• Mrs Chika

    Hur förbereder jag mig? Berätta om era erfarenheter vid adoption av större barn.

    Hej vänner. Jag hoppas kunna få råd och stöd från Er med erfarenhet av adoption, främst av större barn. Vår situation ser ut såhär:
    Jag är gift med en man från Nigeria. Han har förlorat sin fd fru och sin äldste son under oroligheter i hemlandet. Han har bott i Sverige under tiden det har varit osäkert i hans hemområde och hans 2 yngre barn har bott hos hans syster i Nigeria under samma tid. (vilket börjar vara ganska lång tid...min man har just kunnat återvända till Nigeria utan fara) Vi vill givetvis att barnen ska bo med oss så fort allt är ordnat...vilket betyder att jag går som jag känner det" i väntans tider". Jag känner mig oerhört gravid känslomässigt. Jag vill verkligen tydliggöra att jag är oerhört tacksam och glad över att få bli dessa små barns mamma...och jag vill förbereda mig så gott det går, för att kunna ta hand om dem på bästa sätt. För mig är det en ren välsignelse att få barn på detta sätt...då jag faktiskt inte kan bli gravid efter komplikationer iom kejsarsnitt med sonen 9 år.
    Vidare vill jag berätta att vår dotter från början är adopterad av min man och hans fd fru. Flickan är född i Nigeria och hon kom till dem bara 9 dagar gammal. Vår son är min man biologiska barn. Barnen är nu 4½ och 2 och 10 mån.
    Detta blir ju inte en regelrätt adoption i första hand även om jag kommer att adoptera barnen framledes. Vår flicka känner sin pappa väl...så allt blir inte nytt för henne...vår pojke var bara 1½ år när min man fick fly från hemlandet...hur mycket minns han av sin pappa tror ni? Jag förstår på min man att han känner oro för hur han ska kunna vara samma trygghet för sonen som för dottern. Han är helt enkelt rädd att de inte "minns varann". Hade detta varit en adoption genom förmedling hade jag säkert haft mer vetskap och kunskap om vad som rimligtvis kommer hända i vår nya familj...men någon sådan adoptivföräldrautbildning får jag ju inte i detta fallet. Så snälla Ni, dela med er av erfarenheter, er kunskap och era tankar.  Hjälp mig att bli en väl förberedd mamma till dessa underbara små gåvor.
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hur förbereder jag mig? Berätta om era erfarenheter vid adoption av större barn.
  • fabbemam

    Hej jag har bara ögnat igenom ditt brev men vill börja med att säga GRATTIS !
    Jag fastnade lite i den raden är du skriver att du inte får någon föräldrautbildning för adoptivföräldrar. Jag hoppas och tror att de även är öppna för dig. På en del platser bjuder kommunen på dessa utbildningar men på många ställen får man bekosta dem själv och då borde det ju. Ring socialtjänsten och säg att du funderar på adoption och vill starta med föräldrautbildningen! Denna utbildning varierar enligt vad jag förstått en hel del i kvalité men den ska ju vara en bra förberedelse.

    Om inte socialtjänsten kan/vill hänvisa dig så kan jag tipsa dig om att berätta här vilken din närmsta större stad är så finns det säkert någon som vet en BRA kurs i närheten!

    LYCKA TILL!

  • Mrs Chika
    fabbemam skrev 2011-09-05 21:26:35 följande:
    Hej jag har bara ögnat igenom ditt brev men vill börja med att säga GRATTIS !
    Jag fastnade lite i den raden är du skriver att du inte får någon föräldrautbildning för adoptivföräldrar. Jag hoppas och tror att de även är öppna för dig. På en del platser bjuder kommunen på dessa utbildningar men på många ställen får man bekosta dem själv och då borde det ju. Ring socialtjänsten och säg att du funderar på adoption och vill starta med föräldrautbildningen! Denna utbildning varierar enligt vad jag förstått en hel del i kvalité men den ska ju vara en bra förberedelse.

    Om inte socialtjänsten kan/vill hänvisa dig så kan jag tipsa dig om att berätta här vilken din närmsta större stad är så finns det säkert någon som vet en BRA kurs i närheten!

    LYCKA TILL!
    TACK! Jag ska kolla med socialtjänsten snarast :)
Svar på tråden Hur förbereder jag mig? Berätta om era erfarenheter vid adoption av större barn.