Inlägg från: Nikki GBG |Visa alla inlägg
  • Nikki GBG

    är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??

    är så jävla förbannad! måste få prata av mig för jag funderar nu starkt på att göra slut med min fästman enbart pga hans snålhet Rynkar på näsan
    vi bor ihop i min bostadsrätt han tjänar 40.000 i månaden och får ut ca 30, jag får ut 14! han har inga lån eller större utgifter förutom sin bil och så låter han mig betala hälften av allt och mer därtill!! jag får även betala alla amorteringar ensam på bostadslånet eftersom det är min lägenhet.
    jag har pga min låga lön samlat på mig en del lån under åren och har sammanlagt räkningar för 10.000 + matkostnad 3000 per månad alltså knappt 1000 kr kvar att leva på under en hel månad!
    jag har varken råd att gå till frisören eller köpa kläder eller annat jag behöver och så lever min kille riktigt bra, behöver aldrig kolla prislappen när han köper kläder tex och spelar golf som inte e billigt.
    när vi handlar mat kollar han kilo-pris på falukorv som redan e billigt!!! är inte det höjden av snålhet när man tjänar 40!!?
    vet inte om jag klarar att leva med någon så snål resten av mitt liv, hans höga lön har jag inte den minsta glädje av, jag kommer få fortsätta leva på öret.. har man inte som sambos och förlovade gemensam ekonomi!??
    vad skulle ni gjort?
    allt jag såg fram emot som vi planerat känns nu väldigt långt borta som tex köpa hus och skaffa barn Rynkar på näsan
    egentligen vet jag vad enda utvägen är.. göra slut.. men behövde bara skriva av min ilska...

  • Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??
  • Nikki GBG
    Hillbilly skrev 2011-09-06 21:55:39 följande:
    Det är väl inte så snålt. Snarare dumt att köpa dyrare om det finns ett billigare alternativ som är lika bra...
    nej inte snålt om man tjänar dåligt eller normalt men om man tjänar 40 och inte har andra utgifter är det snålt.. och jag tvekar ju starkt på om euroshoppers falukorv innehåller lika bra råvaror som tex ett ekologiskt alternativ!
    men det var inte matalternativ som var ämnet, det var bara ett utav många exempel jag kan ta.. som tex att han e för snål för att ens ge bort en blomma till folk vi är bortbjudna till Rynkar på näsan
  • Nikki GBG
    Lindreas skrev 2011-09-06 21:57:47 följande:
    Att jämföra kilopriset är inte snålt, jag tycker det är bra. Däremot så borde ni nog prata om er fördelning av de ekonomiska medel ni har, du mår ju inte bra av det här...
    så sant! jag mår verkligen dåligt av det här, vill inte ens träffa våra bekanta för jag känner mig skabbig som aldrig har råd att fixa håret hos frissan eller köpa ngt nytt klädesplagg, har börjat bita på naglarna igen som jag inte gjort på åratal och fått massa stressutslag i ansiktet pga denna stress över att klara ekonomin, han vet ju om det oxå och ändå får jag tigga för att få några kronor.. allt jag gör hemma är inte värt någonting! det är bara jag som tvättar, det är bara jag som lagar mat, bara jag som går ut med djuren och mkt annat så ni får säga vad ni vill men i vårt förhållande är det verkligen fel på fördelningen av ekonomin!
  • Nikki GBG
    jådåsåatt skrev 2011-09-06 22:08:05 följande:
    Om han bor i din lägenhet sparar han ju asmycket pengar jämfört med om han hade bott i hyreslägenhet. Jag hoppas du tar ut en marknadsmässig hyra från honom.
    jag betalar 4000 på lägenheten och min sambo 2500 Gråter trots han tjänar dubbelt så mkt som mig, han tycker det ska vara så eftersom jag får tillbaka en del av pengarna när jag säljer, när ja säljer ja! men det hjälper inte mig månad för månad..
  • Nikki GBG
    Hillbilly skrev 2011-09-06 22:19:20 följande:
    Ta upp det med honom att du inte mår bra av att ha det såhär. Antingen får ni ha gemensam eller betala procentuellt eller avsluta förhållandet...
    kunde inte ha sagt det bättre själv! ska ta mig en ordentlig funderare sen blir det upp till honom om han vill göra det enda rätta eller bli dumpad och utslängd från min bostadsrätt!!
  • Nikki GBG
    Filuren83 skrev 2011-09-06 22:21:54 följande:
    Och det är då det har gått så långt att det inte är okej... Han borde kanske hjälpa dig att få lös någon skuld då och då, unna dig något extra t.ex. en klippning, betala en procentuell hyra baserad på inkomst m.m. Sen behöver man inte ha gemensam ekonomi för det men han borde unna dig så att du också får må bra!
    han säger att han e snål för att han sparar till hus, visst hus e viktigt men men får inte sluta leva i nuet, för gör man det har framtiden ingen betydelse.. det är ju inte meningen sparandet ska ta död på vårat förhållande innan vi ens fått det där huset..
  • Nikki GBG
    Themis skrev 2011-09-06 22:28:08 följande:
    Men där kan han ju skita ner sig ärligt talat- man får inte ens ett korridorrum för de pengarna.

    Kom in i matchen Ove Sundberg!
    hahaha det är bra någon får mig att skratta lite mellan tårarna! Solig
  • Nikki GBG
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 22:32:45 följande:
    Han skall betala halva hyran men inget på lånen om det är din lägenhet, anser jag.
    fast då blir fördelningen att han bara betalar 1150 eftersom hyran är 2300. resten är bostadslån eftersom jag köpt lägenheten och då blir det ännu mer orättvist! han ska väl ändå betala halva räntan också!? för den får man inte tillbaka när jag säljer..
  • Nikki GBG
    Yavannie skrev 2011-09-06 22:34:18 följande:
    Men, ska han köpa hus själv då? Till bara sig själv? Han lär ju få leva med att du bor i hans hus, sitter med miljonen på banken för din sålda lägenhet och betalar så lite som möjligt på hans månadskostnad eftersom han får vinsten om han säljer ;)
    nej vi ska köpa hus tillsammans, jag ska betala hälften och tom ta halva bostadslånet men det kommer inte bli så nu.. det är inte rätt så länge jag tjänar så här dåligt, vårdjobb Gråter
  • Nikki GBG
    Hillbilly skrev 2011-09-06 22:39:40 följande:
    Men om ni är sambo och han sparar till hus, är det pengar som du kommer få ta del av om ni köper hus eller går han in med sina pengar då och du dina från bostadsrätten? Eller kommer alla pengar bli gemensamma vid försäljning av br? Isåfall får han ju betala mer hyra eftersom han troligtsvis kommer att gynnas av dina pengar vi försäljning. Om inte annat så kommer han ju få en lägre boendekostnad vid husköp eftersom ni går in med mer pengar i köpet.... Det blev krångligt, men hoppas du förstår vad jag menar
    han sparar till kontantinsatsen och jag lägger de jag får över på försäljningen, har bostadslån på 870.000 och mäklaren har värderat till 1.050.000-1.075.000 alltså inte mkt över och mäklaren ska ha 50.000 så allt kommer gå till nästa bostad. så de jag får över blir ju gemensamma i huset vi köper..
  • Nikki GBG
    jådåsåatt skrev 2011-09-06 22:55:36 följande:
    Fast han sparar ju pengar på att bo i TS bostadsrätt. En hyresrätt hade med all säkerhet blivit dyrare för honom.
    såå sant! visst tjänar han massor på det! säkert därför han ville flytta ihop hos mig såå jävla snabbt! Rynkar på näsan
  • Nikki GBG
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 23:01:11 följande:
    Ja, men det gör ju TS också. Hade inte han bott där så hade hon fått betala allt själv. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

    TS äger lägenheten och har lånet på den. TS kan göra avdrag i sin deklaration på räntekostnaden, TS behåller hela försäljngssumman. Varför skall hennes sambo betala räntekostnader samtidigt som han också sparar till ett gemensamt boende?
    fel fel fel!! jag behåller inte hela försäljningssumman för den får banken tillbaka! bara ett lån ju, inte mina pengar som jag får glädje av och jag gör inget avdrag för räntekostnader i deklarationen, väljer att få tillbaka på skatten istället till sommaren eftersom jag inte har betald semester i mitt arbete, jag får semesterersättning inräknat i lönen. annars hade den varit ännu lägre än 14.000 i månaden!
    gör jag inte så har jag inte råd att ta semester ens ett par v på sommaren Rynkar på näsan
  • Nikki GBG
    jådåsåatt skrev 2011-09-06 23:09:32 följande:
    Men frågan är ju om han sparar gemensamt till boendet eller om han sparar till sin del och Ts får ta lån på sin del som hon sen får betala ränta och amorteringar för.

    Sen handlar ju inte allt om ekonomi, när det kommer till förhållanden måste man ju lägga in moral och empati med. TS mår dåligt och klarar inte sin ekonomi, hennes sambo vägrar hjälpa henne fast han har råd. Jag hade aldrig levt med en man som skulle ha separat ekonomi till varje pris, och då är jag ändå den som "förlorar" ekonomiskt i mitt förhållande.
    han spar till sin del Rynkar på näsan håller med! har man ingen empati eller moral så har man inte i ett förhållande att göra!
    han kan leva ensam med sina pengar när han låter mig leva så här för jag tror inte någon annan tänder på ngn som är så girig och snål.
  • Nikki GBG
    HannaE skrev 2011-09-06 23:18:27 följande:
    Låter skevt. Jag får ut ca 30000 efter skatt och sambon får ut ca 10000 (föräldrapenning), jag betalar hela boendekostnaden -- bostadsrättsavgift, lån, el, garage, telefon, allt! Om vi delade lika på boendekostnaden skulle vi ju måsta bo i en mycket mindre lägenhet, det kan jag inte se meningen med.
    oj shit! får man bara ut 10.000 i föräldrapenning!? det skulle ju aldrig funka i vårat förhållande om ja ska betala lika mkt som jag gör nu! fler av sambos som dig tack! Glad
  • Nikki GBG
    filosoffan skrev 2011-09-07 10:38:08 följande:
    Intressant diskussion....
    Jag, som flera andra, läser att din frustration inte handlar om falukorv utan om att du upplever din sambo som snål. Jag har upplevt samma sak. Min fd. sambo tjänade ca 40.000:- och jag pluggade. Jag hade aldrig pengar över och stod för halva kostnaderna i fem år eftersom jag tog fullt csn lån och jobbade extra så fort jag orkade. Han sparade bland annat sin sons hela barnbidrag, jag köpte begagnat till mina döttrar. Jag bet ihop men gillade det inte. När jag pluggat klart och fick jobb, med en lön som var ett par tusen HÖGRE än hans- så hände det ofattbara- han blev arbetslös. Plötsligt hade han a-kassa. Jag betalade plötsligt ALLA huskostnader, matkostnader och alla barnens kostnader....ett år senare började han plugga. Då ville han inte ens ta csn-lån. Någonstans började jag få ont i magen och kände att detta är fel...
    Det slutade med att vi separerade efter 10 år tillsammans. Han hade drygt 100.000 på sitt sparkonto när vi delade på oss, jag hade inte ens hälften. Men det visade ju hur hans syn på "delade kostnader" var.
    Kanske vi borde ha diskuterat detta, men vi gjorde inte det och min kärlek dog, mycket pga hans snålhet.

    Självklart ska man stötta varandra genom livet om man lever ihop- men då på lika villkor....

    / Lycka till <3
    tack! nej min situation handlar verkligen inte om falukorv och jag är rädd att vårt förhållande också håller på att ta slut pga hans snålhet.
    när vi träffades låg vi ungefär lika i ekonomin, jag lite under men jag jobbade då 7 dagar i veckan och fick iallafall ut 20, men det gick inte i längden, jag blev sjuk av det, utbränd hamnade på akuten med syre-apparater och sladdar kopplade till hjärtat, ett förhållande funkar inte heller om den ena jobbar alla dagar i veckan, så jag var tvungen att gå ner till normal arbetstid 8-17 och inga helger mer och då fick jag bara ut 14. han däremot fick nytt jobb och bra mycket högre lön, ett jobb som han fick genom att halka in på ett bananskal för han kände en som jobbade på samma företag. helt plötsligt låg vi på 2 helt olika plan ekonomiskt men ändå förändrades inte fördelningen av räkningar och utgifter.
    och jag är verkligen ingen slösa, det kan jag inte vara med min lön..
  • Nikki GBG
    VeraVera skrev 2011-09-07 17:49:08 följande:

    säg att du inte har råd att ha kvar lägenheten om inte han börjar hjälpa till att betala för den...Varför ska han bo gratis??


    messade till honom i morse att jag nu tittar på billigare etta att byta ner mig till så han får flytta hem till sin hyresrätt han hyrt ut svart. och flyttar han inte självmant är problemet enkelt löst, ringer till hans hyresvärd och berättar att lägenheten hyrs ut olagligt i 2a hand så måste min sambo bo där själv om han vill behålla kontraktet.
    han har fått sina chanser och han får skylla sig själv, behandlar man andra oschysst så slår det alltid tillbaka på en själv..
  • Nikki GBG
    VeraVera skrev 2011-09-07 18:17:53 följande:
    fått något svar?
    ja vi har pratat i telefon om det nu och det ser ut att ordna sig, han har svårt att erkänna när han gör fel men skyllde sitt misstag på att "vi bara missuppfattat varandra lite och grejen om pengar" han sa att han kommer hjälpa mig om jag behöver det så jag slipper jobba helger oxå och att hans lön han lägger undan är till vårt framtida hus och alla grejer som behövs till bebis, vagn osv.. så vi är inte längre osams och jag tror det kommer lösa sig Glad
  • Nikki GBG

    han vill jag följer med till hans syster som fyller år nästa helg och som bor 23 mil bort.
    jag sa att han får åka själv för jag följer inte med för jag har bara gamla trasor att ta på mig och utväxten på håret ser för jävligt ut så jag följer inte med på några bjudningar förrän jag känner att jag ser ordentlig ut igen.
    jag vet att han verkligen inte vill åka själv så nu gav han mig 1500 till frissa och nytt klädesplagg :)
    som sagt, det är ju mycket roligare att kunna göra saker tillsammans än att en ska hålla stenhårt på sin lön och bara kunna göra saker ensam!

Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??