• Svar på tråden Dina rättigheter som arbetstagare har i samband med barnlöshetsbehandlingar
  • Kurreburre
    callimero skrev 2011-09-12 09:54:31 följande:
    Bra!
    Det vore fint om det även kunde innefatta djungeln då det gäller bruttolöneavdrag också!
    Absolut! Jag har bara inte haft tid eller ork att skriva ihop något. Jag har nog den nödvändigaste informationen men det skulle behövas skrivas om så att det blir lätt att förstå och kan presenteras bra på sidan.
    Du eller någon annan här kanske skulle vilja hjälpa oss att skriva om det? :)
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • pink lily

    Bruttolöneavdrag för egenföretagare?
    (Försökte starta en tråd med frågan, men fungerade inte. Ställer frågan här och hoppas på svar ... trots att tråden inte haft inlägg på ett tag)

    Hej! Har läst i flera trådar om kvinnor/par som via arbetsgivare fått göra bruttolöneavdrag i samband med IVF och ÄD. Det verkar som alla har varit enbart anställda/arbetstagare. Är det någon som vet vad som gäller för dem som är företagare, dvs sin egen arbetsgivare? Mycket tacksam för råd, tips erfarenheter etc. 

    Dessutom, när jag ändå är här, så undrar jag om samma regler gäller - och om möjligheten ens finns - för bruttolöneavdrag när behandlingen är förlagd till utlandet (Danmark, Grekland, Spanien m fl). Någon som vet eller har erfarenhet av detta? Mycket tacksam för hjälp.

  • Kurreburre
    pink lily skrev 2012-06-18 21:16:10 följande:
    Bruttolöneavdrag för egenföretagare?
    (Försökte starta en tråd med frågan, men fungerade inte. Ställer frågan här och hoppas på svar ... trots att tråden inte haft inlägg på ett tag)

    Hej! Har läst i flera trådar om kvinnor/par som via arbetsgivare fått göra bruttolöneavdrag i samband med IVF och ÄD. Det verkar som alla har varit enbart anställda/arbetstagare. Är det någon som vet vad som gäller för dem som är företagare, dvs sin egen arbetsgivare? Mycket tacksam för råd, tips erfarenheter etc. 

    Dessutom, när jag ändå är här, så undrar jag om samma regler gäller - och om möjligheten ens finns - för bruttolöneavdrag när behandlingen är förlagd till utlandet (Danmark, Grekland, Spanien m fl). Någon som vet eller har erfarenhet av detta? Mycket tacksam för hjälp.
    Det kan ju tänkas att det är annorlunda regler för egenföretager, det brukar väl va så ;) Men kontakta Skatteverket så kan de säkert svara dig.
    När det gäller vård utomlands kan du få full ersättning från Försäkringskassan. mer information om det hittar du på Barnlängtans hemsida barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands. Om det gäller donationsbehandlingar kan du även kontakta vårt donationsnätverk, [email protected] för info och råd.
    Lycka till!
  • Bling1975

    Pink lily - du kanske redan har fått svar på frågan om företagare. Jag har ett AB och då är det inga problem alls. Men jag vet att reglerna skiljer sig åt för enskilda firmor.

    Det är i alla fall samma regler som gäller som om man har en sjukförsäkring för privatvård. Det är en kostnad företaget kan stå för och du slipper då arbetsgivaravgifter och skatt på de pengarna. Men kostnaden är inte avdragsgill för företaget vilket innebär att den inte dras av på resultatet utan du får betala bolagsskatt på beloppet.

    När det är ditt egna företag så behöver du inte göra ett bruttolöneavdrag om du inte vill. Arbetgivaren får stå för vårdkostnader utan att ta betalt av den anställda.

    Jag slutade dock ta kostnaderna på företaget efter ett tag då jag inte äger det ensam och det blev krångligt med att få till det rättvist med andra delägarna. Jag har också lagt så stora summer sista året att det hade inneburit i princip 0 kronor i lön vilket hade påverkat min SGI. Därför har jag inte gjort det på någon av våra utlandsbehandlingar, men det hade säkert gått lika bra.

  • Rosen 76

    Fråga!
    Vi har använt våra gratis "poäng" för ivf på Landstinget och gjort 3pack på privat klinik utan att fått bruttolöneavdrag från våra arbetsgivare.
    Kan man få hjälp från försäkringskassan nu?
    Om man får... Gäller det både i Sverige och Danmark?
    Jag är 35 år.

  • Kurreburre
    Rosen 76 skrev 2012-09-24 17:11:36 följande:
    Fråga!
    Vi har använt våra gratis "poäng" för ivf på Landstinget och gjort 3pack på privat klinik utan att fått bruttolöneavdrag från våra arbetsgivare.
    Kan man få hjälp från försäkringskassan nu?
    Om man får... Gäller det både i Sverige och Danmark?
    Jag är 35 år.
    Du kan bara få ersättning från försäkringskassan för det här om du gör behandlingen utomlands, enligt lagen om vård i annat EU-land. Så om ni känner att ni kan tänka er att ex göra det i Danmark så skulle jag rekommendera era att göra det :) Läs mer om hur det fungerar och hur du går tillväga på Barnlängtans hemsida barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands
Svar på tråden Dina rättigheter som arbetstagare har i samband med barnlöshetsbehandlingar