• Äldre 1 Sep 17:03
    17258 visningar
    31 svar
    31
    17258

    Hur många måltider per dag får din hund?

    Och hur mycket per måltid? Undrar eftersom jag hört flera olika rekommendationer. Beror förstås på storlek på hunden och hur aktiv den är, men jag har hört bl a att en medelstor hund
    ska ha mat 4 ggr per dag (torrfoder) och 2 dl per måltid, även att 2 ggr per dag räcker. Vad är det bästa egentligen? Vill ju inte övergöda. 

  • Svar på tråden Hur många måltider per dag får din hund?
  • Triden­t5678
    Äldre 1 Sep 17:05
    #1

    Vår hund har alltid tillgång till mat och reglerar själv sitt matintag.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Silver­LadyG
    Äldre 1 Sep 17:07
    #2
    Trident5678 skrev 2011-09-01 17:05:06 följande:
    Vår hund har alltid tillgång till mat och reglerar själv sitt matintag.
    samma här, men han väljer att äta på nätterna.
  • Triden­t5678
    Äldre 1 Sep 17:07
    #3
    SilverLadyG skrev 2011-09-01 17:07:06 följande:
    samma här, men han väljer att äta på nätterna.
    Det gör vår hund också
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 1 Sep 17:08
    #4
    Trident5678 skrev 2011-09-01 17:05:06 följande:
    Vår hund har alltid tillgång till mat och reglerar själv sitt matintag.
    Det låter ju bra, men det funkar inte med vår hund, då skulle hon överäta.
  • Äldre 1 Sep 17:10
    #5

    Har en medelstor hund, 10 år gammal som får mat två gånger om dagen. Morgon och kväll, 2 dl torrfoder per måltid. Han har inte alltid sådan stor aptit, så har han inte ätit frukosten så får den vara kvar som kvällsmat istället. Vi ger alltså inte mer mat nästa måltid om han inte ätit upp den första.

  • Äldre 1 Sep 17:10
    #6

    Mina får mat 1 gång om dagen.

  • Äldre 1 Sep 17:20
    #7

    Vi har en 9 år gammal hund i 30 kilos klassen. Hon får mat en gång om dagen..hur mycket beror lite på vilken mat. Men vi ger mellan 2-3  2.5 dl muggar

  • Äldre 1 Sep 17:24
    #8

    Startade en liknade tråd så sent som igår Solig

    Våra hundar får mat en gång om dagen (i samband med att vi äter middag på em). Medelstora/stora hundar (25-35 kg)


    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • dezibe­l
    Äldre 1 Sep 17:31
    #9

    Allt beror ju på hur mycket hunden väger,vilket foder man ger,hur mycket hunden bränner, om den har lätt att lägga på sig, om den föredrar mat 1-2 eller 3 ggr/dygn mm.
    Vanligast är nog två grr/dag om det är en vuxen hund men min får sin fodergiva delat på tre ggr.
    8dl låter rätt mycket för en medelstor hund om du inte är väldigt aktiv med hunden eller om det är ett "skitfoder" som går rätt igenom hunden.
    På foderpåsen står en ca mängd din hund ska äta per dag, utgå från det och öka/minska om den blir för tunn/fet. 

  • Äldre 1 Sep 17:40
    #10

    Jag har en tax som har fri tillgång till sitt foder, Frolic. Hon äter ca 6-8 bitar dag. Jag fyller på skålen när den är tom.


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden Hur många måltider per dag får din hund?