• JAG är BÄST

    Vad fan säger man till idioter????

    Vi har kämpat med blöjorna på trollet sedan i Februari, det började fint inne men slutade i katastrof ute.
    Vi valde att ha på blöjorna när han var ute och lekte.
    Under hela sommaren har han varit utan blöja och kissat ute(var en rolig grej tydligen att få kissa i gräset).

    Nu helt plötsligt så funkar ingenting. Han vill ha blöjorna på sig konstant, han vägrar bajsa på pottan som han gjorde förut, kissa på pottan gör han mellan blöjbyterna.

    Vi kan inte fara någonstans utan att ta på han blöjor. Nu har släkten börja fråga trollet varför har du blöjor, du är ju så stor nu. Trollet stirrar frågandes och svarar inte alla gånger ibland  svarar han,,jag vill ha det.

    Vad säger man till dessa korkade människor som går på trollet ang denna fråga? En snoppade jag av ordentligt, men oftast tappar jag talförmågan (tro det eller ej men jag gör det .
    Hur är man funtad som går på en som är 4år som ändå VET innerst inne att han borde sluta med blöjor, men inte klarar riktigt av det än?

    Vi hade ju som mål denna vår/sommar ocgh tycker trollet gjort det bra ändå.

    *Ta bort 3hjulingen (klarat)
    *Ta bort pipmuggen (klarat)
    *Cykla utan stödhjul (klarat)
    *Sluta med blöjor (tydligen ej fullt ut klarat)

  • Svar på tråden Vad fan säger man till idioter????
  • pluppfamiljen

    Min dotter är likadan med sin tutte/napp  och jag är tydligen en idiot som låter henne ha den. I alla fall hemma och på natten, hon slutar nog när hon blir less. 


    Blivande 6 barns mamma
  • JAG är BÄST
    pluppfamiljen skrev 2011-09-04 21:00:16 följande:
    Min dotter är likadan med sin tutte/napp  och jag är tydligen en idiot som låter henne ha den. I alla fall hemma och på natten, hon slutar nog när hon blir less. 
    Hur orkar folk bry sig i andras barn? om det nu inte handlar om ren hälsofara.
    Å vad fasen gör en tutte för skada?
    Tutte är lättare att sluta med än dom som suger på tumme.
  • Sally

    Mycket trist att folk går på ett fortfarande litet barn med tuff bakgrund ang en sådan sak. Trodde att alla visste att sådant som blöjfria åldern kan variera enormt mellan olika barn. Uppenbarligen är det inte så... Förstår att du blir mållös ibland.

    Grattis förresten på de andra uppnådda målen!

  • Kalinka

    Jag har inget adopterat barn (om det nu spelar roll här), men min hemmagjorda dotter (snart 3,5) som slutade med blöjor på eget bevåg i november, har nu haft en jättestrulig period med kiss i sängen, kissa i byxorna, kissa i trosorna etc. Vi beslöt oss för att inte gå tillbaka till blöjor, utan att fortsätta utan, och det börjar ge sig nu. Vi har tvättat, tvättat och tvättat, och kört med plastad frotté i sängen. Hon var alltså torr utan större problem i 3-4 månader, innan det började.

    För vår dotter verkar det som att hon "testar" vad som händer, både fysiskt och vad mamma och pappa säger, om vi blir arga etc.

    Men man känner ju oftast vad ens eget barn mår bra av, eller rättare sagt, vad som känns fel att göra. Överlag så ogillar jag att andra påpekar för andras barn att de inte borde ha blöjor, eller att de inte borde kissa i trosorna. Det är en känslig sak för ett barn, och det är en känslig sak att "misslyckas" i kalsonger/trosor. Lämna sånt till föräldrarna, tack.

    Vår dotter är förresten också väldigt fascinerad av det där med att kissa i gräset!


    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • JAG är BÄST
    Sally skrev 2011-09-04 21:12:43 följande:
    Mycket trist att folk går på ett fortfarande litet barn med tuff bakgrund ang en sådan sak. Trodde att alla visste att sådant som blöjfria åldern kan variera enormt mellan olika barn. Uppenbarligen är det inte så... Förstår att du blir mållös ibland.

    Grattis förresten på de andra uppnådda målen!
    Dom säger att jag bara gömmer mig bakom att han är adopterat och han har nu varit här i sverige i snart 2år, så han är det inge fel på. Dom tycker jag "försvarar" hans vilja att ha blöja igen. Jag kämpar på här hemma inom dörrarna utan blöja, det gör dagis med. Vi är rörande överens om att ute ska han få ha blöja tills det hela funkar.
    Han ska få ha blöja då han vill bajsa, förra vändan blev han så förstoppad tog 4dar mellan gångerna, å då fick han kämpa läääääänge och det kom typ ingenting.
    Jag vill inte utsätta han för det igen.
  • JAG är BÄST
    Kalinka skrev 2011-09-04 21:12:47 följande:
    Jag har inget adopterat barn (om det nu spelar roll här), men min hemmagjorda dotter (snart 3,5) som slutade med blöjor på eget bevåg i november, har nu haft en jättestrulig period med kiss i sängen, kissa i byxorna, kissa i trosorna etc. Vi beslöt oss för att inte gå tillbaka till blöjor, utan att fortsätta utan, och det börjar ge sig nu. Vi har tvättat, tvättat och tvättat, och kört med plastad frotté i sängen. Hon var alltså torr utan större problem i 3-4 månader, innan det började.

    För vår dotter verkar det som att hon "testar" vad som händer, både fysiskt och vad mamma och pappa säger, om vi blir arga etc.

    Men man känner ju oftast vad ens eget barn mår bra av, eller rättare sagt, vad som känns fel att göra. Överlag så ogillar jag att andra påpekar för andras barn att de inte borde ha blöjor, eller att de inte borde kissa i trosorna. Det är en känslig sak för ett barn, och det är en känslig sak att "misslyckas" i kalsonger/trosor. Lämna sånt till föräldrarna, tack.

    Vår dotter är förresten också väldigt fascinerad av det där med att kissa i gräset!
    Han sover med blöja, är inte torr där än heller. Några mornar vaknar han och är torr då brukar jag rusa upp med honom och sätta han på pottan, han blir själv överlycklig och jag berömmer honom, men som sagt dom gångerna är få men dom finns.
    Vet att flera sagt att då dom börjar vara torra på mornarna flera dagar i rad så börjar dom vara mogen för att sluta med blöja helt.
    Han frågar alltid "mamma har jag blöja på mig" det han vill ha sagt att han vill ha en blöja för att han vill bajsa, jag frågar alltid OM han vill prova på pottan men han säger bestämt NEJ, så jag trugar inte.
  • Eva 937
    JAG är BÄST skrev 2011-09-04 21:02:03 följande:
    Hur orkar folk bry sig i andras barn? om det nu inte handlar om ren hälsofara.
    Å vad fasen gör en tutte för skada?
    Tutte är lättare att sluta med än dom som suger på tumme.
    Det är inte så bra med napp (eller tumme) när tänderna börjar komma tydligen. De kan tydligen börja stå rakt ut.... i alla fall sa tandsköterskan det till vår dotter då snart 3 år. Och faktiskt när tandsköterskan förmanade, lade hon av nappen momentant utan knot! Vi blev väldigt förvånade!
  • Eva 937

    TS : Låt han ha blöja så länge han vill! En dag vill han inte längre och då är väl det gott och väl!

  • Husis

    Jag har inte träffat på ett endaste barn i förskoleklass med blöjor (barn med funktionshinder undantagna). Det lossnar snart och finns ingen magisk gräns när ALLA är blöjfria.

  • Lyckliga stunder

    Arrrggggg!!!!!
    Ja va 17 säger man!
    Jag har fått gliringar flera gånger för att vårt barn åker vagn. Alla har vi våra anledningar, och jag blir så irreterad på att folk inte har någon förståelse för att andra kan ha andra behov än en själv!
    Oerhört respektlöst av vuxna att fråga en 4-åring varför det har blöja! Jag tycker du ska rycka in direkt och säga "Det är en väldigt privat fråga".
    Vad e det för fel på människor?!

  • Namaste72

    Säg till dem att 1. Ställa frågor om hans förehavanden till dig, inte till honom. 2. Hans sk familjeålder är 2 år. Ingen skulle väl kräva av en 2:åring att vara blöjfri? 3. Funkar inget av ovanstående, be dem fara och flyga.

    Ang blöjorna (om ni känner att det är viktigt att han slutar) Prova tygblöjor, blir både kallt och är klumpiga. Håller torrt, men ger honom en signal att det är lite obehagligt att gå med kiss i blöjan.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Thi 08

    Trist beteende av vuxna. Min dotter är exempelvis hur duktig som helst som "bara" varit här 2 år och ändå slutat med blöja helt på eget bevåg (jag har alltså inte pottränat eller drillat henne att hon måste uppnå något alls). Dock tror jag förskolan har haft en inverkan då jag för ett tag sedan fick veta att de lägger min dotter för sovstund UTAN blöja. Jag blev lite chockad måste jag säga. Hon kanske klarar det, men hemma frågar hon mig -jag får väl ha blöja? när hon ska sova.Självklart säger jag då. Du får ha blöja när du vill. Ibland vill hon ha på sig blöjan när hon går till förskolan, oftast inte (för hon vill ju göra som de andra barnen) Man undrar ibland vad förskolepedagogerna säger till min dotter angående detta med blöja? Vid närmare eftertanke ska jag nog fråga idag. Det är inte ok att säga till ett barn att du ska vara utan blöja, när föräldrarna egentligen inte tycker det, eller vill göra en stor grej av det (människor i omgivningen, släkten, pedagoger). Jag tycker inte det ska behöva vara något laddat för barnen. När det gäller era andra mål har ni säkert pratat med någon om varför ni sätter upp vissa mål för barnet. Jag gör inte det. Jag låter min dotter få utvecklas som hon vill. Och det har fungerat bra hittills. Säger inte att ert sätt är fel (ni har säkert era skäl), men jag skulle inte sträva mot några mål, då det kanske kan uppfattas som krav. Det mesta kommer automatiskt när barnen vill framåt själva. Sedan är en annan sak att vara stolt över barnet för att hon/han själv nått sina egna mål Min dotter har blöja under natten och det får hon ha så länge hon vill.

  • en glad

    Strunta i dumma personer ... bygg upp din egen inre säkerhet och tro på att ni gör rätt så blir du inte så mottaglig för knäppa personers åsikter .... varje barn har rätt att bli jämförd med sig själv, inte med andra barn i samma ålder. Var sak har sin tid, olika för olika barn, och att sluta med napp, blöja etc kommer tids nog för alla friska barn om man inte gör "en affär" av det ...

  • såärdet

    båda mina pojkar hade blöja till drygt 4 års åldern. Vi försökte verkligen sluta tidigare men det gick bara inte. Till slut gick det jättesmidigt, på bara några dagar, så antagligen var de inte mogna ordentligt förrän då? (inte adopterade men det är väl individuellt detta)

  • Thi 08

    Jag tror som ovan. Min dotter ville inte ens sitta på pottan (provade några gånger), sedan sa hon bara att hon skulle ta av blöjan och kissa på pottan. Därefter gick det på någon vecka tills hon var torr dagtid. Jag var ganska chockad kan jag säga. Det var en fantastisk känsla att hon tog steget själv.

  • Sara0000

    Åh jag har inte varit inloggad på år och dar käns det som med det här var jag tvungen att svara på! Vilka okänsliga och elaka människor som kan säga så till ett barn!!! OM de tycker att det är ngt de MÅSTE ta upp ska de göra det med dig eller barnets far när barnet inte hör på.!!

    Han har bara varit hos er i två år och oavsett det så är det inget som angår dem! Han kunde ha en sjukdom etc som gör att han måste ha dem. Det är så kränkande att Säga så till ett barn! Min instinkt säger mig att man borde svara ngt riktigt elakt tillbaka till den som ställer frågan men tyvärr lär man inte barnet att kommunicera så bra då;) Men skaffa ett standardsvar som typ att det är inget som angår dig och OM du känner att du MÅSTE dryfta detta så gör det med mig eller X när barnet inte hör. (Men vi kommer inte heller att prata med dig om det då skulle man vilja tillägga med det är nog inte så smart;))

    Fö är det inte helt ovanligt att barn som inte utsatts för spearationer på det sätt som ett adopterat barn gör oxå har blöjor upp i den åldern.    

  • dubbelmamma0310

    Har iofs inget adoptivbarn hemma ännu, men vår hemmagjorda son hade blöja tills han var över fyra- en dag bara bestämde han sig och vips! Däremot natten har varit jobbig, blöjan vägrade han ha på sig från fem års ålder men kissar på sig fortfarande emellanåt och nu är han snart åtta. Nu gäller det att vi orkar gå upp och kissa honom på natten... Ta det lugnt! tips man har fått längs vägen är ju att köpa "dåliga"  blöjor som inte suger så bra så det blir riktigt obekvämt...

  • mor till två kina tjejer

    Till de som är dumma nog att fråga, säg som det är. Din 4-åring har ännu inte fått rätt på det med toa-besök. Men att ni inte är oroliga, samtidigt som ni besämt er att det får gå i den takt som passar ert barn.


    Och säg också att ni INTE är oroliga att ert barn kommer att ha blöja som tonåring (för det är väl det de är oroliga för, eller)


    Vi har samsovit med vår dotter tills hon var runt fem år. Till mångas förtret, kan inte räkna alla kommentarer vi fått. Jag har bara svarat att jag tänkt mig att hon ska sova i min säng tills hon gifter sig och får egna barn, då säger man inget mer men tittar med förfäran på mig (som om jag medande det på riktigt). En dag sa min 5-åring att nu sover jag i min egen säng och så blev det.

  • adrianne

    ett barn slutar med blöja när det själv är redo.'

    . men det kan vara tillhjälp att leka frem det tex spela spel när trollet sitter på pottan..läsa pottböcker.mm mm

  • Emeli
    mor till två kina tjejer skrev 2011-09-06 11:11:47 följande:

    Till de som är dumma nog att fråga, säg som det är. Din 4-åring har ännu inte fått rätt på det med toa-besök. Men att ni inte är oroliga, samtidigt som ni besämt er att det får gå i den takt som passar ert barn.


    Och säg också att ni INTE är oroliga att ert barn kommer att ha blöja som tonåring (för det är väl det de är oroliga för, eller)


    Vi har samsovit med vår dotter tills hon var runt fem år. Till mångas förtret, kan inte räkna alla kommentarer vi fått. Jag har bara svarat att jag tänkt mig att hon ska sova i min säng tills hon gifter sig och får egna barn, då säger man inget mer men tittar med förfäran på mig (som om jag medande det på riktigt). En dag sa min 5-åring att nu sover jag i min egen säng och så blev det.


    Haha, vi har gjort likadant med våra tre barn. Samsovit så länge de ville själva, och slutat med blöjor när vi märkt att blöjorna var torra och fick slängas för att de var för smuliga och torra ... Och det har blivit folk av våra barn också - trots att 2 av 3 barn hade blöjor till 4 respektive 3 års ålder. En av sönerna var torr på dagen när han var två och på natten när han var två och ett halvt. Ett av våra barn vägra samsovning från dag 1, ett annat barn samsov helt och hållet till fem års ålder och av och till tills h*n var 12, ett tredje barn samsov till 8 år och sov därefter i egen säng. Ett av våra tre barn hade napp till h*n var 1½, ett annat till drygt fyra års ålder och det tredje knappt alls.

    Alla våra barn är vuxna idag. De arbetar och försörjer sig själva eller studerar på högskola. Vi har både adopterade och biologiska barn.

    Mitt råd är att ta det lugnt med barnen. Man märker när de är mogna att släppa blöjorna, sova i egen säng, sluta med napp osv. Inget normalutvecklat barn vill hålla på med något av detta när de är 15, eller ens i tidiga skolåldern.
Svar på tråden Vad fan säger man till idioter????