• Nr 14

    Har annons på blocket - får konstiga sms? Törs jag svara?

    Hej!
    Låter väl knäppt men vi har annonserat ut vår bil på blocket och i två dagar nu har vi fått sms-svar på engelska där den som skriver bara frågar om bilen fortfarande är till salu och vill att vi svarar dem på deras gmail.se adress. Låter väl helt ok i era öron men de sms vi får är inte från nåt tel.nr utan det står att det är från ett namn tex diana.james där det normalt står telefonnr. Jag kan inte se detaljer eller vilket nr det är ifrån men den som skickade sms igår skickade sen igen och det mobilnr såg då ut såhär: +60173xxxxxx (x = siffror men det kan jag ju inte skriva nu här.) Fattar inte varför det inte syns vilket mobil nr de först skickar från och sen detta nr som nog inte är svenskt va? Vad tror ni? Kan det va så att när jag mailar svaret på deras gmailadress som de uppger att vi får nåt virus till vår dator - eller är jag bara onödigt misstänksam? Ingen har ringt av dessa trots att jag svarat på deras frågor och bett dem ringa om det är nåt mer de undrar... Vad tror nu?

  • Svar på tråden Har annons på blocket - får konstiga sms? Törs jag svara?
  • 4strocker

    Det är en bedragare. Har stött på det där flera ggr vid försäljning av saker.

  • Mela78

    Jag skulle inte svara varken på sms eller liknande mail, än mindre ens fundera på att sälja till liknande personer.

  • Nr 14

    Tack för de snabba svaren! Jag har ju som jag skrev mailat dem eftersom vi verkligen behöver sälja bilen men det känns inte seriöst av dessa personer att skicka sms till mig och sen vilja ha svar via mail. Men ni tror inte det kan vara nån fara att det är fråga om att vi kan få nåt virus till vår dator pga att jag mailat deras adresser? Är dålig på sånt här det är därför jag ber om hjälp här.....

  • Frontline
    Nr 14 skrev 2011-09-11 09:14:55 följande:
    Tack för de snabba svaren! Jag har ju som jag skrev mailat dem eftersom vi verkligen behöver sälja bilen men det känns inte seriöst av dessa personer att skicka sms till mig och sen vilja ha svar via mail. Men ni tror inte det kan vara nån fara att det är fråga om att vi kan få nåt virus till vår dator pga att jag mailat deras adresser? Är dålig på sånt här det är därför jag ber om hjälp här.....
    Så länge du inte öppnar några bilagor i ett mail får man inget virus...
    Men du skrev att dom hade en mail som slutar på gmail.se och bara där är det nått fel då det ska vara gmail.com
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PälsOLudd

    Råkade ut för samma sak när jag hade bil på blocket och är 100 % bedragare och det är inte ens värt att kontakta dem hur desperata ni är för ni kommer aldrig få pengar för bilen oavsett...

  • Nr 14

    Hej igen!
    Jag svarade på mailadresserna innan jag skrev detta inlägg men har ju såklart inte hört nåt mer sen dess... Vad får dessa personer ut av detta? Tror de att de ska få hämta hem bilen och provköra den en vecka innan de betalar lr? Ja ja... det blir inga bilaffärer här om det inte är nån som själv ringer iallafall! Tack för era svar!

  • HannaNL

    Hej. När vi skulle sälja våran bil på blocket så fick vi svar på mail av en som ville köpa allt verkade konstigt från början . Han ville ha bilen utan att kolla på den . Han var från USA och några som han kände skulle hämta den . Ville att vi skulle sätta in 1000 kr på hans konto varför vet jag inte och sen skulle han sätta in det som bilen kostade + dom där 1000 kr som vi satte in först . Det var då vi började misstänka rejält så min killes brors kompis kollade upp ip adressen och den var från Malmö inte USA och vi fick reda på att han gjort så ofta efter man satt in 1000 kr till han så hörde man inge mer och han tjänade 1000 kr på varje person han lura , som tur gick vi inte på detta . Ska tillägga att han skrev allt på engelska också

  • Blocketpojken

    Hej!


    Jag har också haft en annons på blocket ett tag nu och det kom ett sms idag från ett utländskt nummer som också vill att jag skriver till dem på en skum gmailadress. Svara INTE på denna sortens sms. Hur mycket du än vill sälja din vara så vet man ju att vill man ha något så ringer man eller har en fortsatt konversation på sms. När du svarar på mailen försvinner blockets skräppostfilter och det är fritt fram för bedragarna att luras. 


    Var försiktiga! :)

Svar på tråden Har annons på blocket - får konstiga sms? Törs jag svara?