• Dody
    Äldre 8 Sep 10:15
    2127 visningar
    4 svar
    4
    2127

    Föräldraledigt vid tvillingar - jämställdhetsbonus, vabb mm ngn som vet?

    Lite frågor om föräldrapenning vid tvillingar:

    Ngn som vet om man kan vabba för varsinn tvilling om de är sjuka?

    Kan en förälder vabba om en är f-ledig med andra?

    Hur delar man upp dagarna för att få ut mesta bonusen för jämställdhet, eftersom man har 180 dgr extra. Som jag ser det på fk's hemsida så har jag lika många dagar för båda men ser inte tydligt vad som är de där extra dagarna? Just nu ser det ut som om jag har 480 dagar för båda tillsammans med sambon. 


    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Svar på tråden Föräldraledigt vid tvillingar - jämställdhetsbonus, vabb mm ngn som vet?
  • mandel­blomma
    Äldre 8 Sep 19:38
    #1

    man kan i särskilda fall få vabba på varsitt barn, ex fick vi ok på det vid en svår magsjuka då de var små. Nu ska de opereras och vi behöver ta varsitt barn några dagar. med intyg får vi då det. Man får prata med f-kassan och se vad de säger.
    Att vabba då den andre är f-ledig är samma sa, kan gå i särskilda fall.

  • Äldre 8 Sep 22:29
    #2

    Här har vi samlat en hel del information:
    https://www.facebook.com/groups/tvillingar/doc/186780291370009/
     

  • Äldre 11 Sep 19:16
    #3
    Kerstin W skrev 2011-09-08 22:29:47 följande:
    Här har vi samlat en hel del information:
    www.facebook.com/groups/tvillingar/doc/186780.../
     

    Dokumentet går inte att läsa, verkar vara låst för att se om man inte redan är med i er FB-grupp.
  • Äldre 11 Sep 20:40
    #4

    Glömde svara på sakfrågorna...

    För att maximera jämställdhetsbonusen ska ni ta exakt 240 dagar vardera av de 480 SGI-dagarna. De 180 Lägsta nivå-dagarna genererar ingen jämställdhetsbonus, så de kan ni fördela hur ni vill utan att det påverkar bonusen

    De 180 extra Fp-dagarna (90 SGI-dagar och 90 LN-dagar) syns inte på ngt särskilt sätt på Fks hemsida utan det står att ni har 660 dagar totalt för barnen.
    Ett tips är att ni föräldrar bestämmer vilken av tvillingarna ni alltid tar ut FP för, så håller ni lättare ordning, Ffa är det viktigt de perioder ni vill ta ut FP samtidigt för varsin tvilling.  

    Och som mandelblomma skrev; huvudregeln är att en förälder kan ta hand om samtliga sina barn, oavsett om de är sjuka eller friska. Att det är tvillingar spelar ingen roll i det sammanhanget.
    Men man KAN få ok på att ta ut TFP (ersättningen vid VAB) samtidigt eller i kombination med FP under särskilda omständigheter, men som jag uppfattat det krävs då att flera barn har magsjuka (eller annan mer omsorgskrävande sjukdom) och/eller att det handlar om riktigt små bebisar. Sjukhusvistelse med intyg om att båda föräldrarnas närvaro krävs ger som sagt också alltid rätt till TFP.

Svar på tråden Föräldraledigt vid tvillingar - jämställdhetsbonus, vabb mm ngn som vet?