• OllesMamma85

    Beräknad födsel i November? Se hit! :)

    Hej allihopa!

    Mitt namn är Elin och är 26 år. Jag och min sambo väntar vårt första barn den 15 november. Det är nu bara 2,5 månad kvar och det närmar sig med stormsteg (även fast det ibland känns som att det är en hel evighet kvar...)

    Någon annan som har beräknad födsel i november som vill följas åt den sista tiden fram till det underbara som väntar? Glad

    I ca vecka 20  fick jag foglossning och har därmed väldigt ont i min rygg/ischias/ljumskarna Obestämd Inte roligt alls eftersom man blir väldigt begränsad. Man får ont om man står/går för länge och likaså om man sitter ner för länge. Just för tillfället läser jag till förskollärare på Högskolan i Borås och kämpar med en kurs som är slut om en månad. Kroppen tycker inte om det men sen kommer jag ju få vara hemma och bara njuta länge Skrattande

    Om ni själva väntar barn i November och vill prata av er om alla funderingar och tankar som snurrar, behöver peppning / vill ge peppning eller gnälla av er de där tunga och svåra dagarna så är ju detta ett perfekt sätt! I grund och botten går vi ju alla igenom samma sak just nu (med viss variation såklart).

    Ser fram emot att få prata med er! Glad
    - Skruttens Mamma

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 20:20
    BF LISTA

    1:e November - Artlskin

    5:e November - Love11

    9:e November - Tanya

    10:e November - SkruttensMamma85

    12:e November - QladyG

    13:e November - Sofiia2

    27 November - Wilder

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 20:42

    1:e November - Artlskin

    5:e November - Love11

    6:e November - AnnelieJohan

    9:e November - Tanya

    10:e November - SkruttensMamma85

    12:e November - QladyG

    13:e November - Sofiia2

    15:e November - Tenshioyo

    20:e November - Kat91

    27:e November - Wilder

  • Svar på tråden Beräknad födsel i November? Se hit! :)
  • mammasgullar
    Joelssonskan skrev 2011-09-07 17:15:16 följande:
    Hej hopp

    Joinar med den här tråden tänkte jag...är beräknad till den 17e november, 71 dagar kvar, men vem räknar =)
    Har en tös på 5 år som bara längtar till att få bli storasyster. När "MIN" bebis kommer, säger hon hela tiden....

    Har haft en bra graviditet, lite illamående ett par veckor i början men annars inget annat.
    Har sökt havandeskapspenning från och med den 19e september men har fortfarande inget hört från försäkringskassan, den här och nästa vecka har jag semester, kände att det var läge att ta ut det eftersom att stället jag jobbat på sista veckorna har varit alldeles för tungt för mig. Det var på ett boende för gravt handikappade.
    Är egentligen personlig assistent men blev omplacerad därifrån i början på sommaren eftersom min brukare kan vara lite utåtagerande, då blev jag omplacerad till ett stödboende för förståndshandikappade (dåligt ordval, men kom inte på något bättre) men chefen omplacerade mig till det sista boendet för att han inte trodde jag skulle få havandeskapspenningen från stödboendet eftersom det var så "slött" där och för att han inte hade någon mer rad för mig att gå på.....Så ja, nu går jag hemma med semester men väntar på att kassan ska höra av sig så jag kan slappna av och veta att jag faktiskt inte ska gå och jobba mer på ett tag.

    Den som lider mest av att jag har semester är dottern som inte får vara på dagis och tycker jag är en tråkig mamma som inte hittar på något med henne.....jag försöker men det är tungt nu, dessutom har jag åkt på en liten förkylning med som förvärrar det hela. Är ni trötta och anfådda nu, eller knatar ni på som vanligt?

    Oj vad långt det blev, sorry! =)

    Jag har inte heller hört något från försäkringskassan, så jag ringde upp dom och kollade hur det stod till, ett tips är att göra samma sak Ända som kan hända är att de inte handlagt ditt ärende än!
    Jag är också personlig assistent och kunde inte bli omplacerad, dock varit sjukskriven sen v 18, sjukskrivningen gick ut sista augusti, och min havandeskapspenning går inte in förän den 23 September, perioden mellan går jag hemma, då jag inte får komma tillbaka till jobbet, med tanke på risken, men försärkingskassan har inte beviljat hemma från den 1 sep, så väntar samtal från dom, förhoppningsvis ringer dom imorgon så jag kan se hur jag ska göra för att ev få havandeskapspenning tidigare. 

    Jag är väldigt trött och blir väldigt lätt anfådd, kan knappt gå utan att bli helt slut, sammandragningar och allt möjligt. Men snart så är det dax, 10 veckor kvar!

    Försöker förbereda sonen på 3 år vad som komma skall, han har accepterat att det är en bebis där inne och tycker det är lite spännande!      
  • Veronica80

    Hej allihopa!
    Jag sitter på jobbet nu, jobbat vaken natt, så det passar bra att läsa alla eras inlägg. :)

    Jag har också börjat fundera en massa på förlossningen.  Jag ska försöka slappna av så mycket som möjligt under värkarbetet. Men jag vill ha både epidural och bäckenbottens bedövning. Då jag fick mitt första barn fick jag epidural, vilket var himla skönt för jag hade gått läänge med värkar så det var skönt att kunna slappna av. Provade även lustgas, men det är verkligen inte min grej. Mådde mest kyvens av den och kände att jag tappade lite kontrollen av den så under min andra förlossning så tog jag den inte ens fastän barnmorskona nästan propsade på att jag skulle det. Kommer att välja bort den även denna gång.
    Under min andra förlossning så provade jag TENS, funkade väl sisådär, men den lindrar inte direkt smärtan utan gör mer att man tänker på att det känns någon annan stans (det är min erfarenhet av den iallafall). Fick även en epidural, tyvärr så fick jag den alldeles för sent pga att läkaren var upptagen, så den hann aldrig verka. För när den väl var satt så sa de men oj nu ska du föda. Nähä?! :)
    Så denna gången vill jag ha den i tid! (min man har sagt ett antal gånger att han ska propsa på att jag ska få den i tid för han tycker att det var hemskt att se mig ha så ont).
    Jag hade verkligen trott att min andra förlossning skulle vara lättare än min första, men tji fick jag. Jag hade nästan lite lätt dödsångest ett tag på grund av att det gjorde så ont, och för att jag inte visste hur jag skulle hantera smärtan. Men när lill gubben väl var ute så kändes det bara helt toppen. :)

    Så denna gång har jag inte så stora förväntningar över hur förlossningen ska bli, för alla blir ju olika, och i slutändan så är de alla värt mödan då man får sin lilla guldklimp. :)

    Jo förresten så var jag också väldigt inställd på ett varmt bad under värkarbetet andra förlossningen, men vattnet gick dagen innan så då fick jag inte bada, men duscha går ju men det var inte samma sak som jag tänkt mig.

    oj bidde ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa. :)

    Ha det gott så länge!

    kramen

  • lillaknas
    Joelssonskan skrev 2011-09-07 17:15:16 följande:
    Hej hopp

    Joinar med den här tråden tänkte jag...är beräknad till den 17e november, 71 dagar kvar, men vem räknar =)
    Har en tös på 5 år som bara längtar till att få bli storasyster. När "MIN" bebis kommer, säger hon hela tiden....

    Har haft en bra graviditet, lite illamående ett par veckor i början men annars inget annat.
    Har sökt havandeskapspenning från och med den 19e september men har fortfarande inget hört från försäkringskassan, den här och nästa vecka har jag semester, kände att det var läge att ta ut det eftersom att stället jag jobbat på sista veckorna har varit alldeles för tungt för mig. Det var på ett boende för gravt handikappade.
    Är egentligen personlig assistent men blev omplacerad därifrån i början på sommaren eftersom min brukare kan vara lite utåtagerande, då blev jag omplacerad till ett stödboende för förståndshandikappade (dåligt ordval, men kom inte på något bättre) men chefen omplacerade mig till det sista boendet för att han inte trodde jag skulle få havandeskapspenningen från stödboendet eftersom det var så "slött" där och för att han inte hade någon mer rad för mig att gå på.....Så ja, nu går jag hemma med semester men väntar på att kassan ska höra av sig så jag kan slappna av och veta att jag faktiskt inte ska gå och jobba mer på ett tag.

    Den som lider mest av att jag har semester är dottern som inte får vara på dagis och tycker jag är en tråkig mamma som inte hittar på något med henne.....jag försöker men det är tungt nu, dessutom har jag åkt på en liten förkylning med som förvärrar det hela. Är ni trötta och anfådda nu, eller knatar ni på som vanligt?

    Oj vad långt det blev, sorry! =)
    Ring upp försäkringskassan, jag fick svar på en vecka från dom.
  • Joelssonskan

    Mailade till kassan för ett par veckor sen och då sa dem att handläggningstiden går ut den 10e september så de får till den tionde på sig annars ringer jag dem då. Eller ja, imorgon eller på måndag blir det ju =) då den tionde är på lördag.

    Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på förlossningen den här graviditeten om jag ska vara ärlig, jag tar det som det kommer. Smärtlindringen jag hade förra gången räckte gott och väl och det var först lustgasen sen edan (ryggbedövningen) så jag kör nog på det den här gången med. Provade att bada men det var mest varmt och obekvämt tyckte jag då. 

    Har ni börjat packa väskan än inför förlossningen? Vad stoppar ni ner?  


  • Serahjay

    Alltså det tänkte jag på innan. NÄR är det läge att packa väskan. För om några veckor kan ju faktiskt ungen komma när som helst.

    Och VAD är absolut viktigast att ta med?

  • lillaknas
    Serahjay skrev 2011-09-08 14:04:11 följande:
    Alltså det tänkte jag på innan. NÄR är det läge att packa väskan. För om några veckor kan ju faktiskt ungen komma när som helst.

    Och VAD är absolut viktigast att ta med?
    Jag kommer ju bli igånsatt så packar väskan dagen innan.
    Med första barnet packades väskan v 37.
    Minns inte exakt men typ
    body och byxor till bebis
    filt
    till oss
    2 trosor
    2 kalsonger
    2 strumpor var
    kamera
    schampo
    tvål
    mjukisbyxor
    tröjor
    foppatofflor
    stora bindor
    mobil

    så lite som möjligt packade jag
  • Joelssonskan

    Fick papper från försäkringskassan idag,
    Graviditetspenningen är beviljad....men varför ska de ha samma uppgifter en gång till fast på ett papper som heter Försäkran om graviditetspenning. Allt det de vill ha information om har jag ju redan skickat in med ansökan om graviditetspenningen.
    Känns ju onödigt att skicka ett papper till liksom och så är det handläggningstid på det och så kommer pengarna in senare och så blir det säkert en ond cirkel av allting.....
    Nej jag målar aldrig FAN på väggen =)
    Skönt att det är beviljat nu iallafall, synd bara att man inte kan få det fram till BF utan måste börja nalla av föräldrapenningen de tio andra dagarna..om man nu inte råkar få för tidigt då =)

    Inte meningen att jag skulle låta gnällig juh...är på bra humör egentligen.


    Serahjay skrev 2011-09-08 14:04:11 följande:
    Alltså det tänkte jag på innan. NÄR är det läge att packa väskan. För om några veckor kan ju faktiskt ungen komma när som helst.

    Och VAD är absolut viktigast att ta med?
    Hygienartiklar till mig och sambon 3 ombyten till liten (man vet ju aldrig hur länge man blir kvar) Filt till liten sköna bekväma kläder att ha efter förlossningen, mammabyxorna passar fint ett gäng trosor och stora bindor. Amningsbh och ilägg

    Sen tog det stopp i hjärnkontoret....


  • lillaknas
    Joelssonskan skrev 2011-09-08 20:13:17 följande:
    Fick papper från försäkringskassan idag,
    Graviditetspenningen är beviljad....men varför ska de ha samma uppgifter en gång till fast på ett papper som heter Försäkran om graviditetspenning. Allt det de vill ha information om har jag ju redan skickat in med ansökan om graviditetspenningen.
    Känns ju onödigt att skicka ett papper till liksom och så är det handläggningstid på det och så kommer pengarna in senare och så blir det säkert en ond cirkel av allting.....
    Nej jag målar aldrig FAN på väggen =)
    Skönt att det är beviljat nu iallafall, synd bara att man inte kan få det fram till BF utan måste börja nalla av föräldrapenningen de tio andra dagarna..om man nu inte råkar få för tidigt då =)

    Inte meningen att jag skulle låta gnällig juh...är på bra humör egentligen.Hygienartiklar till mig och sambon 3 ombyten till liten (man vet ju aldrig hur länge man blir kvar) Filt till liten sköna bekväma kläder att ha efter förlossningen, mammabyxorna passar fint ett gäng trosor och stora bindor. Amningsbh och ilägg

    Sen tog det stopp i hjärnkontoret....


    Det andra pappret som du ska skicka in som du fick hem samtidigt du blev beviljad är att du försäkrar om att du inte kommer jobba dom datumen.
    Jag ringde och ifrågasatte varför jag skulle skicka in igen, och dom sa att det var ett papper där du intygade om att man inte jobbade... jaja har dom inte jobb på fk så skapar dom sig!
  • Joelssonskan
    lillaknas skrev 2011-09-08 20:46:18 följande:
    Det andra pappret som du ska skicka in som du fick hem samtidigt du blev beviljad är att du försäkrar om att du inte kommer jobba dom datumen.
    Jag ringde och ifrågasatte varför jag skulle skicka in igen, och dom sa att det var ett papper där du intygade om att man inte jobbade... jaja har dom inte jobb på fk så skapar dom sig!
    Ja de har ju dragit ner nu på folk, men endå skickar de ut onödiga papper....Och så vill dagens samhälle att man ska vara miljövänlig =)
Svar på tråden Beräknad födsel i November? Se hit! :)