt - men då var intresserad av ämnet och hade förkunskaper. Nu studerar jag på högskolan och går ett program som har 1-2 föreläsningar i veckan och resten hemstudier, så det kan jämföras lite med flex. Vissa dagar behöver jag inte plugga alls och vissa dagar måste jag sitta i flera timmar, det beror på hur kursen är upplagd, hur mycket och hur svår litteratur det är, om det är hemtenta eller salstenta, om det är grupparbeten/inlämningar som måste göras. 

    Tips för att studera distans, som fungerade ok för mig:

    Om du blir distraherad hemma, så åk och sätt dig i ett bibliotek/annat lugnt ställe. 

    Gör en planering och försök att hålla den. Det är väldigt lätt att tänka "jag gör det lite senare" och sen har hela dagen gått. Sen har en vecka gått - utan att man fått gjort så mycket som man vill. Och det är skönt att ha rutiner och en vardag - mitt största problem när jag läste distans var att jag vände på dygnet och spelat en massa datorspel. 

    Om du gör fast så försök att prata med någon - om du har någon vän eller liknande som har lust att diskutera eller maila/ring läraren. Ibland är det lätt att göra fast helt med då kan det lossna om man får prata om det. 

    Se till att ha fritid och göra roliga saker, så att du får en "paus" från pluggandet. Det är inte kul att plugga varje dag så det är skönt att bara ta ledig mitt i veckan och strunta i allt (bara det inte påverkar studierna för mycket, såklart). 
  • Äldre 31 Aug 14:16
    #8

    Jo det stämmer, jag läste 450 poäng per termin och klarade då allt på tre terminer... Det är ju typ tre-fyra kurser per termin!
    Det beror på hur effektiv du är och hur bra lärarna tycker att du är!
    Den första terminen sökte jag in på alla kurser så väljer skolan vilka du får börja med! Och är du väl inne så är du inne så nästa termin söker du kurser igen och läser vidare...

  • annili­cious
    Äldre 31 Aug 14:17
    #9

    Helena: Va? Det är ju jättebra! :) Kul att det går bra för dig. Jaha, ja det är ju skönt att ha lite att gå efter. Om jag väljer att läsa på distans så är det nog genom medlearn tror jag.. Ska kika lite på deras sida också då. Ja, det är inte lätt men jag tror att det kommer gå jättebra!  Bara du känner att du är riktigt påläst och inte stressar så ska du se att det går bra för dig! =)  

    Ja, det låter som en bra idé. Då kan vi peppa varandra :) Börjar isåfall i oktober. 

  • Äldre 31 Aug 14:20
    #10

    Helenas83: jo du kommer att känna igen dig i alla kurserna det är det som är så himla bra! allt blir mycket lättare också! Man kan hela tiden relatera till jobbet!

  • annili­cious
    Äldre 31 Aug 14:30
    #11

    Tack tjejer :) Nu känns det mycket bättre! Ska fundera lite till men jag tror att jag skulle klara det! Jag får väl tänka såhär, varför skulle jag inte klara det?! :D

  • Äldre 31 Aug 15:18
    #12

    Precis, bara att peppa dig själv! Klart du klarar det, och det finns såååå mycket olika jobb som Usk!!!

  • mammaN­ena
    Äldre 31 Aug 15:51
    #13
    emmaahlm skrev 2011-08-31 15:18:13 följande:
    Precis, bara att peppa dig själv! Klart du klarar det, och det finns såååå mycket olika jobb som Usk!!!
    det är lite av min tanke! att vid ca 30 år få mitt första fasta jobb för jobb finns det ju verkligen!
    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Alexza­ndrah
    Äldre 23 Jan 07:26
    #14

    Hej!
    Jag funderar på att läsa till undersköterska på distans via miroi. Kostar utbildningen något? Är den studiemedelsberättigad från csn?  

  • Wed 9 Oct 2019 01:05
    #15

    Är en kille som snart blir 56 år. Har grunnat på att prova på att sadla om mej till vårdbranschen och läsa till underskötare alternativt vårdbiträde på distans med inriktning inom äldrevård eller funktionshindervård. Jag bor i Nässjötrakten och vilka orter i Jönköpings län eller Småland har just den utbildning på distans?

  • Fri 6 Mar 2020 20:00
    #16

    Hej undrar om någon hade detta uppgift i Etik 
     
    Uppgift Normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg


    ·        Reflektera över vad normer, värderingar samt ideal har för betydelse för oss inom vård och omsorg:


    o   Vad finns det för normer, värderingar och ideal inom VO?


    o   Varför är det viktigt att detta? Vad kan hända annars? Motivera!

Svar på tråden Plugga till undersköterska på distans ?