Inlägg från: Skoxan |Visa alla inlägg
  • Skoxan

    Biverkningar TBE-vaccin? PMS? Hypotyreos?

    Hej!
    Ja, jag känner igen mig!!!!
    Här sitter jag och söker på nätet och råkar finna det jag söker!
    Jag mår som du beskriver - inte bra.
    Hur mår du nu? Ditt senaste inlägg var skrivet för över en vecka sedan.

    Jag tog Encepur (Spruta nr3) i juli och har sedan dess mått kass. Alltså, jag funkar, men inte som vanligt. Vardagen är jobbig.
    Domningar i ansikte och händer. . Konstant nackvärk. Känner mig likgiltig och oengagerad.

    Dag 7 åkte jag till VC och vidare till infektionskliniken. Jag hade flera av de symptom som du beskriver. Synrubbningar. Känsla av att inte vakna igen om jag skulle somna osv. Extremt läskigt.  Men ingen visst ngt. "Ovanliga biverkningar" var svaret. "Det finns antagligen inget att göra". "Avvakta så får vi se". "Om det inte blir bättre så gör vi en nervimpulsmätning" (jaha, och skulle jag bli frisk av den?) Jag hade då känningar enbart på vänster sida - där sprutan togs.

    Jag tyckte trots allt att det hela mildrades och blev lite bättre under en månads tid. Lycklig!!!

    Sedan slog det till igen! Och nu känns hela nacken/halsen stel. Inte bara på vänster sida utan likväl på höger. Domningskänslor i båda ansiktshalvorna och båda händerna. Det susar i öronen hela tiden (som tinnitus).

    Jag har kontaktat VC. Läkaren trodde att det var en förslitningsskada i nacken (ööh, jaha?), så jag åkte till skelettröntgen. Inga fel.
    Hon skickade mig till lungröntgen - inga fel.
    Hon tog "vanliga" blodprov och borreliablodprov - inga fel.
    Jag fick tid för ultraljud av nacken - inga fel.
    Läkaren ordinerade besök hos massör/sjukgymnast. Där har jag varit och han knäckte i rygg och nacke. Säkert bra, men mina problem kvarstår.

    Här är jag nu. Är det TBE-vaccinbiverkningar? Kan man göra ngt åt det? Kan det bli ännu värre?

    Jag skulle vilja ha kontakt med fler som råkat ut för detta och utbyta erfarenheter. Går det över?

    I morgon måste jag kontakta min läkare igen och höra vad hon har för idéer. Detta känns långdraget och inte alls bra. Jag är övertygad om att det är nerver inblandade, och inte skelett eller muskler. Börjar även hoppas på att det är borrelia, för då kan det ju gå att bota. Tydligen så händer det ofta att vanliga blodprover inte visar eventuell borrelia. Kanske det jag ska begära? Fast egentligen tror jag inte att det är så.

  • Skoxan

    Jag vill veta om detta kan försvinna! Jag ber till högre makter att det iaf inte ska bli värre, för då blir det tunga dagar... Jag vill att det ska finnas botemedel!!!

    Jag söker på nätet.
    Jag ringer runt "överallt". 
    Ingen verkar ha någon koll ärligt talat. På TBE och Borrelia verkar de ha rätt bra koll, men inte på biverkningar från sprutan. Det är ovanligt tydligen.
    Jag vet inte vart jag ska ta vägen! Hjälp mig någon!

    Varför skulle man bli en av typ 100 000? Ångrar sig ja! Minst sagt. Bor inte ens i ett högdrabbat TBE-område. Det finns förvisso fästingar här, är ute mycket osv. Detta känns helt sjukt (i dubbel bemärkelse...)

    Alltså, det borde finnas någon läkare i Sverige (eller i världen) som samlar in biverkningssymptom, och kan ge information om detta. Hur det ter sig, på kort och lång sikt. Eller hur? Var finns denna person?

     

  • Skoxan

    Tack för tipset, det ska jag göra. Minns du inte alls vad läkaren hette?

    Idag var jag till min husläkare. Hon remitterade till neurolog. Säkert OK, men allt tar ju sån fruktansvärd tid! Nu har jag känns mig dålig i 3 månader. Vad väntar vi på?

    Jag börjar misstänka att jag har borrelia, och då kunde vi väl köra på med en rejäl antibiotikakur och se om jag blir bra? Nääääääää.... så får man ju inte göra. Det är nog bättre att jag är sjuk och dålig. Och allra helst blir lite sämre först. Sedan får vi se...om jag kanske kan få nåt.

    Fy vad trött jag blir på alltihop! 

  • Skoxan

    Ässklingen, hur mår du nu? Känner du dig återställd? Hoppas verkligen det!

    Jag kotaktade Östra och pratade med trevilg sköterska som verkligen var hjälpsam, men förstås så kan ju inte hon bota mig! Svårt att nå läkare, Svårt att få tider. SVårt att nästla sig in i ett annat landsting. Allt är svårt! 

    Och jag är desperat, orolig och snart deprimerad över den låsta situationen.. 

    Jag ska ALDRIG rekommendera någon att ta TBE-spruta. Enbart utifrån mina egna erfarenheter förstås... men just därför!

    Frågan är om jag ens ska låta mina barn fortsätta att vaccineras enligt "svenskt basprogram" mot diverse olika sjukdomar. Biverkningar förekommer, även om inte ofta. Men någon, någon ska stå för statistiken.

    Nä, vadå... jag är inte bitter...  Haha

  • Skoxan

    Å så skönt för dig!!! Lyckliga du. STOR GRATTISKRAM!!

    Jag skulle ge allt för att få bli vanlig igen. Först nu inser jag på riktigt vad som menas med att "det viktigaste är att få vara frisk". Klyschor, ja, men så sant!

    Min remiss har fortfarande inte ens kommit in till neurologen ("bara" 6 dagar efter mitt senaste läkarbesök) Det är ett skämt.
    Jag kontaktade min läkare förra veckan just för att jag kände att NU vill jag ha hjälp. Inte om en vecka, en månad eller tre månader. Utan NU.
    Ovissheten är grym.  Jag vill ha besked om vad detta är. Kan jag botas? Går det över? Kan det bli värre?

    Sjukskriven är jag inte. Har ju fortfarande inte ens träffat en kompetent läkare. Jag borde däremot vara sjukskriven till viss del, för jag funkar inte som vanligt. En himla tur att jag har ett jobb som jag själv styr över så att ingen annan behöver drabbas av mitt tillstånd. Min vardag har blivit grå... Var tog mitt livs guist vägen?

    Detta bäddar för fler privata sjukförsäkringar i Sverige... Eller också tillhör jag ett ovanligt trögt landsting. Som fortfarande skickar allt via papperspost med stämplar och underskrifter och med avdelningar/enheter som inte kan kommunicera via varandras datasystem. Är det 1980 eller 2011? Så grymt ineffektivt! 

    Det var skönt att få spy lite galla på kvällskvisten

Svar på tråden Biverkningar TBE-vaccin? PMS? Hypotyreos?